شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قاسمی نیا

حوزه/ معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم خواستار مطالبه عملی و اقدامی، مطالبات رهبر معظم انقلاب از سوی نهادها و سازمان ها بویژه آموزش و پرورش شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا، معاون سوادآموزی استان قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیرامون بر زمین ماندن اجرای مطالبات رهبرمعظم انقلاب از سوی بسیاری از نهادها و سازمان ها به ویژه مطالباتی که معظم له از آموزش و پرورش دارند، گفت: برای عملیاتی کردن، تحقق دستورات، تأکیدات و توصیه‌های رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای از دستگاههای نظام به ویژه آموزش و پرورش نیاز است که یک دبیرخانه دائمی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود و پیگیری عملیاتی کردن مطالبات و دستورات ایشان در رأس این کارگروه باشد که البته متعاقباً این کارگروه می‌تواند در استان‌ها تشکیل گردد.

وی افزود: به عبارتی زیرمجموعه دبیرخانه می‌تواند کارگروه بوده و در استان‌ها راه‌اندازی شوند و یا این‌که مستقیماً زیرنظر وزیر محترم دبیر این کارگروه و یا رئیس دبیرخانه معین شود و یا در حوزه معاونت پرورشی و یا ذیل مجموعه ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش که البته این‌ها پیشنهادی است، جانمایی گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی نیا خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۰ اردیبهشت سال ۹۲ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور را ابلاغ کردند که ۱۳ بند دارد. این سیاست های کلی، یکی از مهم‌ترین اسنادی است که دستوراتی از سوی رهبری معظم ابلاغ شده و باید مسئولین امر برنامه‌ریزان، سیاستگذاران و ناظرین بنشینند و بررسی کنند که آیا هر روز، هر ماه و یا هر سال ببینند ما در راستای تحقق سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور اقدام عملی انجام داده‌ایم؟ کجا بوده‌ایم، چه اقداماتی انجام داده‌ایم و به کجا رسیده‌ایم؟. این سیاست‌های کلی از سوی رهبر معظم انقلاب به سران قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ گردید و این یکی از موضوعات بسیار مهم و قابل پیگیری است.

تأکید رهبری بر بازبینی و بازنگاری سندتحول بنیادین

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود با اشاره به سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، بیان داشت: موضوع دیگر بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در آذر ماه سال ۱۳۹۰ ابلاغ شد و رهبر انقلاب مکرر در این ۱۱ سال در سخنرانی های متعددی کلیات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تأیید کردند، اما مکرر خواستند که بازبینی، نونگاری شود و نکات قوت و ضعفش شناسایی و به‌روزآوری گردد، و بودو نمود و خروجی مفاد سند تحول بنیادین در متن مدرسه و جامعه ملموس و پیدا باشد.

معاون سوادآموزی استان قم ادامه داد: توجه به موضوع «کنکور» درخواست و مطالبه دیگری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که به آن عنایت شود، بررسی شود، بودنش، نبودنش، اگر باشد چرا؟، اگر نباشد چرا؟، ایشان دستور دادند که موضوع کنکور حتماً در رأس پیگیری‌ها، بررسی‌ها و تصمیمات قرار بگیرد. بحث استعدادهای درخشان و تیزهوشان مطالبه دیگر رهبر معظم انقلاب می‌باشد که هنوز آن گونه که حق مطلب هست بر زمین مانده است.

سخنرانی مقام معظم رهبری درهفته معلم را نباید به عنوان یک نمایش وتشریفات تلقی کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی نیا با اشاره به سخنرانی هر سال مقام معظم رهبری در هفته معلم و سال روز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری در جمع مسئولین آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: سخنرانی هر ساله معظم له را نباید به عنوان یک نمایش وتشریفات تلقی کنیم یا به عنوان یک شعار صِرف که ۱۰ روز، ۱۵ روز، ۲۰ روز بر سر زبان‌ها باشد، متأسفانه مثل شعارهای سال که فقط شنونده هستیم ، ولی توجه عملی که همه باید به آن داشته باشند، صورت نگرفته و حق مطلب ادا نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در راستای تحقق بیانات ایشان و سخنرانی معظم له در ایام هفته معلم یکی از مهم‌ترین اقداماتی که حقیر پیشنهاد می‌دهم، اینست که باید دبیرخانه دائمی پیگیری مطالبات رهبر انقلاب اسلامی در بدنه وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی شود. تا منویات ایشان در خصوص آموزش و پرورش علاوه بر پیاده سازی جدی، به معنای واقعی و میدانی نیز عملیاتی شود، امسال مقام معظم رهبری بحث «علم نافع» را داشتند. اما واقعاً چه کسی متولی پیگیری و رصد انجام این منویات و دستورات در آموزش و پرورش است؟ باز در راستای شان و منزلت و معیشت فرهنگیان، رفاه فرهنگیان، بیمه فرهنگیان، مسکن فرهنگیان، توجه به بازماندگان ازتحصیل، جمع کردن غائله بی سوادی، توجه به هنرستان‌ها، فنی وحرفه‌ای وکاردانش، نیروی انسانی کارآمد، دانشگاه فرهنگیان وتربیت دبیری شهیدرجایی، امورتربیتی وپرورشی وهویت ملی، جایگاه رفیع و منیع که فرهنگیان باید داشته باشند، بارها ایشان از مسئولین کشور خواستند، این‌ها نمونه‌ای از مطالبات رهبر معظم انقلاب است که می‌طلبد دبیرخانه‌ای در سطح وزارت راه‌اندازی گردد، اعضا موظف شوند، کارگروه‌های استانی موضوعی و عملیاتی شدن آن را پیگیری کنند و در دیدار سال بعد، گزارشی از آنچه ایشان مطرح فرمودند به صورت عینی و اقدام شده، ارائه گردد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم یادآور شد: نکته دیگری که ایشان تأکید داشتند، کمک تمام ارکان نظام، وزارتخانه‌ها، دولت و قوا به آموزش و پرورش است. آیا سهم هر کدام کجا است؟ ما باید به این موضوع هم ان‌شاءا... توجه کنیم. رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۵ در فرازی از سخنان خود، می‌فرمایند؛ «ما در آموزش و پرورش احتیاج به تحول داریم»، من عرضم این است، برای این تحول نیاز است، مجموعه‌ای راه‌اندازی شود و واقعاً کار کنند و حقیقتاً و به اصطلاح باورمندانه هم دنبال این موضوع باشند که منویات و مطالبات حضرت آقا را پیاده‌سازی و در جامعه عملیاتی کنند تا آثار و برکاتش در مدرسه، خانه، خانواده و جامعه نمود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسمی نیا ادامه داد: به عنوان فردی که قریب به ۳۲ سال در بدنه اجرایی کشور و آموزش و پرورش انجام وظیفه می‌کند، احساسم این است که همان گونه که ما در مجموعه دانشگاه‌ها، دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری را داریم، بنابر دلایلی ضرورت تشکیل یا راه‌اندازی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در آموزش و پرورش را داریم و در همین راستا ایجاد دبیرخانه دائمی پیگیری عملیاتی نمودن مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی از آموزش و پرورش نیاز و ضرورت دارد.

وی گفت: دلیل دیگری که می‌توان دفتر نهاد رهبرمعظم انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش را همانند نمایندگی در دانشگاه ها راه اندازی کرد، اینست که آموزش و پرورش دارای اولویت و مقدم هم بر حوزه علمیه و دانشگاه است، چون همه افرادی که یا عموم افرادی که یا اغلب افرادی که در حوزه علمیه حضور پیدا می‌کنند به عنوان طلبه یا در دانشگاه به عنوان دانشجو شروع به تحصیل می‌کنند، مقدم بر همه باید مدرسه رفته و در آموزش و پرورش و در مدارس درس خوانده باشند، بنابراین اگر قرار است کشور ما قوی و ساخته شود و حرف اول را در جهان و در منطقه بزند، این است که باید در آموزش و پرورش هم دفتر نهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی راه‌اندازی شود به دلایل متعددی که ضرورت دارد. امید است که خداوند توفیق دهد، گفتارمان با رفتارمان یکی باشد و بتوانیم در جهت تحقق وصیت‌نامه سیاسی الهی حضرت امام(ره) و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی صادر شده، قدم برداریم.

گفت وگو : اکبر پوست‌چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha