سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ ضبط تفسیر سوره فتح حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیه

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: امتی که در راه خدا پیش می‌رود و همواره با سختی، دشواری‌ها و طرح شیاطین مواجه است؛ بداند که تمام هستی تحت اشراف ذات اقدس اله است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، ضمن اشاره به آیه «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا» ( آیه ۱۴۳ سوره بقره) با بیان این که ائمه شاهد بر ما هستند، اظهار داشت: انبیا و اولیای الهی به ویژه وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام نسبت به یکایک اعمال، رفتار و افکار ما اشراف، اطلاع، احاطه و شهود دارند.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها با بیان این که اسرار و لایه‌های پنهانی ما برای اهل‌بیت علیهم‌السلام واضح و مشهود است، خاطرنشان کرد: «وَإِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَی» (آیه ۷ سوره طه)؛ خداوند متعال واقف به تمام اسرار و حتی اموراتی است که برای خود انسان نیز پنهان است.

وی با تأکید بر این که مواردی در وجود آدمی برای خود انسان نیز آشکار نیست، اظهار داشت: خداوند متعال در آیات سوره بقره می‌فرمایند؛ شما را امت وسط و شاهد بر مردم قراردادیم؛ بر اساس آیات الهی، ائمه اطهار علیهم‌السلام واسط بین نبی اکرم (ص) و مردم و نیز شاهد و واقف به اوضاع هستند.

این استاد حوزه، ضمن اشاره به آیه «فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَی هَؤُلَاءِ شَهِیدًا» (آیه ۴۱ سوره نساء)، با تاکید بر این که انبیای الهی شاهد بر کارهای امت خویش هستند، ابراز داشت: همینطور که در صحنه قیامت انبیا شاهد اعمال امت خویش هستند، وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله نیز شاهد بر تمام انبیا و شهادت دهنده اعمال ایشان در روز جزاست.

وی با بیان این که شهادت انبیا شهادت به‌ظاهر و باطن و سر و اخفای انسان است، تصریح کرد: خداوند متعال در آیات سوره توبه می‌فرمایند؛ «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» هر عملی کنید خدا آن عمل را می‌بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه می‌شوند. اعمال انسان خدمت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام عرضه می‌گردد.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها به آیه شریفه «وَعَلَی الْأَعْرَافِ رِجَالٌ یَعْرِفُونَ کُلًّا بِسِیمَاهُمْ» اشاره و با تأکید بر این که اهل‌بیت علیهم‌السلام در سیما و ظاهر شخص، متوجه تمام اسرار درونی او می‌شوند، اظهار داشت: انبیای الهی به‌واسطه روح‌القدس و اسم اعظم مشرف به تمام وقایع امتشان هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری فواید شهود امام (ع) نسبت به اعمال امت را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: همان‌طور که در قیامت پرده‌ها به میان رفته باطن تمام انسان‌ها آشکار می‌گردد؛ در صحنه این عالم نیز داوری ایمان نیازمند شهود امامی است که امت را داوری و واقف به اعمال ایشان است.

وی با تأکید بر این که کسانی که پرده اعمال انسان از جلوی چشمشان کنار می‌رود، امین و امناء الله هستند، خاطرنشان ساخت: انبیا و اولیای الهی به‌اندازه مأموریتی که برای هدایت و راهنمایی مردم بر عهده دارند، به غیب عالم احاطه دارند. این روئیت بر اساس حکمتی است که خداوند متعال به ایشان اعطا نموده است.

سخنران این مراسم شهادت اهل‌بیت علیهم‌السلام را مقدمه شفاعت و دستگیری انسان در روز جزا دانست و یادآور شد: این روئیت چند خاصیت دارد که یکی از آنها هشدار و انذار است «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَی»؛ کسی که متوجه شهود اعمال باشد، دقت بیشتری بر رفتار و کردارش خواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری افزود: کسی که بداند دائماً در دید خداست، در تمام مسیر دنیا منظم و مهذب حرکت نموده، همواره به سمت اصلاح باطن و کنترل عالم خیال قدم برمی‌دارد.

وی با تأکید بر این که انسان اگر احساس کند در معرض دید خداست با آرامش و امنیت وصف‌ناپذیری مسیر بندگی را طی خواهد نمود، یادآور شد: خداوند متعال در آیات سوره حدید می‌فرمایند؛ به‌سوی آمرزش پروردگارتان بشتابید و به راه بهشتی که عرضش به‌قدر پهنای آسمان و زمین است و برای اهل ایمان به خدا و پیمبرانش مهیّا گردیده حرکت کنید.

این استاد حوزه با اشاره به این که هر رنج و مصیبتی که در زمین یا در نفس به ما می‌رسد همه در لوح محفوظ و پیش از آنکه همه را در دنیا ایجاد کنیم ثبت است، خاطرنشان ساخت: «لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَی مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ»؛ زاهد واقعی کسی است که دلخوش اقبال دنیا و نگران رویگردانی آن نباشد و برای دوری از غفلت، همواره فارغ از آمدوشدهای دنیا باشد. کسی در مسابقه بندگی خداوند موفق خواهد بود که خود را متوقف خوشی‌ها و سختی‌های دنیا نکند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری تصریح کرد: توجه به حضور و شهود الهی انسان را به اشراف خداوند متعال نسبت به همه صحنه‌های روزگار رهنمون ساخته، آدمی را رها از آمدوشدهای دنیا و فارغ از تمام ناملایمات روزگار برای تجلی بندگی واقعی قرار خواهد داد.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: امتی که در راه خدا پیش می‌رود و همواره با سختی، دشواری‌ها و طرح شیاطین مواجه است؛ نیاز دارد تا به این واقعیت که تحت اشراف ذات اقدس اله است، توجه داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری ضمن اشاره به فرازهایی از آیات سوره معارج با بیان این که مصلین در سختی‌ها و خوشی‌های روزگار رشد می‌کنند، خاطرنشان کرد: کسی که با امام خویش ارتباط برقرار کرده حواسش به ایشان باشد، همواره از سختی و خوشی‌ها و امکانات دنیا برای رشد و تعالی بهره‌مند می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha