جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میرحسینی

حوزه / یک مستندساز گفت: فیلم یا مستندی که می‌خواهد به موضوعات دینی بپردازد باید از غنای مفهومی کافی بهره برده باشد والا در دام سطحی نگری گرفتار خواهد آمد.

سید حمید میرحسینی، مستندساز در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، پیرامون چرایی و چگونگی مستند سازی دینی گفت: موضوعات دینی را باید یکی از گونه‌های پرمخاطب در مستندسازی نام برد زیرا این دست تولیدات قادرند با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کنند البته ظرفیت‌های مستندسازی دینی باعث شده برخی آسیب‌ها نیز این دست تولیدات را در برگیرد.

وی افزود: وقتی قرار است مستند دینی ساخته شود اولین شرط این است که پیرامون موضوع تحقیقات فراوان صورت گیرد. این شرط اگر محقق شود هیچگاه تولیدات به سمت سطحی‌نگری و کلیشه نگاری سوق پیدا نخواهد کرد. آسیبی که متاسفانه در سال‌های اخیر به شدت رایج شده است.

این مستندساز ادامه داد: هم‌اکنون مشغول ساخت مستندی با عنوان «صدای بی‌صدا» هستم. این کار درباره مادر و دختری اوکراینی است که به تازگی شیعه شده‌اند و در راهپیمایی اربعین حضور یافته‌اند. در این کار تلاش کردم تنها یک آیین صرف را به تصویر نکشم بلکه چرایی و چگونگی این آیین را مورد بررسی قرار دهم.

این کارگردان ادامه داد: توصیه جدی من به افرادی که می‌خواهند درباره راهپیمایی اربعین مستند بسازند این است که وقتی به پختگی لازم رسیدند به چنین موضوعاتی ورود کنند. درضمن مستند پیرامون امام حسین (ع) نیاز به باور و عشق دارد والا اگر بخواهیم تنها با تکیه بر سفارش تولید کننده این دست آثار باشیم به هیچ نتیجه مطلوبی دست پیدا نخواهیم کرد.

میرحسینی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: برای اعتلای مستندسازی دینی جدا از تولید، اکران مطلوب هم نیاز است چون تا زمانیکه فیلم دینی موقعیت نمایش مناسب نداشته باشد آن اثر تاثیرگذار نخواهد بود. در این رابطه بهترین وسیله برای نمایش مستند تلویزیون است. این اتفاق هم تنها از طریق شبکه مستند نباید رخ دهد بلکه تمامی شبکه‌ها در حیطه کاری خود باید به نمایش مستند اهتمام بورزند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha