پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید حسین مؤمنی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بلا برای انسان یا ترفیع درجه و رتبه می‌آورد و یا کفاره گناهان است، گفت: بلا برای عترت اباعبدالله علیه السلام ترفیع درجه داشت، چرا که ایشان فرمودند بدانید که اگر صبر کنید خداوند افضل نعمت و کرامت را بر شما نازل می کند و دشمنانتان را به انواع بلا گرفتار می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اباعبدالله علیه السلام برای این که انسان بر ابتلائات پیروز شود دستورالعملی داده‌اند، اظهار کرد: اباعبدالله علیه السلام زمانی که با اهل بیت خود وداع می کنند فرمودند خودتان را برای بلا آماده کنید.

وی با بیان اینکه بلا برای انسان یا ترفیع درجه و رتبه می‌آورد و یا کفاره گناهان است، گفت: بلا برای عترت اباعبدالله علیه السلام بُعد ترفیع درجه داشت چراکه ایشان فرمودند بدانید که اگر صبر کنید خداوند افضل نعمت و کرامت را بر شما نازل می کند و دشمنانتان را به انواع بلا گرفتار می کند.

استاد حوزه علمیه گفت: از این کلام نورانی اباعبدالله علیه السلام استفاده می کنیم که اگر کسی زمینه گرفتاری ما را فراهم کرد و باعث شد ما مبتلا شویم در صدد برخورد با او نباشیم و وعده قرآنی است که خدا از کسی که ایمان آورده دفاع می‌کند بنابراین ما باید تمام تلاش خود را بر این قرار دهیم که از مدار بندگی خداوند فاصله نگیریم.

وی ادامه داد: امام حسین علیه السلام می فرمایند به زودی خداوند دشمنانتان را به انواع بلا و گرفتاری مبتلا می کند و به شما در عوض صبر افضل نعمت و برکت داده می شود وسپس می فرمایند که مبادا چیزی بر زبان جاری کنید که از شأن و منزلت شما بکاهد.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان اینکه ما باید در گرفتاری ها، سختی ها و مشکلات زندگی مراقب باشیم که مبادا کلامی بر زبان جاری کنیم که ما را از وادی توحید خارج و در وادی شرک و کفر قرار دهد، افزود: در روایت داریم که خداوند ما را خلق نکرد مگر اینکه نسبت به او معرفت پیدا کنیم و این ضعف معرفت است که افراد در دنیا با مبتلا شدن به ابتلائات شروع به ناله می کنند.

وی با بیان اینکه خدا برای بندگان خود بد رقم نمی زند گفت: خداوند بدهکار بندگان خود نمی شود و در همین دنیا در عوض بلا درهای مختلف نعمت را به روی او باز می کند و اجر اخروی هم به انسان می دهد بنابراین اگر انسان این مطلب را درک کرد حسن ظن به فعل الهی پیدا می کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شیطان تلاش می کند که داشته های ما را بی مقدار جلوه دهد و نداشته های ما را بزرگ نشان دهد، افزود: داشته های ما همیشه نسبت به آنچه نداریم می چربد بنابراین باید معرفت نسبت به خدا پیدا کنیم که خدا رزق انسان را می دهد و بد برای بندگانش نمی خواهد.

وی با بیان اینکه خدا لذت عبادت را از برخی افراد می گیرد و این بزرگترین بلا است، افزود: خدمت مرحوم آیت الله ناصری رسیدم و ایشان بالای ۹۰ سال سن داشتند؛ به ایشان گفتم شما با این کهولت سن نمازتان را نشسته بخوانید؛ ایشان گفتند ایستادن و نشستن برای من سخت است ولی لذت عبادت به این است که با همین وضعیت بایستم نماز بخوانم.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان اینکه نتیجه معرفت به خدا این است که انسان بنده خدا می شود و در برابر خدا خضوع و خشوع می کند، گفت: هیچ وقت نباید عبادت را مؤخر بر کار کنیم زیرا اگر کار را مقدم بر عبادت کنیم آن کار عقیم و ابتر می شود زیرا هر کاری را بر نماز مقدم کنیم یا نتیجه ندارد و یا بی برکت می شود.

وی ادامه داد: وقتی انسان معرفت به خدا پیدا کرد و این معرفت به عبادت خدا منجر شد نیرویی در قلب انسان قرار می گیرد و آن استغنا است و اگر بندگی خدا کردیم دیگر بندگی مردم را نمی کنیم و اگر گدای در خانه خدا شدیم در خانه مردم گدایی نمی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha