شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ازدواج

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: ازدواج حضرت علی(ع) و زهرا(س) نکات آموزنده بسیاری برای ما و جوانان مطرح می کند که باید ساده زیستی و انتخاب صحیح بیان شود.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام ازدواج حضرت علی(ع) و زهرا(س) است در این روز امیر المومنین پیوند عشق و مودت را بستند و عمر برکت این ازدواج به گستردگی آفتاب است.

وی افزود: نام این عزیزان برای همیشه در تاریخ ماندگار است و این روز را فرخنده می دانیم که با خاطرات زیبا شروع شد ضمن اینکه پیامبر اکرم به این ازدواج افتخار می کنند و فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی حضور داشتند .

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) پیش از امام علی(ع) خواستگار داشتند گفت: عمر و ابابکر هم از حضرت زهرا خواستگاری کرده بودند که جواب منفی شنیدند.

استاد حوزه ادامه داد: هنگامی که حضرت علی (ع) برای خواستگاری فاطمه علیهاالسلام رفت، پیامبر در خانه ام سلمه بود. حضرت علی علیه السلام در زد. ام سلمه پرسید:کیست؟ قبل از پاسخ خواستگار، پیامبر دستور داد:«در را باز کن و بگو داخل شود. کسی پشت در است که محبوب خدا و رسول است». حضرت علی علیه السلام وارد شد، سلام کرد و در حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله نشست. چشمان خود را بر زمین دوخت. شرم از پیامبر (ص) مانع گفتن خواسته اش می شد. پیامبر(ص) که خود حضرت علی (ع) را بزرگ کرده و از روحیات او باخبر است، سکوت را شکست و فرمود:«می بینم برای حاجتی اینجا آمده ای. خواسته ات را بر زبان آور و آنچه در دل داری بازگو که خواسته ات پیش من پذیرفته است».

درویشی بیان داشت: حضرت علی (ع) با سخنانی شیرین خواسته اش را چنین بازگو کرد:«پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از عمویتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتید. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. نیکی و دل سوزی شما درباره من از پدر و مادرم بیشتر و بهتر بود. تربیت و هدایتم به دست شما بوده و شما ای رسول خدا به خدا سوگند ذخیره دنیا و آخرتم می باشید. ای رسول خدا اکنون که بزرگ شده ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم. آیا مرا می پذیرید؟» چهره پیامبر چون گل شکفته شد. گویا انتظار این لحظه را می کشید. خوشحال شد، ولی جواب قطعی را برعهده حضرت فاطمه (س) گذاشت.

وی خاطر نشان کرد: جبرئیل بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) نازل شد و گفت:خداوند فرموده است که اگر علی را برای فاطمه نیافریده بودم از آدم ابوالبشر تا روز قیامت، شوهر و همسری هم تراز فاطمه پیدا نمیشد.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام (ص) ازدواج دخترش را به ساده ترین و راحت ترین شیوه انجام داد گفت: این سبک زندگی برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی است. مهریه ۵۰۰ درهمی برای فاطمه علیهاالسلام مهتر زنان نیز، به همین هدف صورت گرفت. در روایات، افزون بر این مهریه که جنبه مادی و مالی دارد، مهریه های معنوی دیگری نیز برای آن بانوی بزرگ گفته شده است.

وی گفت: در روایتی می خوانیم که حضرت زهرا علیهاالسلام از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه علیهاالسلام شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.

وی با اشاره به آیات سوره های قرآن در خصوص ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) گفت: هرچند به طور مستقیم به آن اشاره نشده است آیاتی وجود دارد که از این رویداد سخن می گوید مانند سوره کوثر که خبر از نسل کثیری از این حضرت می دهد.

استاد حوزه بیان داشت: سوره ۲۲ سوره الرحمن نیز آمده است: از آن دو دریا لؤلؤ و مرجان گرانبها بیرون آید.در تفسیری آمده است که علی و فاطمه دریای عمیقی هستند که هیچکدام به دیگری ظلم نمی کنند لولو امام حسن(ع) و مرجان امام حسین(ع) بود .

وی با تاکید بر اینکه امام علی(ع) در زمان حیات حضرت زهرا(س) هیچ همسری را اختیار نکردند گفت: روایات مختلف در مورد چند همسر نبودن حضرت علی آمده است زیرا حضرت زهرا(س) جامع صفات و اخلاق بود.

درویشی گفت: اما بعد از شهادت ایشان برای رسیدگی به امور خانه و فرزندان حضرت علی همسر اختیار کردند.

وی با اشاره به اینکه ازدواج باید بر مبنای صحیح و ساده زیستی باشد گفت: امروزه فرهنگ های غیر اسلامی و اذهانی است که با اشرافیت و مادی گرایی آمیخته شده است و دست و پای جوانان را بسته و مانع می شود تا به آرامش و سکوت در امر ازدواج دست یابند.

استاد حوزه افزود: بزرگترها هم باعث این نشدند که زوجین گرفتار سختی شوند با قناعت و دوری از تجملات و مهریه پایین زندگی را بر اساس محبت و از روی شناخت شروع کنند. ازدواج با این خصوصیات پیوند آسمانی است که رضایت خدا و رسول آن در این گونه ازدواج است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم باقری IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    با عرض سلام ازدواج سرور و مولایمان امام علی علیه اسلام و خانم حضرت فاطمه الزهرا بالاترین گوهر والگوی جوامع بشریست که جوانان نمونه ی آن را در اسلام مشاهده می کنند و بهانه ای برای رسیدن به الی الله و اهل بیت است