شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

حوزه / مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: امام محمد باقر(ع) در طول عمر با برکتشان، به منظور مبارزه با مکاتب انحرافی به احیای دین و سنت پیامبر(ص) پرداختند و با ترویج مذهب شیعه به روش علمی، سیره حقیقی مکتب اسلام را زنده نگاه داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی‌نیا شب گذشته در مراسم سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) که در بیت مرحوم آیت‌الله باریک بین برگزار شد، اظهار داشت: امام محمد باقر(ع) در طول عمر با برکتشان، به منظور مبارزه با مکاتب انحرافی به احیای دین و سنت پیامبر(ص) پرداختند و با ترویج مذهب شیعه به روش علمی، سیره حقیقی مکتب اسلام را زنده نگاه داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا افزود: در دوران زندگی و امامت امام محمدباقر(ع) به جز موانع و دشواری‌هایی که حکومت امویان بر سر راه شیعیان قرار می‌داد، مکتب‌های نوظهور بی‌شمار، دشواری شرایط را برای شیعیان دو چندان کرده بودند.

مدیر حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: امام محمدباقر(ع) با بهره‌گیری از شاخص‌ترین وجهه شخصی خود، یعنی جایگاه علمی و دینی، توانستند به مبارزه با مکتب‌های نوظهور بپردازند و اینگونه در حفظ اسلام واقعی و زدودن انحرافات از چهره این دین آسمانی کوشیدند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین فعالیت‌های امام باقر(ع) برای مبارزه با گروه‌ها و مکاتب نوظهور، تربیت شاگردان شایسته و عالم به علوم دینی و اعزام آنان به نواحی مختلف برای بحث و مناظره بود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی نیا یادآور شد: ایشان با تربیت شاگردان و محققان مشهور اسلامی، در شاخه‌های مختلف علمی، گام‌های مؤثری در جهت شناساندن اسلام به دیگر ملت‌ها و فرهنگ‌ها، برداشتند، تاجایی‌ که در میان اصحاب و شاگردانشان برخی از نظر اعتبار مورد وثوق اهل سنت نیز بودند.

وی با اشاره به تربیت شاگردانی قوی توسط امام باقر(ع) مطرح کرد: بعد از پیروزی اسلام، برخی از پیروان دیگر ادیان برای حفظ منافع خود اظهار اسلام کردند، اما در باطن مسلمان نبودند و با پنهان کردن عقاید خود، افکار و خرافات را در قالب روایات اسلامی جعل و وارد دین اسلام می‌کردند، بنابراین ائمه اطهار(ع) با این حرکت خزنده و خطرناک به شدت مقابله نمودند.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: به عنوان نمونه روزی امام باقر(ع) فرمودند: "نگاه کردن به خانه خدا عبادت است، در آن حال شخصی گفت: کعب می‌گوید: «کعبه هر صبحگاه برای بیت المقدس سجده می‌کند.»، امام(ع) از آن شخص که مجذوب کعب شده بود پرسیدند: نظر تو در مورد این سخن چیست؟ آن شخص عرض کرد: سخن کعب صحیح است و سپس امام فرمودند: تو و کعب الاحبار هر دو دروغ می‌گویید. آنگاه در حالی که به شدت ناراحت بودند، فرمودند: «مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بُقْعَهًًْ فِی الْأَرْضِ أَحَبَّ إِلَیْهِ مِنْهَا؛ خداوند مکانی محبوبتر از کعبه در روی زمین نیافریده است".

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا عنوان کرد: مقام بزرگ علمی و اخلاقی حضرت مورد تصدیق دوست و دشمن بود و به قدری روایات و احادیث، در زمینه مسائل و احکام اسلامی، تفسیر، تاریخ اسلام، و انواع علوم، از حضرت به یادگار مانده است که تا آن روز از هیچ یک از فرزندان امام حسن و امام حسین(ع) به جا نمانده بود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا بیان کرد: با تحقیق و تفحص در احوالات حضرت امام محمدباقر(ع) به این نتیجه می‌رسیم که اگر آن بزرگوار را الگوی زندگی شخصی و اجتماعی خود قرار دهیم، می‌توانیم به سعادت دنیوی و اخروی برسیم.

مدیر حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: امام باقر(ع) در زمانی که مسلمانان نسبت به مسائل دینی و احکام شریعت ناآگاه و جاهل بودند، عمر خویش را در راه خدمت به اسلام و مسلمین در زمینه تدریس، تربیت و تعلیم صرف کردند، چرا که حکومت‌های آن زمان به امور دینی کاملاً بی‌توجه بودند.

وی ادامه داد: مجاهدت‌های امام محمد باقر(ع) در عرصه فقه، کلام، احکام، عقاید و در عرصه تفسیر چنان عرصه را از همه عالمان علم خودش گرفته بود که علمای اهل سنت، زمانی خدمت این امام بزرگوار می‌رسیدند با خضوع و تواضع در برابر حضرت، زانو می زدند و تلمذ می‌کردند.

وی یادآور شد: امام محمد باقر(ع) در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد بنی‌هاشم بودند و احادیث فراوانی در زمینه‌های مختلف همچون فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن و اخلاق از ایشان نقل شده است.

مدیر حوزه علمیه قزوین به توطئه افکنی دشمنان از طریق فضای مجازی اشاره و عنوان کرد: دشمنان امروز در فضای مجازی در حال تغییر واقعیت‌ها هستند، که لازم است در این عرصه هوشیار باشیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از عرصه‌های مهم جهاد تبیین، حضور عرصه فضای مجازی است، گفت: این مسأله از آنجا حائز اهمیت است که امروزه عمده فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی انجام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی‌نیا خاطر نشان کرد: در حال حاضر در عرصه‌های مختلف دستاوردهای بزرگی را به دست آورده‌ایم، دستاوردهایی که ثمره تلاش‌ها و مجاهدت‌های ملت بزرگ ایران به ویژه جوانان مؤمن و انقلابی میهن اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه برای جهاد تبیین باید سه موضوع را در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود قرار دهیم، اظهار داشت: اول لازم است به حملات شبهه افکنانه دشمنان در فضای مجازی به هنگام و به موقع پاسخ بدهیم، دیگر اینکه همه اقشار مختلف مردم واقعیت‌ها را در جامعه به خوبی بیان کنند و در آخر به عملیات روانی دشمنان در فضای مجازی پاسخ مشابه دهیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha