چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام شهبازیان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان گفت: در زمان حاکمیت حضرت ولیعصر(عج) فقط شکل ارائه دین اسلام متفاوت خواهد شد، اما محتوای توحیدی همان محتوایی است که در طول سده های مختلف از زمان پیامبر(ص) تاکنون مطرح بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد شهبازیان، در برنامه ای دیگر از سلسله برنامه های تلویزیون اینترنتی پاسخ که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد، به بررسی مؤلفه های حکومت امام زمان (عج) در عصر مدرنیته پرداخت و گفت: حضرت بقیة الله اعظم(عج) پس از ظهور در همان شاکله اصلی و با همان مبانی حکومتی رسول خدا(ص) اعمال ولایت خواهند کرد. در روایات داریم که حضرت ولیعصر یعمل بعمل رسول الله، یسیر بالسیرة رسول الله. آنچه که تفاوت می کند میزان تجلی آرمان ها و نمود پیدا کردن آن ها نسبت به سایر دوران است.

خاتمیت پیامبر اکرم و عصمت امام زمان، دو دلیل تداوم اسلام در عصر ظهور

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، خاتمیت پیامبر اکرم را دلیل بر جاودانگی دین اسلام تا روز قیامت برشمرد و تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری انسان ۲۵۰ ساله به تبیین این دین پرداخت تا برای همیشه راهنمای کامل بشر باشد. مبانی و آن چارچوبه کلی دین در عصر پیامبر و ائمه اطهار تا امام یازدهم هیچ تفاوتی با آن در زمان ظهور حضرت مهدی(ع) ندارد.

وی اظهار کرد: عصمت امام و خاتمیت پیامبر اکرم دو دلیل بر تداوم اسلام در عصر حکمرانی امام زمان(عج) است.

نوع ارائه دین در عصر ظهور متفاوت با سایر اعصار است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به وجوه تمایز حکومت امام زمان(ع) با حکومت اسلام در زمان های گذشته افزود: یکی از تمایزات حکومت حضرت ولیعصر با سایر حکومت ها در نوع ارائه دین است. همانطور که در گذشته علمای دینی از طریق منبر آموزه های دینی را ارائه می کردند اما امروزه از طریق تولید محتوای رسانه ای نیز به این امر پرداخته می شود. شکل ارائه متفاوت خواهد شد اما محتوای توحیدی، همان محتوایی است که در طول سده های مختلف از زمان پیامبر(ص) تاکنون مطرح شده است.

وی بیان داشت: حضرت ولیعصر(عج) در روش ارائه آموزه های اسلام به گونه ای عمل خواهند کرد که مردم میل بیشتری به این آموزه ها پیدا می کنند. ایشان قلوب مردم را به خداوند نزدیکتر می نماید و این نشأت گرفته از قابلیت آن حضرت است.

جمهوری اسلامی ایران همان آرمان ها و مبانی حکومت مهدوی را دنبال می کند

حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان گفت: حکومت جمهوری اسلامی ایران در آرمان ها و مبانی شبیه حکومت حضرت مهدی(عج) می باشد؛ زیرا انقلاب اسلامی ایران می خواهد توحیدمحور، مجری ولایت اهل بیت(ع) و عدالتخواه باشد و این مبانی بنا بر روایات در حاکمیت حضرت مهدی(عج) نیز به دنبال آن خواهیم بود.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر زنده بودن آرمان های انقلاب اسلامی تأکید دارند؛ زیرا این آرمان ها شامل توحیدمحوری و عدالت طلبی و امثال این مبانی هستند و به هیچ وجه از بین نرفته اند. اما در روش های اجرا، مدل های پیاده سازی مفاهیم و عملکرد مدیران باید همچنان تلاش شود تا به مدل اسلامی نزدیکتر شویم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به چالش های اجتماعی ممکن در عصر ظهور پرداخت و اظهار داشت: در این مورد باید گفت که ما ترسیم خیلی ریزی از دوران حکومت حضرت مهدی(عج) نداریم و در روایات یکسری کلیات آمده است. مثلاً اگر می گوییم اقتصاد عدالت محور خواهد بود، اما اینکه چگونه و با چه روش هایی این عدالت محوری اجرا خواهد شد در روایات نیامده است و قابل احصا نیست.

وی گفت: برخلاف دوران پیامبر اکرم(ص) که لازم بود به ظواهر اکتفا نمایند و از علم غیبی که داشتند در بسیار از مواقع چشم پوشی کنند، اما در دوران حاکمیت امام زمان(عج) به ایشان اختیاراتی در این زمینه داده خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان ادامه داد: ما اعتقاد داریم حضرات معصومین(ع) با بیانی خالی از اشکال، با منطق قوی و بیان سلیس مبانی اندیشه اسلامی را ارائه می نمایند، اما حضرت ولیعصر(عج) نیز همچون دوران حیات سایر ائمه اطهار(ع)، در زمان حاکمیت خود با چالش های مختلفی مواجه خواهند بود.

حضرت مهدی نه تنها تقابلی با علم و تکنولوژی نخواهد باشد، بلکه آن را ارتقا می بخشد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چگونگی مواجهه حضرت مهدی(عج) با تکنولوژی و علم در عصر ظهور ایشان را تشریح و خاطرنشان کرد: اصل این سوال که دین در برابر علم قرار داد یا خیر، سوالی است که از سوی غربی ها و بعد از تقابل بین گالیله، نیوتن و کوپرنیک با کلیسای تحریف شده مطرح شد. بزرگان ما در این زمینه بحث های مفصلی داشته اند و همه معتقدند که اسلام هیچ تقابلی با علوم روز نداشته و علوم تجربی را هم اگر در خدمت دین و ابزاری برای دین داری باشد، مقدس می داند.

وی گفت: بنا به روایات ما در دوران حکومت حضرت مهدی نیز علم اگر ۲۷ قسمت باشد، تا عصر ظهور تنها دو قسمت آن کشف شده و مابقی آن را حضرت بقیة الله(عج) ارائه خواهند کرد. پس حضرت ولیعصر تنافی با علم و تکنولوژی نداشته و بهتر از آن را هم خواهد آورد. البته باید دانست تکنولوژی که برای رشد و تکامل بشر مضر باشد، مورد تأیید آن حضرت نخواهد بود.

نواب خاص امام زمان(عج) مستقیماً توسط ایشان نصب شدند

سپس به ملاک های انتخاب نواب امام زمان(عج) بیان داشت: نواب ایشان که شامل نواب خاص و عام می باشد، در دوران غیبت صغری چهار نفر بوده اند و ویژگی این چهار نائب خاص این بود که مستقیماً از سوی خود معصوم انتخاب شده اند. نواب خاص از سوی علمای اسلام انتخاب نشدند و با نص صریح خود امام زمان(عج) مورد گزینش و نصب قرار گرفتند.

وی ضمن تأکید بر بسته شدن باب نیابت خاص در دوران غیبت کبری افزود: این باب با نص و دستور خود حضرت بقیة الله(عج) پس از علی بن محمد سمری بسته شده است. مرحوم جعفر بن قولویه استاد شیخ مفید و بزرگ علما می فرماید اگر کسی بعد از نائب چهارم ادعای ادعای نیابت خاص کند این فرد ضال، مضل، منمس، حیله گر و کافر است و باید طرد شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: بعد از دوران نیابت خاص، نیابت عام را داریم که فقهای ما بنا به دلایل قطعیه به آن اعتقاد دارند. نائب عام کسی است که می تواند اهل فهم و تحلیل علمی دین باشد. قصه فقاهت از همان دوران رسول خدا(ص) مطرح بوده است و ایشان با فرستان افرادی همچون سلمان ها، ابوذرها و مقدادها به مناطق مختلف باب فقاهت را باز کرده اند.

اهمیت حضور فقها در میان شیعیان عصر غیبت

وی گفت: در کتاب احتجاج مرحوم طبرسی آمده است که امام هادی(ع) فرمودند: اگر نبودند فقها و علمای شیعه در دوران غیبت شیطان جامعه شیعه را مرتع و چراگاه خودش قرار می داد. ما با ادله متعدد قائل به بسته شدن باب نیابت خاص و باز بودن باب نیابت عام در عصر غیبت کبری معتقد هستیم. یعنی در این دوران که دسترسی مستقیم به امام زمان(ع) نداریم لاجرم به فقهای عادل و عالم باید مراجعه نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین شهبازیان در پایان با تأکید بر لزوم غلو نکردن در مورد نواب عام بیان داشت: ما نباید غلو کنیم و مثلاً بگوییم مقام معظم رهبری به طور مستقیم با امام زمان(عج) ارتباط دارند؛ این کار شاید غلو باشد. ما باید حق را بشناسیم و بر پایه آن جلو برویم. ما معتقدیم در حال حاضر مبانی اسلامی توسط مقام معظم رهبری در حال پیگیری در سطح در جامعه است و ما تا زمانی که این راه ادامه دارد وظیفه حمایت و تبعیت از ایشان را برعهده داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha