پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست

حوزه/ نشست علمی پژوهشی با عنوان شیوه مواجهه علامه طباطبایی با پدیده نقل به معنا در مدرسه علمیه فاطمیه محلات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه محلات پیش از ظهر امروز نشست علمی پژوهشی با عنوان شیوه مواجهه علامه طباطبایی (ره) با پدیده نقل به معنا در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد.

خانم زهرا کتابی استاد مدرسه علمیه فاطمیه محلات بیان کرد: پدیده نقل به معنا در احادیث از دوره پیامبر رایج بوده است، زیرا از سویی نقل شفاهی احادیث رواج داشته و از سویی دیگر نیز نگارش حدیث رسما از سوی خلفای وقت ممنوع بوده است.

وی ادامه داد: به دلیل ضعف حافظه و قوه ضبط برخی راویان و نیز فاصله زیاد صدور احادیث تا نگارش آن ها امکان ضبط و ثبت دقیق و درست احادیث و سنن وجود نداشته است، لذا دانشمندان امامیه نقل به معنی حدیث را در صورتی که معنای حدیث به طور کامل و صحیح رسانده شود و موجب سقوط آن از حجیت نگردد روا دانسته اند.

استاد مدرسه علمیه فاطمیه محلات تصریح کرد: علامه طباطبایی سبب رواج نقل به معنی به ویژه در روایات نبوی را جریان منع از نگارش احادیث در قرن اول هجری دانسته اند و آن را در مواردی که مستلزم تحریف و اختلاف در احادیث، ناسازگاری و تعارض با قرآن و اصول مسلم اعتقادی شود، به هیچ وجه جایز نشمرده و به تبیین و تحلیل و نقد آن ها پرداخته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha