سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد

امام جمعه یزد گفت: موقوفات فراموش شده باید با توجه به نیاز روز جامعه کاربردی شده و در زمینه های مختلف اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، آیت الله محمدرضا ناصری در دیدار مدیرکل و مسئولان اوقاف یزد به مناسبت دهه وقف اظهار کرد: نیت و هدف اسلام در زمینه وقف و زکات در آیات و روایات به طور واضح مشخص شده ومنظور از پرداخت زکات این است که انسان از مال خود بخشی را برای دیگران باقی بگذارد.

وی افزود: در زمینه زکات انسان باید تنها خدا و مردم را ببیند و تلاش کند در زمینه مال، علم و سِمت زکات خود را بپردازد.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه وقف همان زکات مال است که به گونه ای توزیع شده که همیشه و در همه وقت، مردم امکان استفاده از آن را داشته باشند تصریح کرد: وقف یک صدقه جاریه است و کمک بی منت به جامعه و نجات دهنده انسان در زمان آخرت است.

آیت الله ناصری ادامه داد: وقف ها باید در مسیری درست و با برنامه ریزی صورت بگیرد و تلاش شود در زمینه علمی، تعلیم و تربیت و مسائل فرهنگی بیشتر از گذشته وقف صورت بگیرد.

وی اداره اوقاف و امور خیریه را امانت دار مردم دانست و بیان کرد: در حفظ وقف، به جریان انداختن، استفاده بیشتر و بهتر از موقوفات و احیای موقوفات فراموش شده از اقدامات مهم اداره اوقاف است.

امام جمعه یزد گفت: موقوفات فراموش شده باید با توجه به نیاز روز و جامعه کاربردی شده و در زمینه های مختلف اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

آیت الله ناصری، نیت واقف را اصل موضوع و مسئله وقف دانست و گفت: نیت واقف نباید پایمال شود و باید به گونه ای برنامه ریزی و فعالیت کرد که نیت و رضایت صاحب وقف را به طور کامل جلب کند.

وی افزود: معطل کردن و از بین رفتن موقوفات، بدترین نوع خیانت در امانت است و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که موقوفات استان در مسیر درست استفاده شود.

امام جمعه یزد اظهار کرد: اوقاف باید همواره مردم را در زمینه وقف و امور خیریه راهنمایی کند تا از معطل شدن موقوفات در استان جلوگیری کند.

آیت الله ناصری حفاظت از اموال وقفی را امری دشوار دانست و تصریح کرد: ثمر رساندن موقوفات و احیای وقف های هدر رفته نوعی حفاظت از موقوفات است که در این زمینه اداره اوقاف و امور خیریه مسئولیت سنگینی را بر دوش دارد.

زارع زاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد هم در این دیدار با اشاره به ویژگی های استان در زمینه وقف بیان کرد: خرد بودن و کم بودن مساحت استان از ویژگی هایی است که باعث شده بیش از یک سوم موقوفات استان یزد کمتر از 200 مترمربع باشد.

وی افزود: 97 درصد موقوفات استان، رقبات کمتر از 5 هزار مترمربع و تنها یک درصد از این موقوفات دارای مساحت بیش از 5 هزار متر مربع است.

زارع زاده برخی از اسناد وقفی را دارای ارزش تاریخی دانست و گفت: برخی از وقف نامه ها هم از نظر سند و هم از نظر ملک وقفی دارای ارزش تاریخی است و نیاز به نگه داری در شرایط ویژه ای دارد که متاسفانه به دلیل نبود امکان کافی در حال نابودی هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: موقوفات ثبت نشده به اندازه موقوفات ثبت شده در استان است که این موقوفات به شدت در معرض خطر ملکی شدن قرار دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha