دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مهدی مهدوی طلب

حوزه/ حجت الاسلام مهدوی طلب با اشاره به فعالیت قریب به یک هزار و ۵۵۰ روحانی در سازمان عقیدتی سیاسی فرماندهی کل انتظامی کشور گفت: حضور اثربخش روحانیون با نگاه و رویکرد طلبگی و منش آخوندی در کلانتری‌ها تکیه‌گاهی برای مردم است.

خبرگزاری حوزه - تهران/ رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای( مدظله العالی) فرموده اند که «حضور مجموعه‌ای به نام عقیدتی، سیاسی در نیروهای مسلح، یکی از الهامات الهی و از برکات پروردگار بر امام بزرگوار ما و مجموعه‌ی دست‌اندرکار امور کشور بود. نقش روحانیون، نقش هدایت و دستگیریِ معنوی است. همه به روحانی احتیاج دارند - همچنان‌که به طبیب احتیاج دارند - و اگر روحانی در هر نقطه‌یی به وظایف خود عمل کند، آن‌جا را از لحاظ معنوی آباد خواهد کرد... نمی‌خواهم ادعا کنم که حضور روحانیون در نیروهای مسلح در سالهای بعد از انقلاب صددرصد همان‌طوری بوده است که از ماها انتظار می‌رفته؛ اما می‌خواهم این را عرض کنم که در مجموعه‌ی بزرگ نیروهای مسلح، هرجا علما، روحانیون، فضلا و طلاب جوان با همان منش روحانی حضور داشته‌اند، تأثیرات بسیار گرانبهایی برجای گذاشته‌اند.» ۱۳۸۳/۱۰/۲۳

دفتر امور روحانیون سازمان عقیدتی سیاسی فراجا از مراکزی است که زمینه حضور و فعالیت‌ روحانیون در فرماندهی کل انتظامی را فراهم کرده است؛ حجت الاسلام مهدی مهدوی طلب، ریاست این دفتر را بر عهده دارد. خبرنگار خبرگزاری حوزه به منظور تشریح و بررسی عملکرد و دستاوردهای این دفتر به سراغ او رفته است مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:

* ابتدا بفرمایید که دفتر امور روحانیون سازمان عقیدتی سیاسی فراجا چه مسئولیت و رسالت‌هایی را بر عهده دارد؟

بسم الله الرحمن الرحیم. با تدبیر حجت الاسلام و المسلمین ادیانی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فراجا و بعد از حکم انتصاب وی از سوی فرماندهی معظم کل قوا، از سال ۱۳۹۷ بنده به عنوان خدمتگزار روحانیون در دفتر امور روحانیون سازمان عقیدتی سیاسی فراجا منصوب شدم.

با شناختی که از مجموعه‌ی انتظامی در بخش‌های گوناگون داشتیم و کار کارشناسی که برای مخاطبانمان در این عرصه انجام شد، در چهار حوزه‌ی انتظامی برنامه‌ریزی کردیم؛ عرصه اول مراکز آموزش؛ هم آموزش سربازی، هم تربیت درجه‌داری و دانشگاه پلیس، عرصه دوم برای مرزبانی، هنگ‌های مرزی، گروهان‌های مرزی، تیپ‌های تکاوری برجک‌ها، عرصه سوم برای یگان‌های ویژه، نیروهای آماده و در میدان مقابله‌ی با اغتشاشات و مدافع امنیت و عرصه چهارم برای حوزه‌ی انتظامی، کلانتری‌ها، پاسگاه‌ها و پلیس‌های تخصصی.

در این چهار حوزه شروع به جذب روحانیونی متناسب با مأموریت‌ها کردیم که تا امروز قریب به ۸۵۰ روحانی جوان و انقلابی با رویکرد مهارتی و حفظ زی طلبگی و منش آخوندی در سازمان عقیدتی سیاسی متناسب با مأموریت‌ها جذب شدند و در فرایند آموزش قرار گرفتند.

طرح ولایت ابتکار مرحوم آیت الله مصباح یزدی به عنوان یک طرح بنیادین اعتقادی شرط جذب ماست که بعد از اینکه روحانیون در آزمون‌های کتبی و مصاحبه قبول می‌شوند، قبل از شروع کار باید حتما دوره‌ طرح ولایت را سپری کنند.

روحانیون امروز در مقرهای و یگان های انتظامی و در این نیروی عظیم به تعبیر مقام معظم رهبری نیروی خدوم، مشغول خدمت هستند.

روحانیون پس از جذب چه مهارت هایی را کسب می کنند؟

امروز ۱۵۵۰ روحانی امروز در سازمان عقیدتی سیاسی به نحوه پیمانی و رسمی مشغول فعالیت هستند. همچنین از ظرفیت طلبه‌ها به عنوان طلبه وظیفه هم در یک برنامه‌ی میان مدت دو ساله بهره‌مند می‌شویم که تعداد ۴۰۰ روحانی و طلبه وظیفه در خدمتشان هستیم که در یک برنامه‌ی مدون آموزشی به صورت تخصصی در دوره‌هایی مورد ارزیابی و آموزش قرار می‌گیرند و در فرآیند مهارت‌های مشاوره مهارت‌های مربی‌گری، آشنایی با فرق و مذاهب، آشنایی با فضای سایبر و مجازی و البته آموزشیار قرآنی قرار می‌گیرند. بحمدالله رویکرد بسیار خوبی وجود دارد که کار اداری باعث نشود از کارهای علمی باز بمانند مورد توجه سازمان عقیدتی سیاسی فراجا قرار گرفته است.

نکته‌ی بعد اینکه برای ارتقای تحصیلی این روحانیون عزیز هم در تفاهمی که با حوزه‌ی علمیه داشتیم برقرار باشد، موضوعات سطح سه متناسب با ماموریت انتظامی با رویکرد امنیتی، فرهنگی، تربیتی، رویکردی که نسبت به مرزها است، تقویت روحیه‌ی ایثار و مقاومت، شهادت طلبی، تعداد بییش از ۱۷۰ موضوع را با اندیشمندان حوزه‌ علمیه‌ قم طراحی کردیم که مورد تصویب قرار گرفت و به عنوان موضوعاتی در اختیار روحانیون عزیز قرار می‌گیرد تا پایان‌نامه‌های سطح سه را تدوین کنند؛ این از کارهایی است که انجام شد و هم شرایط علمی روحانیون به روز می شود و هم اینکه که بحمدالله از این فرصت و ظرفیت آموزشی بهره‌مند می‌شوند.

روحانیون در مقرهای انتظامی به ویژه کلانتری ها چه خدماتی را ارائه می دهند؟

به عنوان یک دستاورد و موفقیت می‌توانیم به حضور اثربخش روحانیون در کلانتری‌ها اشاره کنیم؛ در واقع کلانتری از جمله مقرهای است که در تماس مستقیم با مردم است و شبانه‌روز مردم با کلانتری مرتبط هستند یعنی از تولد تا انتهای حیات ظاهری مردم با کلانتری کار دارند و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و این اندیشه‌ای که ریاست سازمان عقیدتی سیاسی فراجا تدبیر کردند که در کلانتری‌ها با توجه به حضور مردم و شرایط حساسی که هست و اهمیتی که کلانتری در نگاه امام خامنه‌ای عزیز به عنوان فرماندهی معظم کل قوا دارد، تدبیر شد که برای این مقرهای مهم و حساس، کارشناسان مذهبی و مشاوران مذهبی پیش‌بینی شود، لذا ۶۵۵ روحانی امروز در کلانتری‌ها مشغول خدمت هستند که ۸ رسالت برایشان تدوین شده است.

کارشناسان و مشاوران مذهبی هم در حوزه‌ی اعتقادی کارکنان و سربازان وظیفه مشغول هستند و بنیه‌ی اعتقادی را تقویت می‌کنند هم در حوزه‌ی بصیرتی و اندیشه‌ی سیاسی کمک می‌کنند که کارکنان جریانات و تحولات را بشناسند و تصمیمات خوبی گرفته شود؛ از جمله رسالت های آنها نشست صمیمی و چهره با چهره با کارکنان است که یک فضای دوستی رفاقتی و صمیمی در کلانتری ایجاد کنند. به تعبیر مقام معظم رهبری در واقع روحانی سنگ صبور باشد و برای مخاطب طبیب دوار باشد. رسالت دیگر آنان برقراری ارتباط با متنفذین، معمرین و ذی نفوذان است تا به عنوان یک ظرفیت مهم در مواقع مورد نیاز از ظرفیت آنان استفاده شود.

از کارهای دیگر روحانیون در کلانتری ها، ارائه مشاوره است؛ در کلانتری ها روحانی حضور ایجابی و موثری دارد و گاهی به راحتی مسئله‌ای و اختلاف بین مراجعین را حل می‌کند و اثرات بسیاری داشته استمی توانند در بحث برخورد حکیمانه‌ پلیس با مردم نقش ایفا کنند ؛ بنابراین هم مردم با تکریم بیشتری در کلانتری مواجه می شوند و هم کارکنان به معنویت و مسائل سیاسی آشنایی بیشتری پیدا می کنند. این هم از اهداف مهم است.

در بحث مراکز آموزش نگاه ریاست سازمان عقیدتی سیاسی فراجا این است که مربیان در سطح بالایی داشته باشیم که هم به لحاظ تربیت و هم آموزش بتوانند پلیس در تراز انقلاب اسلامی و جامعه‌ قرآنی که یکی از تدابیر مقام معظم رهبری است را محقق کنند و لذا ۵۰ روحانی به عنوان استاد طرح ولایت در قم تربیت شدند.

امروز در مراکز آموزش ارتباط بسیار خوب صمیمی و برادری بین روحانیون و کارکنان و سربازان وظیفه برقرار است که آثار بسیار مثبتی داشته و این رویکرد، رویکرد مربی روحانی و تبلیغی است و حلقه‌های معرفت هم برگزار می‌شود و ارتباط چهره به چهره برقرار و صمیمیت در یگان ها حاکم است.

در حوزه‌ی مرز، بحمدالله هم در هنگ‌های مرزی هم در گروهان‌ها و تیپ‌های تکاوری، امروز روحانیونی داریم که در کنار مرزبانان عزیز هستند و با آنها زندگی می‌کنند و از روحیه‌ی ایثار و شجاعت برخوردارند و این روحیه را در همکاران عزیز مرزبانی تقویت می‌کنند. امروز الحمدلله امنیت بسیار خوبی در مرزها حاکم است که محصول همین حضور موثر و برنامه‌های معنوی است که اجرا می‌شود مثل دوران دفاع مقدس.

در مجموع امروز روحانیونی که در سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی مشغول خدمت هستند با نگاه و رویکرد طلبگی و منش آخوندی و به تعبیر حضرت آقا که فرمودند گویا امام جماعت یک مسجد هستید، با پرهیز از تشریفات، پرهیز از ژست فرماندهی و اداری و البته کاملا منش آخوندی و طلبگی در کنار همکاران نظامی و فرماندهان عزیز مشغول خدمت هستند.

امروز در فراجا برادری و صمیمیت بین فرماندهان و روحانیون برقرار است و کارهای معنوی، انتظامی و تخصصی در کنار هم با یک هدف واحد و آن هم پلیس مهربان، مقتدر به تعبیر مقام معظم رهبری پیش می‌رود که برکات و اثرات خوبی را شاهد هستیم.

گفتگو: ناصر مؤمنیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه انقلابی IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    3 0
    آسیب ها: ۱-مهمترین اسیبش اینکه ایا جایگاه وحرمت طلاب در کلانتری ها حفظ می شود؟ ۲-با این مشغله کارکنان کلانتری ایا بی کار بودن وهردفعه پیش این وان نشستن بدبینی نسبت به روحانیت ایجاد نمی کند؟ ۳-ایا بعد مدتی روحانی مماشات نمی کند با کارکنان وبخاطر عدم حمایت ویا جایگاهی فعالیتش بی فایده نمی شود ۴-اگر اختلافی بین کارکنان و روحانیت در کلانتری شد چی؟ ۵-بدون اتاقی چطور هردفعه پیش کسی باشند؟ ۶-مشاوره به ارباب رجوع می توان داد با اینکه کارکنان می گویند حاج اقا شما چکارید؟کلانتری مشاور خودش دارد. و.....................
  • ولایت IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    1 0
    طرح مشاور مذهبی درکلانتری ها طرح خوبی نیست وچندین مشکل جدی دارد. ۱-بدون برنامه خاصی روحانی حضور دارد در کلانتری ،که این باعث بیکارنشان دادن روحانی می شود وجنبه نظارتی ان بیشتر توکارکنان می شود که روحانی اقا بالا سرآنها است. ۲-روحانی نه جای دارد ونه مکانی ۳-کلانتری جای نظامی است واگر جایگاه نظامی نداشته باشی بی محلی می کنند وحرفتان گوش نمی دهند. ۴-احتمال زیاد با ریس کلانتری یا کارکنان جهت کارهای برخورد ونزاعی پیش اید ۵-اگر مشکلی مردم داشته باشن وروحانی بخواد دخالتی کند افسر مربوطه می گوید حاج اقا شما چکاره اید ۶-خود طلبه بعد مدتی احساس بی انگیزه گی می کند وتبدیل به شخص سربار می شود ۷-ارباب رجوع اینقدر زیاد هستش که نوبت به روحانی نمی رسد ۸-کارکنان از کار زیاد ،روحانی بیکار را در دل نفرین وپشت سر او هزارتا حرف می زنند ۹--کلانتری ،پایگاه بسیج ومسجد نیست که یک روحانی مداوم انجا باشد انهم بدون حتی یک اتاق ساده واز صبح تا عصر در سالن کلانتری ومردم تازه می گند این روحانی چکار کرده؟!!! و.........
  • سرباز IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
    0 0
    تا وقتی دید از بالا به پایین باشد همین است. چه خوب یک نظر سنجی درمورد کارشان درکلانتری ها آنهم بدون اسم از همین روحانیون کلانتری ها می شد.