جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دفاعیه

حوزه/ جلسه دفاع از پایان‌نامه سطح سه با موضوع «تاثیر ولایت مداری بر عزت نفس از منظر آیات» و «کارکردهای اجتماعی محبت از منظر قرآن و روایات» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، جلسه دفاع از دو پایان‌نامه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی با موضوع «کارکردهای اجتماعی محبت از منظر قرآن و روایات» با ارائه خانم لیلا عذرا موذنی و «تاثیر ولایتمداری بر عزت نفس از منظر آیات» با ارائه خانم مرضیه معصومی به صورت مجازی و با داوری خانم فاطمه قنبری و حجت الاسلام و المسلمین حسنعلی نوروزی در موسسه آموزش عالی ریحانة الرسول (س) ساوه برگزار شد .

مؤذنی در دفاع از پایان نامه خود گفت: محبت و مهرورزی یکی از مسائل اساسی جامعه ماشینیسم عصر معاصر است و از آنجایی که هرچه به سوی جهانی با امکانات رفاهی بیشتر گام می نهیم، فاصله از ارزشهای انسانی و اخلاقی بیشتر می شود، و رواج فردگرایی و منفعت طلبی تغییرات نظام ارزشی را تشدید می کند.

وی بیان کرد: برای داشتن زندگی بهتر، شناخت کارکردهای اجتماعی محبت، رعایت آنها به منظور بهره مندی از زندگی مطلوب و رسیدن به کمال ضروری است. با توجه به اینکه تا به حال، اثر مکتوبی با این عنوان به طور گسترده و جامع صورت نگرفته است از این رو تحقیق حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و مراجعه به منابع کتابخانه ای در پی پاسخ به این سؤال است که از منظر قرآن و روایات کارکردهای اجتماعی محبت چیست؟

مؤذنی تصریح کرد : بر اساس مطالعات اولیه به نظر می رسد با نهادینه و عملیاتی کردن محبتی که مورد نظر اسلام است علاوه بر رشد و شکوفایی استعدادهای برتر فرهنگی و تربیتی، کارکردهای عاطفی، تحصیلی و تبلیغی؛ نظیر احسان، رسیدگی به امور مؤمنان، نحوه برخورد با کافران و سایر ادیان، امر به معروف و رشد تحصیلی و فکری را می توان شاهد بود.

در ادامه خانم معصومی اظهار کرد : رسالت قرآن رساندن انسان به مقام ولایت هست چون ولایت یکی از ارکان مهم آموزه های دین اسلام به تعبیر دقیق اساسی ترین آموزه می باشد.

وی اظهار کرد: ولایت‌مداری، قرار گرفتن چیزی در کنار چیز دیگر است ائمه شیعه می فرمایند : ولایت مطلقه از آن خدا است و ولایت معصومین منصوب از جانب خداوند است و این اعتقاد سبب تاثیر گذاری و ولایت بر عزت نفس انسان می شود و عزت نفس آن حالتی است که مانع شکست انسان می شود.

معصومی افزود: ولایتمداری بر عزت نفس در بعد بینش و شناخت در قرآن که شامل ولایت خداوند، شیطان، مومنان و کافران است. پذیرش ولایت بر عزت نفس در حیطه اعتقادی سبب تقویت بینش و تقویت معاد باوری و همچنین تاثیری بر اخلاق و رفتار انسان ها می گذارد و سبب کسب شرافت و مناعت طبع، گذشت و ایثار و بخشش می گردد. قرآن می فرماید: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» در مرحله نفس مطمئنه نفس انسان کامل شده است و به مقام تقوای کامل و احساس مسئولیت رسیده و به آسانی نمی لرزد.

دفاعیه هر دو پایان نامه با کسب رتبه عالی به پایان رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha