پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مکارم شیرازی

حوزه/ امام رضا علیه السلام با پذیرش ولایتعهدی مامون از این جایگاه به عنوان رسانه ای در راستای نشر علوم اسلامی و تقویت پایه های عقیدتی دین و ایجاد فرصت مناظره با رهبران ادیان و مذاهب دیگر برای اثبات حقانیت دین مبین اسلام و تعمیق و گسترش تشیع در میان ایرانیان تلاش کردند.

به گزارش خبرگزاری متن پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی به همایش ملی سیره سیاسی امام رضا علیه السلام که در قم برگزار شد، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلاة علی رسوله الأمین و آله الطاهرین
لاسیما مولانا ابی الحسن الرضا علیه الاف صلوات المصلین
قبل از هر چیز از برگزار کنندگان این همایش که به نام حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة والثناء) مزین گردیده، تشکر می کنم، همایشی که تلاش خواهد کرد تا به جنبه ای با اهمیت در زندگی امام رضا علیه السلام بپردازد.
سیاست بخشی از شئون امامت است و این مساله در ایام ولایت عهدی امام هشتم (علیه السلام) به خوبی دیده می شود. امروزه با اوضاعی که در جهان به چشم می خورد مفهوم سیاست تا حدود زیادی با مفاهیمی همچون فریبکاری بی صداقتی، ظلم به مظلومان و انباشتن قدرت و ثروت در دست زورگویان قرین شده است و این چیزی جز نتیجه کار سیاستمداران نالایق که از ارزش های اخلاقی و دینی فاصله گرفته و در خدمت منافع ستمگران در آمده اند نیست، در حالی که سیاست نوع دیگری نیز دارد که همراه با رعایت ارزش های اخلاقی، معارف الهی و توصیه اولیای ربانی است.

این سیاست در واقع تدبیر زندگی مادی و معنوی مردم بر اساس آموزه های دینی و حکمتهای عقلانی است و از آلودگی های دنیوی و دسیسه های شیطانی به دور است ائمه معصومین (علیهم السلام) داعیه داران چنین سیاستی بوده و بر رابطه میان دین و سیاست تاکید و آن را به پیروان خویش بلکه به همه سیاستمداران توصیه کرده اند که در سخنان امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه نمونه های بسیاری از آن را می توان یافت؛ امام رضا(علیه السلام) نیز در زمان کوتاهی از عمر شریف خویش که در مرو تبعید بوده و به اجبار ولایتعهدی مامون عباسی را پذیرفتند، چنین سیاستی را دنبال کرده و به آن توصیه می کردند.به تعبیر آن حضرت، الإمامُ: زِمامُ الدِّینِ و نِظامُ المُسلِمینَ، و صَلاحُ الدُّنیا، و عِزُّ المُؤمِنینَ بوار الکافرین.

امام رضا(علیه السلام) با پذیرش ولایتعهدی مامون از این جایگاه به عنوان رسانه ای در راستای نشر علوم اسلامی و تقویت پایه های عقیدتی دین و ایجاد فرصت مناظره با رهبران ادیان و مذاهب دیگر برای اثبات حقانیت دین مبین اسلام و تعمیق و گسترش تشیع در میان ایرانیان تلاش کردند.

بی تردید شناخت زوایای چنین سیاستی، مؤلفه ها، ارکان و پیامدهای آن از اهداف و دستاوردهای این همایش خواهد بود؛ ان شاء الله. بار دیگر برای همه دست اندرکاران و شرکت کنندگان این همایش آرزوی توفیق داشته و امیدوارم گام مهمی در زمینه مذکور بردارند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
قم - ناصر مکارم شیرازی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha