شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فیاضی

حوزه / یک بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر گفت: اگر امروز برنامه‌های کودک نتوانسته در پیام رسانی دینی موفق باشد دلیلش عدم نگاه درست به موضوعات دینی در کارهای نمایشی است.

رضا فیاضی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، پیام‌رسانی به کودک نیازمند تیزهوشی فراوان است، گفت: اگر قرار است در فیلم و سریال سازی کودک مفاهیم دینی و قرآنی را به مخاطب منتقل کنیم حتما باید توجه داشته باشیم نحوه بیان آموزه‌های مورد نظرمان شکلی نصیحت‌گونه نداشته باشد چون بینندگان این دست آثار از پیام‌رسانی مستقیم به شدت پرهیز دارند.

وی افزود: سالهاست داریم پیام رسانی مستقیم و کلامی را در تولیدات نمایشی مدنظر قرار می‌دهیم اما آیا این شکل از تبلیغ توانسته برایمان دستآورد مطلوبی به همراه داشت باشد؟ جواب خیر است چون اگر اینگونه بود باید هم اکنون تولیدات دینی و ارزشی شرایط و جایگاه بهتری در سینما و تلویزیون داشتند.

فیاضی تدبر را شرط دیگر تولیدات نمایشی کودک توصیف کرد و گفت: فیلم و سریالی که می‌خواهد آموزه های دینی را بیان کند باید در مخاطب ایجاد سوال کند، چون پرسش‌گری در نهایت، تفکر و تدبر را به همراه خواهد داشت. این اتفاق در عرصه کتاب کودک هم باید رخ دهد. در کتاب کودک ایجاد اندیشه باعث می‌شود خواننده با قهرمان قصه همذات پنداری کند. برای مثال به قصه «ماهی سیاه کوچولو» اشاره می‌کنم که به واسطه اندیشه‌ای که در خود نهان دارد همیشه تازگی و جذابیت لازم را دارا است.

این بازیگر با بیان اینکه نحوه انتخاب قصه برای کودکان نیازمند کار کارشناسی است، تصریح کرد: چند وقت پیش برنامه‌ای برای حضور در برنامه «فانوس» که هم اکنون نیز در حال پخش است دعوت به کار شدم. قرار بود در آن برنامه برای کودکان قصه‌های قرآنی بیان کنم اما متأسفانه به دلیل عدم درک درست از کودک داستان هایی برای بیان انتخاب شده بود که در آن خشونت موج می‌زد. من سعی کردم بسیاری از آن را اصلاح کنم ولی به هر حال انتخاب‌های خوبی انجام نشده بود. برای همین هم معتقدم نحوه انتخاب موضوع و قصه برای کودک نیازمند تخصص ویژه است.

وی در پایان تأکید کرد: ضعف‌های موجود در آثار دینی سینما و کتاب کودک به این دلیل است که ما در این رابطه اتاق فکر نداریم وگرنه نیروهای متخصص کم نیستند که به شکل درستی قادرند به موضوعات ارزشی بپردازند. در همین رابطه باید اضافه کنم استفاده از نماد های فانتزی یکی دیگر از اهرم‌هایی است که می‌تواند به اعتلای آثار دینی کودک کمک کند؛ اتفاقی که در مجموعه «زی زی گولو» رخ داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha