جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
امام زمان

حوزه/ امام جمعه زیرکوه از عرفه به عنوان بهترین فرصت برای خودشناسی و همچنین خداشناسی یاد کرد و گفت: در روز عرفه برای فرج امام زمان(عج) و رفع مشکلات و حوائج مردم دعا کنید.

حجت الاسلام حسن صباغیان امام جمعه زیرکوه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بیرجند ضمن تبریک روز عرفه و عید قربان، اظهار کرد: این روز بزرگ آن‌قدر حائز اهمیت است که در روایات آمده "اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشد، بخشیده نمی‌شود مگر عرفه را درک کند".

وی با بیان این‌که عرفه نقطه ثقل و محوری برای تفکر و اندیشیدن به خالق و پی بردن به معرفت توحیدی است، تصریح کرد: هدف از خلقت انسان آن است که به معرفت برسد.

امام جمعه زیرکوه از عرفه به عنوان بهترین فرصت برای خودشناسی و خداشناسی یاد کرد و افزود: دعا و نیایش برای رسیدن به قرب الهی و معرفت حضرت حق بسیار در این روز به اجابت نزدیک است.

امام جمعه زیرکوه، خواندن دعا و نیایش و به ویژه قرائت دعای عرفه را از مهمترین اعمال این روز دانست و یادآور شد: بایستی رابطه عبد و معبود و همچنین تضرع و خشوع در مقابل خداوند بزرگ از عمق جان با معرفت شکل بگیرد، اگر اینگونه به محضر خدا برویم و دست به دعا برداریم، قطعا دعا اجابت می‌شود و باید برای اجابت دعا در عرفه به برطرف کردن موانع اجابت دعا بپردازیم.

وی با اشاره به این‌ مهم که بزرگ‌ترین مانع پذیرش دعا این است که به کسی یا چیزی غیر از خدا امید بسته و یا او را به صورت مستقل مورد نیایش قرار دهیم، بیان کرد: از امام صادق(ع) نقل شده است که فرموند:" إِذَا أَرَادَ أَحَدُکُمْ أَنْ لاَ یَسْأَلَ رَبَّهُ شَیْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُ فَلْیَیْأَسْ مِنَ اَلنَّاسِ کُلِّهِمْ وَ لاَ یَکُونُ لَهُ رَجَاءٌ إِلاَّ عِنْدَ اَللَّهِ فَإِذَا عَلِمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِکَ مِنْ قَلْبِهِ لَمْ یَسْأَلِ اَللَّهَ شَیْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُ" هرگاه یکی از شما بخواهد که هر چه از خداوند درخواست کند به او بدهد باید از همه مردم چشم امید قطع کرده و جز به امید خدا امید نبندد . پس، چون خدای عزوجل دانست که او به راستی چنین است، هر چه از خدا بخواهد به او عطا کند ."

خطیب جمعه زیرکوه دومین مانع اجابت دعا را گناه و معصیت برشمرد و ابراز کرد: مولا امیرالمومنین(ع) در دعای کمیل می فرمایند: "اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ" گناهان دعا را حبس می‌کنند و نافرمانی و سرپیچی از دستورات خداوند مانع اجابت دعا است.

حجت الاسلام صباغیان ادامه داد: بندگان خدا با هر قدمی که به سوی گناه برمی دارند یک قدم از خداوند فاصله می گیرند و موجبات محرومیت خویش از اجابت الهی را فراهم می آورند .

وی با اشاره به فرمایشی از امام باقر(ع) "إِنَّ اَلْعَبْدَ یَسْأَلُ اَللَّهَ اَلْحَاجَةَ فَیَکُونُ مِنْ شَأْنِهِ قَضَاؤُهَا إِلَی أَجَلٍ قَرِیبٍ أَوْ إِلَی وَقْتٍ بَطِیءٍ فَیُذْنِبُ اَلْعَبْدُ ذَنْباً فَیَقُولُ اَللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لِلْمَلَکِ لاَ تَقْضِ حَاجَتَهُ وَ اِحْرِمْهُ إِیَّاهَا فَإِنَّهُ تَعَرَّضَ لِسَخَطِی وَ اِسْتَوْجَبَ اَلْحِرْمَانَ مِنِّی " همانا بنده از خدا حاجتی می‌خواهد که اقتضا دارد، زود یا دیر برآورده شود (زیرا حاجت مشروعست و شرایط‍‌ دعا موجود) سپس گناهی مرتکب می‌شود و خدای عزوجل به فرشته می‌فرماید: حاجتش را روا مکن و او را از آن محروم دارد، زیرا در معرض خشم من در آمد و سزاوار محرومیت من گشت، اظهار کرد: مسائلی که موجب رد شدن دعا می شوند عبارتند از نیت بد، پلیدی باطن، دو رویی با برادران دینی، باور نداشتن اجابت دعا، به تأخیر انداختن نمازهای واجب تا آن زمان که وقتش بگذرد، دوری جستن از نزدیک شدن به خدای بزرگ و به کارگیری کلمات زشت و ناسزا در گفتار.

امام جمعه زیرکوه تصریح کرد: بندگان خوب خدا باید در روز عرفه اول توبه کنند و سپس با قلبی پاک و نیتی خالص دست به دعا بردارند خصوصاً خواندن دعای عرفه با حضور قلب و در کنار دعاهایی که می‌کنند برای فرج امام زمان(عج) و رفع مشکلات و حوائج مردم هم دعا کنند.

انتهای پیان/ 14

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha