دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
پناهیان

حوزه/ مبلّغ عرصه بین‌الملل گفت: مبلغ باید فهم و بینش سیاسی داشته باشد. حتی شم سیاسی داشتن لازمۀ درک صحیح از احکام الهی است. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در اولین جلسۀ سال تحصیلی جدید حوزۀ علمیه، در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) در ادامۀ مباحث اصول و مبانی دانش تبلیغ با مرور مباحث سال تحصیلی قبل، گفت:در ۱۶ جلسات گذشته عرض شد که اصول تبلیغ در سه بخش قابل بیان است. اصول تبلیغ مربوط به پیام‌دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام. در بخش اول، اولین اصل تبلیغی مرتبط با مبلغ و پیام‌دهنده، عبارت بود از اینکه مبلغ باید خودش تلقی صحیحی از دین داشته باشد تا بتواند این تلقی را به جامعه منتقل کند. ذیل این اصل، فهرستی از ۵ تلقی غلط رایج را مورد گفتگو قرار دادیم؛ : «۱. تلقی صرِف اعتقادی از دین، ۲. تلقی صرف اخلاقی از دین، ۳. تلقی صرف عاشقانه از دین، ۴. تلقی محض تکلیفی از دین و ۵. تلقی فردی از دین».

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مرور مباحث گذشته، بخش عمده نارضایتی از دین و دین‌گریزی جامعه را ناشی از تبلیغ ناصحیح دین دانست و تصریح کرد: هر جمله‌ای در هر فعالیت تبلیغی که مطابق تلقی ناصحیح از دین باشد، موجب تشدید دین‌گریزی می‌شود. مبلغ نباید صرفاً به استقبال چند نفر مؤمن در اطراف خودش از سخنانش نگاه کند. امروز هر مبلغ باید همه افراد دین‌گریزی که مخاطب او هم نیستند را در نظر بگیرد. تبلیغ خوب برخی مبلغان کافی نیست، باید از تبلیغ ناصحیح که موجب تلقی ناصحیح از دین می‌شود دوری کرد. هنگامی که به افکار عمومی مراجعه می‌کنیم، اکثر مردم تلقی صحیح و دقیقی از دین ندارند و این مقصرش ماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان سپس به فهرستی از ۱۲ تلقی صحیح از دین که باید مبلغ داشته باشد اشاره کرد و گفت: «تلقی‌های صحیح از دین که در جلسات گذشته به تفصیل به آنها پرداختیم عبارت‌ بودند از: ۱. تلقی علمی و واقع بینانه از دین، ۲. تلقی عقلانی، ۳. تلقی منفعت‌طلبانه از دین و اینکه دین منافع انسان را در دنیا تأمین می‌کند، ۴. تلقی امتحانی بودن زندگی و پاسخگو بودن برنامه دین برای امتحانات، ۵. تلقی اجتماعی از دین و اینکه دین یک برنامه برای زندگی جمعی است، ۶. تلقی سیاسی از دین و درک معادلات کلان قدرت، ۷. دین یک امر زیبا، هیجانی و سرگرم‌کننده است، ۸. دین موجب داوری و قضاوت در مورد افراد نمی‌شود، ۹. دین برنامه ای برای مسابقه است، ۱۰. سهل بودن دین، ۱۱. دین یعنی آزادی و آزادی‌بخشی ۱۲. دین امری محبوب و محبت آفرین است.»

مدیر مدرسه علمیه و مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه، با اشاره به اصل دوم؛ و آن اینکه مبلغ باید درک نظام‌مند از دین داشته باشد؛ به طرح اصل دیگری از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اصل دیگر این است که مبلغ باید فهم و بینش سیاسی داشته باشد. حتی شم سیاسی داشتن لازمۀ درک صحیح از احکام الهی است»

مدرس حوزۀ علمیۀ قم با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری درباره ضرورت بینش سیاسی داشتن، راه دست یابی به بینش سیاسی را مطالعه تاریخ اسلام مطرح کرد و گفت: «حضرت امام ۵۰۰ مرتبه به تاریخ صدر اسلام ارجاع دادند. تاریخ صدر اسلام از افرادی که دارای بینش سیاسی از تاریخ صدر اسلام هستند، دریافت کنید، علامه عسکری(ره) و شیخ جعفر مرتضی آملی خصوصاً علامه و کتاب نقش ائمه در احیاء دین قابل تأمل در این زمینه است.» وی همچنین مطالعۀ صحیفه امام و مراجعه به کلمات رهبری را در دستیابی به فهم و بینش سیاسی لازم و ضروری دانست. پناهیان، زمان شناسی و درک فتنه‌های زمان را لازمۀ فهم مقتضای حال و لازمۀ بلاغت دانستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    2 7
    درس خیلی خوبیه توصیه می کنم خبرگزاری حوزه یک گزارش از این کلاس منتشر کنه .وبر هر طلبه ای لازمه دروس رو بیاد
  • شهید IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    8 4
    آقای پناهیان باعرض سلام این سخنان جنابعالی قبل از یکی از خطبه های نماز جمعه است_______________ «مُرِّ حقّ» یعنی شورای نگهبان بتواند وسط انتخابات مثل یک داور کارت قرمز نشان دهد. _______بسیارخوب __ از میان مجموعه وظایف شورای نگهبان، سه مورد «نظارت بر قانونگذاری»، «تفسیر قانون اساسی» و «نظارت بر انتخابات» محورهای اصلی وظائف شورای نگهبان میباشد ______ رسول مکرم اسلام ازیوم الدار تا روایت متواتر بین الفریقین منزله وروایت متواتر ثقلین وروایت متواتر اعلائی غدیر خم درحضور حداقل اقل 1300نفر جمعیت مسلمان فرمودند من کنت مولاه فهذا علی مولاه و حادثه غدیر در۱۸ ذی الحجه، سال دهم ورحلت رسول مکرم اسلا م28 صفر سال یازدهم اتفاق افتاده یعنی پیامبر ص حدود 70 روز قبل از رحلتش دربهترین مکان ودرحضور جمع کثیری از مسلمین بلاد ولایت وجانشینی ووصایت علی ع را نه ازطرف خود که ازجانب خدا بافصاحت کامل و بلاغت تام ابلاغ فرموده اند اما درهمان روزرحلت رسول خدا عده ای درسقیفه بنی ساعده قطب عالم امکان ومحور ولایت را از صحنه خارج کردند وتمام اختلافات وجنگهاو خونریزیهای بین مسلمانان الی یومنا هذا نتیجه آن بدعت و سرپیچی ازفرمان الهی میباشد ___دقت بفرمائید بزرگان ازخبرگان تنظیم قانون اساسی لاسیما آیت الله منتظری وقاطبه مردمی که ناظر برتنظیم قانون اساسی بوده اند به کرات وباصدای رسا اعلام کرده اند که تفسیر برداشت نظارت استصوابی بدعت در قانون وباعث نابودی جمهوری اسلامی میشود ....
    • ! IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      2 8
      نظارت غیر استصوابی، که همه می تونن داشته باشند. نظارت غیر موثر چه دردی رو دوا می کنه؟ چنان مردم مردم می کنید که ... . توهین هایی سزای خودتان است نثار شخصیت و‌نهادهای نورانی و مقدس می کنید؟! آفرین از اون درون غیر این برون نشاید.
    • نه IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      0 0
      سوء استفاده از عناوین مقدس برای خنثی و بی خاصیت کردن مهمترین نهادها! مبارک باشه! شهید بر چی هستی شما؟
  • مهدی IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    1 0
    متهم ردیف اوله خود پناهیانه
    • مدار IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      0 0
      تا دین رو‌ چی بدونیم و متدین رو کی بدونیم
  • شهید IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    باعرض سلام به مخاطب نکره این نوشته های جنابعالیست سوء استفاده از عناوین مقدس برای خنثی و بی خاصیت کردن مهمترین نهادها! مبارک باشه! شهید بر چی هستی شما؟ شهید براین هستم که خبرگزاری حوزه نوشته منو ابترکرده وبجای آنها چند تا نقطه گذاشته ومثل شمائی رجما بالغیب نسبت سوء استفاده به من داده است تامن وتو ما وشما اصلاح نشویم متهتکین از متنسکین جاهل کولی میگیرند
    • یا للعجایب!!!!! IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      0 0
      و علیکم السلام، شما یه چیزی رو از کسی نقل کردی که از مشکلات اساسیش ساده لوحی بود، برداشت بدعت بینی و نابودی آور هم از همان می تواند ناشی شود، بحمد الله چهل اندی سال از عمر نظام می گذرد، همچنان بالنده و شتابان به پیش می رود. خاصیت لاینفک نظارتهای قانونی رو بدعت و مهلک دانستن از عجایب استنباطات است!!!!!