یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: بشر امروز پس از تجربه ادوار مختلف و رویکردهای گوناگون می خواهد بین فردگرایی و جمع گرایی به یک تعادل برسد. بشر امروز می خواهد میان دنیای درون و دنیای بیرون جمع نماید. او می خواهد توسعه، عدالت و پیشرفت را با هم تجربه کند. این نسل بشر هم سنت را می طلبد و هم مدرنیته را می خواهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه در اولین کارگاه آموزشی مدیریت شبهه شناسی و گفتمان سازی که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه و در مجتمع آموزشی و فرهنگی نجمه خاتون جمکران برگزار شد، گفت: قطعاً فعالیت روحانیون پاسخگو به شبهات در فضای بین المللی نیز تأثیرگذار هستند. مطالبی که این عزیزان تولید می کنند مورد استفاده بسیاری از فعالان عرصه های تبلیغ دینی در سراسر دنیا قرار می گیرد.

وی افزود: بسیاری از طلاب جامعة المصطفی(ص) از تولیدات مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه استفاده می برند. ما حدود هفت تا هشت میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم که این محتواها بدون هیچ تغییری به دست بسیاری از آن ها می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان کرد: روند دنیا به سمت دین مداری است و این یک واقعیت بر اساس شواهد مختلف می باشد. بعد از جنگ جهانی اول و دوم کل جهان را دو جریان و بلوک کلی غرب و شرق جهان را مدیریت می کردند. قدر مشترک این دو بلوک در مقام نظر، عدم توانایی دین در مدیریت حیات اجتماعی بشر بود.

وی چند دهه اخیر را حامل وقایع بزرگی در سطح جهانی دانست و گفت: زمانی دو بلوک شرق و غرب در عرصه عملی نیز نقطه اشتراکی داشتند و آن چپاول کشورهای مختلف بود. حضور همزمان رؤسای دولت های وقت انگلیس، آمریکا و شوروی سابق در تهران یکی از شواهد این اشتراک است که در تاریخ ثبت شد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه دنیای غرب را رو به افول برشمرد و تصریح کرد: از آن دو بلوک قدرت و آن دو مکتب فکری در شرق و غرب یکی دچار نابودی شد و دیگری دچار بحران های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

وی با اشاره به یکی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور بشر امروز در پیچ تاریخی افزود: در این نقطه عطف تاریخی ما شاهد ایجاد تمدن های جدیدی هستیم. یکی از این تمدن ها با محوریت معارف اهل بیت(ع) و ایران اسلامی در حال شکل گیری است و اولین بار است که پس از حدود ۱۴ قرن این معارف می خواهد در یک افق فراکشوری و بلکه جهانی مطرح شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری بیان داشت: در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی باید بدانیم بشر امروز می خواهد به دین بازگردد. اما دینی که بشر امروز به دنبال آن است دارای مختصات خاصی بوده و باید برای استخراج آن ها از منابع اصیل تلاش شود.

وی گفت: بشر امروز پس از تجربه ادوار مختلف و رویکردهای گوناگون می خواهد بین فردگرایی و جمع گرایی به یک تعادل برسد. بشر امروز می خواهد میان دنیای درون و دنیای بیرون جمع نماید. او می خواهد توسعه، عدالت و پیشرفت را با هم تجربه کند. این نسل بشر هم سنت را می طلبد و هم مدرنیته را می خواهد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه اظهار کرد: جامعیتی که بشر امروز طلب می کند، در اسلام ناب وجود دارد و دین مبین اسلام است که پاسخ گوی نیازهای این نسل بشر می باشد.

وی با تأکید بر اینکه بشر امروز در حال بازگشت به دین و معنویت است، اظهار داشت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری امروز باید کارهای خود را با شاخص تمدن سازی بسنجیم تا به پیشرفتی فرانسلی و فراملی دست پیدا کنیم. این امر ملزومات فراوانی را می طلبد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: هر تمدنی دارای یک سخت افزار و یک نرم افزار خاص خود است. دنیای اسلام هم دارای سخت افزار است که شامل مشخصه هایی همچون جمعیت بالا، نقاط استراتژیک در دنیا، منابع غنی طبیعی، منابع انسانی نخبگانی و همچنین ظرفیت علمی، اقتصادی و سیاسی بالا می باشد.

وی ادامه داد: مبانی فکری پشتوانه هر تمدن نرم افزار آن محسوب می شود که زیرساخت آن در جامعه اسلامی وجود دارد. ما اگر بخواهیم می توانیم با استفاده از این زیرساخت ها به ایجاد تمدن نوین اسلامی برسیم.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه جهان اسلام را درگیر جنگ گفتمانی، جنگ اراده ها و جنگ رسانه ها دانست و خاطرنشان کرد: لازم است در هر سه این عرصه ها به نخبه پروری بپردازیم.

وی با اشاره به رویداد بین‌المللی اربعین به عنوان یک شتاب دهنده در مسیر تمدن سازی اسلامی گفت: اربعین دارای ابعاد مناسکی، اجتماعی و سیاسی به صورت توأمان است. اما مقام معظم رهبری فرمودند که به این ابعاد اربعین بسنده نکرده و ظرفیت آن برای قرار گرفتن به عنوان یک تراز تمدنی را هم باید در نظر بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری بیان داشت: اربعین پل اتصال ما با آینده است و با حضور خیل عظیم زائرین امام حسین(ع) از سراسر دنیا شاهد ایجاد همدلی در راستای تمدن سازی اسلامی بین ملل مختلف و مسلمانان جهان هستیم.

وی در پایان ضمن بیان اهمیت فعالیت رسانه ای طلاب و مبلغین دینی افزود: مقام معظم رهبری برای اولین بار از لفظ واجب قطعی فوری در مورد لزوم حضور فعالان فرهنگی کشور در عرصه جنگ رسانه ای استفاده نمودند و این نشانگر اهمیت بالای این امر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha