جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست چهارم کمیته اجرایی امناءالرسل

حوزه/ مسئول کمیته علمی کنگره بین‌المللی امناءالرسل گفت: اگر طول اسلام و تشیع را بنگریم خواهیم دید که حوزه علمیه نجف در طول تاریخ در برابر استعمار، استبداد و خودکامگی دشمن حضور بزنگاه داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، مسئول کمیته علمی کنگره بین‌المللی امناءالرسل در چهارمین نشست کمیته اجرایی با موضوع آخرین بررسی اقدامات پشتیبانی و تشریفات در سالن دبیرخانه انجمن های علمیه حوزه اظهارکرد: کنگره بین المللی آیت الله موسوی الخرسان با هدف تقویت گفتمان تبلیغی میان حوزه علمیه قم و نجف اشرف در حال برنامه ریزی است امید داریم در سال جاری در دو کشور ایران و عراق با میزبانی حوزه های علمیه قم و نجف اشرف برگزار گردد.

رئیس انجمن مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه این کنگره در واقع معرفی یکی از احیا کنندگان تراث شیعه می باشد، افزود: آیت الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان در مورد احیای آثار علمای دین و تراث شیعه نقش آفرینی بسیار درخشانی داشته اند و این کنگره تمام معیارها برای ایجاد یک حرکت علمی را در خود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی ادامه داد: برپایی این کنگره در قالب ۴ کمیسیون علمی با دو هدف گفتمان سازی و معرفی شخصیت های گمنام و اثرگذار حوزه های علمیه شیعی در ایران و عراق، همچنین افزایش و ارتقای سطح تعاملات میان دو حوزه بزرگ و کهن قم و نجف برگزار می شود.

وی بیان کرد: تقویت تعاملات عملی و میدانی به ویژه در سطوح عالی و تخصصی، بررسی و ایجاد رشته های جدید در فقه مضاف و... از جمله نکاتی است که در این کنگره و مراودات مد نظر می باشد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی امناءالرسل اظهار کرد: در این زمانه توقعاتی از حوزه های علمیه وجود دارد که حوزه به تنهایی از عهده انجام آن نمی تواند برآید؛ با توجه به انتظارات عظیم، گسترده و کلانی که از حوزه های علمیه وجود دارد نیازمند مشارکت، هم افزایی و استفاده از ظرفیت های جمعی حوزه های علمیه جهان اسلام و تشیع هستیم.

وی گفت: در این کنگره می خواهیم در مورد ایفای نقش حوزه های علمیه در عرصه های گوناگون را مورد بررسی قرار دهیم.

مسئول کمیته علمی کنگره علمی امناء الرسل تصریح کرد: آیت الله موسوی الخرسان دارای مقبولیت ارزشمندی در نزد اهل علم و تحقیق دارند و این می تواند فرصتی را برای برداشتن گام های بلند فراهم نماید.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم کنگره بزرگداشت علامه موسوی الخرسان بتواند گام بلندی در راستای هم افزایی حوزه های قم و نجف بردارد افزود: بحث تجلیل آیت الله موسوی الخرسان و بزرگداشت افتخارات حوزه های علمیه قم و نجف دو محور اصلی فعالیت کنگره امناء الرسل می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیان داشت: یکی از محورهای ما در این کنگره شخصیت هایی است که آیت الله الخرسان در آثارشان به آنها اشاره کرده اند؛ شخصیت هایی از زمان حضرت امیرالمؤمنین(ع) تا حال حاضر مورد توجه وی بوده است.

وی گفت: آیت الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان در مورد احیای آثار علمای دین و تراث شیعه نقش آفرینی بسیار درخشانی داشته اند.

مسئول کمیته علمی کنگره علمی امناء الرسل اظهار کرد: در زندگی این عالم بزرگ احیای تراث و هویت شیعی به روشنی دیده می‌شود؛ نقش تقریبی و پاسخگویی به شبهات نیز از دیگر فعالیت های درخشان آیت الله موسوی الخرسان بوده است.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha