جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: جهاد تبیین برای تک تک آحاد مسلمین است و باید در امیدآفرینی و بیان توانمندی‌ها و دستاوردهای ارزشمند و امیدبخشی که نظام داشته و دارد فعالیت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی عصر امروز در جلسه استانی کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش که با حضور حجت‌الاسلام حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: ما مسجدی به نام مسجد جامع داریم که شاید قدیمی‌ترین جایگاه عبادت و بندگی بوده است و این نشان دهنده آن است که صدها سال پیش اینجا هم حوزه و هم مسجد بوده است.

وی با اشاره به اینکه از چند سال پیش مجدد فعالیت‌های پژوهشی حوزوی در این مکان برگزار شده است، گفت: بنده در دوره‌ای با مرحوم حاج آقا ابراهیمی که از علمای و پژوهشگران استان بودند بنا گذاشتیم تا از علمای موجود مصاحبه بگیریم، البته بیشتر دنبال کشف شخصیت مرحوم آیت‌الله رفیعی بودیم، اما برکات زیادی این کار به همراه داشت.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه در این مصاحبه‌ها یک کلمه زیاد به کار می‌رفت و آن «مدرسه دیانت» بود، یادآور شد: معلوم است در زمانی که افکار ماتریالیسم در قزوین آمده بود، متدینین مدرسه دیانت را راه‌اندازی کردند تا از علما برای جلوگیری از نفوذ افکار انحرافی و الحادی در ذهن دانش‌آموزان استفاده شود.

وی با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع)، مطرح کرد: حضرت(ع) فرمودند: "علم افراد را در چهار بخش می‌بینم، اول آنکه خدایت را بشناسی، دوم آنکه بدانی در تو چه چیزهایی را به کار برده، ‌سوم آنکه بدانی در آفرینش تو چه اراده‌ای داشته، چهارم آنکه بدانی چه چیز تو را از دینت ‌بیرون می‌برد"، بنابراین از آنجایی که خداوند به ما عقل داده لازم است به این سوال پاسخ دهیم که چقدر در آموزش و پرورش و حوزه به دنبال این هستیم که خدا از یک جوان، نوجوان و دانش‌آموز چه مطالبه‌ای دارد؟

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه اگر کار خدا و رسیدن به عبادت و بندگی در آموزش و پرورش دنبال نشود، کجا قرار است دنبال شود؟، خاطر نشان کرد: متأسفانه پیش از این برخی مسئولین آمادگی جدی برای اجرای اسنادی همانند ۲۰۳۰ را داشتند و نسبت به آن دارای تعصب بودند، اما ای کاش قدری هم از این تعصب‌ها برای اجرای منویات خدا و مطالبات خدا از انسان داشتند.

امام جمعه قزوین با تاکید بر اینکه چهار حوزه‌ای که امام موسی کاظم(ع) در حوزه دین و علم به آن اشاره فرمودند، جزو جدی‌ترین مطالب است، اظهار داشت: ما باید این‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم و جزو مصوبات قرار دهیم و لذا انتظارمان نیز این است که در جلسات بعدی ببینیم این مطالب به کجا رسیده‌اند.

وی تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: "دل نوجوان همچون زمین خالی است که هر چه در آن افکنده شود می‌پذیرد، از این رو، من پیش از آن که دلت سخت و فکرت مشغول شود به تربیت تو پرداختم" که این روایت به آن معنی است که جوان استعداد و آمادگی پذیرش را دارد و هرچه در چنین زمینی کاشت شود، جوانه خواهد زد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه توانمندسازی معلمان آموزش و پرورش برای انجام رسالت‌های دینی یکی دیگر از موارد حائز اهمیت است، گفت: ما معلمان شایسته‌ای داریم که آن‌ها نماز جماعت را می‌خوانند که خوب است روی همین معلمان شایسته کار کنیم تا جایی که خلأ روحانی داریم وارد میدان شوند.

وی افزود: نیاز داریم تا هیئت یا کانونی متشکل از طلبه‌هایی که به مدرسه می‌آوریم تأسیس کنیم و مدیر مدرسه، امور تربیتی و معلم‌هایی که زمینه‌های مناسب دینی دارند در آن حضور داشته باشند، تا این هیئت بتواند به صورت هم‌افزا نیرو و اثر کار آن طلبه را چند برابر کند و به طور کلی می‌توان گفت یکی از جنبه‌های «یَدُ اللّهِ مَعَ الْجَماعَةِ» اینجاست.

وی با تاکید بر اینکه این هیئت می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد، یادآور شد: از دیگر دستاوردهای این اقدام می توان به فراهم شدن شرایط تجمیع افراد دغدغه مند و علاقمند اشاره کرد.

امام جمعه قزوین با اشاره به اینکه در حوزه جهاد تبیین این گونه نیست که اگر بگوییم چند نفر انجام دهند، از دیگران ساقط می‌شود، گفت: این جهاد برای تک تک آحاد مسلمین است و باید در امیدآفرینی و بیان توانمندی‌ها و دستاوردهای ارزشمند و امیدبخشی که نظام داشته و دارد فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد فرزندان ما از این دستاوردها غافل باشند و احساس کنند ما هیچ چیزی نداریم و نیازمند غرب هستیم، اظهار داشت: بنده هم در مهد کودک کار تربیتی کرده‌ام و هم برای اساتید دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف فعالیت داشته‌ام، اما کار برای آن مهد کودک وقت بیشتری از من می‌برد که مطالب مرتبط با این حوزه را آماده کنم و بتوانم با این بچه‌ها ارتباط بگیرم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به اینکه حضور طلاب در مدارس فایده دو جانبه دارد، عنوان کرد: وقتی طلبه‌ها به مدارس می‌رفتند ضمن آنکه با آن فضا و فرهنگ عمومی آشنا می‌شدند، از محدود شدن در فضای حجره و حوزه نیز فاصله می‌گرفتند و شبهات را هم مشاهده می‌کردند، موضوعی که برای رشد طلاب می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی یادآور شد: لازم است تا از ظرفیت حوزه به نحو احسن استفاده کرد، چرا که ظرفیت حوزه بسیار بیشتر از چیزی است که امروز مطرح می‌شود، البته لازمه این امر تعامل بیشتر مدارس و حوزه است.

گفتنی است در پایان این جلسه از معلمان برتر استان قزوین تجلیل شد.

همه افراد جامعه نسبت به تحقق جهاد تبیین حساس باشند

انتهای پیام /

همه افراد جامعه نسبت به تحقق جهاد تبیین حساس باشند

همه افراد جامعه نسبت به تحقق جهاد تبیین حساس باشند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha