یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مرتضی جوادی آملی

حوزه/ استاد حوزه گفت: گاهی در مقام اثبات نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی و اصل ولایت فقیه و شخص مقام معظم رهبری و اصول و ارزش های انقلاب هستیم که ما در این مباحث پیش از دیگران و بیش از دیگران راجع به این مسائل صحبت کرده و تحلیل داده ایم و این نظام را بر اساس اصول حاکم بر آن و اصل مسلم ولایت فقیه، استوار دانسته ایم و در این موارد کسی نباید شک و تردیدی به خود راه دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، صبح امروز در پایان جلسه درس خود اظهار داشت: حوزه نگرش های منصحانه و آسیب شناسانه برای رفع مشکلات جامعه داشته و آنها را ارائه می نماید و این وظیفه تمامی حوزویان است و اگر این نگرش خیرخواهانه در حوزه وجود نداشته باشد و احیانا در جهت رفع مشکلات جامعه ارائه طریق ننماید، حوزه زنده و پویا نخواهد بود.

وی بیان داشت: گاهی در مقام اثبات نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی و اصل ولایت فقیه و شخص مقام معظم رهبری و اصول و ارزش های انقلاب هستیم که ما در این مباحث پیش از دیگران و بیش از دیگران راجع به این مسائل صحبت کرده و تحلیل داده ایم و این نظام را بر اساس اصول حاکم بر آن و اصل مسلم ولایت فقیه، استوار دانسته ایم و در این موارد کسی نباید شک و تردیدی به خود راه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی ادامه داد: ولی گاهی نگرش ما که اقتضای بعضی از مصاحبه ها و گفت وگوهاست، نگرش آسیب شناسانه است و باید این گفت وگوها را در همین ساحت دید که از جایگاه نصح و خیرخواهی و نگرش حوزوی و اندیشه دینی ارائه می شود و با چنین رویکردی دنبال و تحلیل کرد؛ انتظار این است که حرف هر کسی را واقعا خوب بفهمند، خوب بدانند و از هر گونه تفسیر به رأی و قضاوت بر اساس برداشت های غلط شخصی پرهیز نموده و مطلب و حرفی گفته نشود که در اصل «ما لا یرضی صاحبه» است.

وی بیان داشت: در نگرش های آسیب شناسانه که بسیاری از بزرگان و شخصیت ها نیز بازگو می کنند، در عین حالی که بر اصل نظام و قانون اساسی کشور توجه دارند، معتقدند باید دو کار برای برون رفت از مشکلات انجام شود: یکی اینکه منشأ آسیب ها شناسایی و دیگری اینکه راهکار لازم ارائه شود.

وی با بیان اینکه نباید از اصول قانون اساسی و رهنمودهای امام راحل دور شویم، اظهار داشت: از جمله آن اصولی که امام راحل بر آن تاکید داشتند مساله «وحدت» بود؛ وحدت بین همه افراد و اقوام، خصوصا شخصیت های ممتاز حوزوی و دانشگاهی و صاحبان فکر و اندیشه و مشارکت آنها؛ چراکه اگر بزرگان و شخصیت ها حضور نداشته باشند، نمی توانند در زمان بروز مشکلات و آسیب ها نقش آفرینی کنند!

این استاد حوزه اظهار داشت: یکی دیگر از اصولی که امام بر آن تأکید داشتند مساله «انتخابات» و رأی مردم بود که همواره باید توجه داشت تا آراء مردم به درستی دیده شود.

وی اظهار داشت: از دیگر مواردی که مورد توجه قرار دادیم، توجه به «عقلانیت» بود، بدین معنا که اگر مسائل و مشکلات با عقلانیت و درایت حل نشود آسیب ها، جدی تر خواهد شد؛ ما می خواهیم جامعه را آرام کنیم نه اینکه ساکت کنیم و آرامش جامعه نیز در عقلانیت و درایت است.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی در پایان بیان داشت: امیدواریم این گونه مسائل برای روشن شدن اذهان جامعه مناسب باشد و نهایتاً هم به رفع خصومت ها و درگیری و منازعات بینجامد و استقرار شایسته ای برای نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha