جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مریم معین الاسلام

حوزه/ مسئول مؤسسه علمی و فرهنگی زنان منتظر تصریح کرد: بی شک اصلاح فرهنگ عمومی، مستلزم عزم، اراده و همت عموم مردم و مسئولان کشور است.

خانم مریم معین الاسلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این نکته که فرهنگ عمومی، نشانه ها و مؤلفه‌هایی از فرهنگ را شامل می شود که تأثیراتش عام و فراگیر است، اظهار داشت: در حقیقت، فرهنگ عمومی از نوع و شیوه رفتارهای عمومی مردم یا عرف و عادات و رسوم و زبان جامعه تشکیل شده و به همین خاطر بخش اعظمی از جنبه‌ها و عرصه‌های زندگی مردم را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به دغدغه های بسیار جدی رهبر معظم انقلاب نسبت به فرهنگ عمومی، افزود: تقویت نظم و انضباط در کشور، تعهد و وجدان کاری، ارتقای سطح دغدغه مندی و غیرت دینی و ملی، دین باوری و توجه بیشتر به مقولات اخلاقی از جمله تاکیدات و مطالبات مقام معظم رهبری در این باره است که هم مردم در این باره باید احساس وظیفه کنند و هم مسئولان و دولتمردان خاصه مسئولان نهادها و دستگاه های متولی امور فرهنگی در کشور می بایست عزم و اراده و همت مضاعفی در این خصوص از خود نشان دهند.

وی با بیان این که اصلاح فرهنگ عمومی، مستلزم عزم و اراده و همت همه مردم و مسئولان کشور است، گفت: اساساً فرهنگ مهمترین و کلیدی ترین ابزار حفظ هویت یک جامعه است و از سویی تغییرات فرهنگی نیز زمان بر است و یک شبه حاصل نمی شود، از این رو باید تأکید کرد که برای اصلاح امور فرهنگی به ویژه در آن مواردی که متوجه فرهنگ عمومی می شود باید برنامه ریزی دقیق و بلندمدت داشت و زمینه ها و بسترها را در جامعه برای تحقق این مهم فراهم نمود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه صحبت های خود با تأکید بر لزوم توجه به مباحث مرتبط با سبک زندگی بیان داشت: امروزه نوع پوشش و لباس افراد، شکل‌ معماری‌ خانه ها و شهرسازی ما، حتی نحوه‌ رفتارها، معاشرت ها و مواجه‌ شدن‌ افراد با یکدیگر جزو مواردی است که باید آن ها را به طور خاص در کلان موضوع فرهنگ عمومی مورد بررسی جدی قرار داد.

وی اضافه کرد: اگر در این عرصه ها مشکل داریم که قطعاً داریم باید شوراهای مرتبط با فرهنگ عمومی ورود جدی به آن ها داشته باشند؛ آن هم نه به شکل شعاری که حالا منتج به سمینار و همایشی شود بلکه به صورت عینی و کاربردی که دستاورد آن در جهت اصلاح وضع فرهنگی جامعه، کاملاً مشهود و ملموس باشد.

معین الاسلام یادآور شد: از سوی دیگر، ارتباط این موضوع با مقوله سبک زندگی باید ما را بیش از پیش نسبت به این مباحث هوشیار و حساس کند و البته در پیِ این هوشیاری، ضرورت مطالبه گری مطرح می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این میان باید دانست که ارتقای سطح سواد رسانه ای به بهبود سبک زندگی مردم کمک می کند، چرا که درک و شناخت آن ها را در مسیر گزینش گری به عنوان یک شهروند جامعه اسلامی با همه اقتضائات و مختصات آن، رشد یافته و این رشد خودش حرکتی به سمت وضعیت مطلوب به شمار می رود.

وی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این که با توجه به شرایط و تحولات امروز جامعه ایرانی می بایست از پتانسیل و ظرفیت قابل توجه نخبگان در شناسایی و حل مسایل و پیشبرد اهداف استفاده لازم صورت گیرد چه آن که استفاده از نیروهای دین شناس، فرهنگ شناس، دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه، به یقین می تواند زمینه ساز طرح موضوعات مهم در کارگروه های ذیل شورای فرهنگ عمومی شده و در نتیجه به مطرح شدن مسایل اساسی در چنین شوراهایی منجر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha