جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: گاهی می‌آیند می‌گویند فلانی گفته من اینقدر آهن برای مسجد فلان روستا می‌دهم به شرط اینکه شما هم در انتخابات به من رأی بدهید، می‌گویم شما می‌خواهید مسجد بسازید یا می‌خواهید سالن بسازید؟ نام مسجد را خراب نکنید، این‌ها خیلی مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین،حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار اعضای مجمع خیّرین و مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین با بیان اینکه اسلام، خَیِّر پرور است، گفت: آموزه‌های قرآنی و روایی بسیاری داریم که ما را تشویق به حضور و سرعت در کار خیر می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: وقتی آمدیم در کار خیر حضور داشتیم و سرعت گرفتیم، چقدر آیات قرآنی و روایات داریم که به ما می‌گویند در مسائل معنوی و کارهای خوب از یکدیگر پیشی بگیرید، در خیرات از دیگران پیشی بگیرید، این به معنای خیِّرپروری است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اهمیت به باقیات الصالحات از دیگر موارد مهم است، برای مثال دیدیم سمت لرستان مردم در شرایط سخت و خطرناکی از روی یک رودخانه عبور می‌کردند، وقتی کسی برود آنجا پل بسازد کار خیر انجام داده و قطعاً باقیات الصالحات است، حتی اگر هزار سال هم بگذرد ثوابش برای این خیّر است

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: مسجدالنبی (ص) قزوین چندصد سال است که ساخته شده و مردم از آن استفاده می‌کنند، مسجد جامع که قدمت آن از مسجدالنبی (ص) هم بیشتر است، این همه سال آدم‌هایی رفته و آمده‌اند و از این مساجد بهره برده‌اند، هر کسی پای منبری نشسته و ثوابی کرده، هر کسی بالای منبری رفته و ثوابی کرده، آدم‌های بانی سازنده این مساجد هم از این‌ها مأجور هستند

امام جمعه قزوین با بیان اینکه ساخت بیمارستان، مراکز درمانی و مدرسه از کارهای خیر ارزشمند است، تصریح کرد: ساخت بیمارستان یا مدرسه نیز این‌گونه است و ثواب بسیار زیادی دارد و تا وقتی که دیگران از آن‌ها بهره می برند، بانیانش ثواب می برند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: در خیِّر پروری باید توجه داشته باشیم تا زمانی که واجبات جلوی چشم خیّر وجود دارد نوبت به مستحبات نمی‌رسد. وی عنوان کرد: دین به ما می‌گوید نیازها را در اولویت ببینیم، فرض کنید مردم نیازمند دیالیز هستند، این از مدرسه‌سازی واجب‌تر است و باید آن را در اولویت قرار دهیم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: طبقه‌بندی کردن نیازها، اولویت‌ها را دیدن و جزیره‌ای نگاه نکردن بسیار حائز اهمیت است، برای مثال یک نفر بگوید باید همه چیز را به سمت بهداشت ببریم، یک نفر دیگر بگوید همه چیز را به سمت جاده و راه ببریم، یک نفر بگوید همه چیز را به سمت آموزش ببریم، این‌ها را باید اولویت‌بندی کنیم و ببینیم کدام واجب‌تر و نیاز مردم است تا همه برای آن منظور بسیج شویم.

وی ادامه داد: در "خیّری" حریص نباشید که حجم پولی که جمع می کنید زیاد باشد، ولی حریص باشید در اینکه کیفیت پول یعنی پاک بودن آن رعایت شود.

امام جمعه قزوین ادامه داد: در مورد مدرسه و بیمارستان و دیگر موارد نیز همین گونه است، اگر بخواهیم این ها برکت داشته باشند باید با پاک ترین و حلال‌ترین مال ساخته شوند.

وی عنوان کرد: خداوند در آیات ۱۷ و ۱۸ سوره توبه فرمود مشرکان حق ندارند مساجد را آباد کنند، در حالی که به کفر خود شهادت می‌دهند؛ چه کسانی می‌توانند مساجد را آباد کنند؟ ببینید کسی که آمده مسجد را آباد کند ایمان به خدا دارد؟ ایمان به خدا چه زمانی معلوم می‌شود؟ زمانی که فرد برود خمس مالش را بدهد، زکات مالش را بدهد، به کسی ظلم نکند، ارث برادر و خواهر را نیاورد مسجد بسازد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: ابتدا باید ارث خواهر و برادر را داد، اگر چیزی ماند مسجد بسازید، اگر نماند نسازید، واجب که نیست، مثل حج است که اگر مستطیع شدی باید بروی، اگر مستطیع نشدی که تکلیفی نداری، در مورد همه‌چیز همین‌طور است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: گاهی می‌آیند می‌گویند فلانی گفته من اینقدر آهن برای مسجد فلان روستا می‌دهم به شرط اینکه شما هم در انتخابات به من رأی بدهید، می‌گویم شما می‌خواهید مسجد بسازید یا می‌خواهید سالن بسازید؟ نام مسجد را خراب نکنید، این‌ها خیلی مهم است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: حتی اگر یک آدم متدیّن آمد و گفت من اینقدر مصالح برای ساخت مسجد می‌دهم، به شرطی که شما این کار را بکنید به او بگویید اگر می‌خواهی برای ساخت مسجد شرط بگذاری برو، ما نمی‌خواهیم، مسجد باید با تمام خلوص ساخته شود، حتی خیر بگوید نمی‌خواهم اسم من فاش شود، نه اینکه شرط و شروط بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی یادآور شد: در بحث خیّر پروری باید به مردم بگوییم هر کاری خدایی باشد ماندگار است و هر کاری برای دنیا باشد فانی و از بین‌رفتنی است، هر چیزی که در اختیار ماست یک روزی تمام می‌شود، حتی اگر اموال‌مان هم تمام نشوند ما تمام می‌شویم و از دنیا می‌رویم، خوب است پیش از اینکه از دنیا برویم خودمان مازاد مالمان را کار خیر کنیم و به امید ورثه نمانیم.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۹۶ سوره نحل می‌فرماید «ما عندکم ینفد و ما عندالله باق»، یعنی آنچه نزد شماست نابود خواهد شد و آنچه نزد خداست باقی خواهد ماند، ما وقتی مازاد مالمان را به خدا سپردیم این مال باقی می‌ماند اما اگر نسپردیم این مال فانی می‌شود و از بین می‌رود

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند می‌گوید شما هر کاری کنید ما بهترین را در پاسخ به شما می‌دهیم، نمی‌آییم مثل چیزی که شما در راه خدا داده‌اید را به شما بدهیم، بلکه بهتر و بالاتر را به جای آن می‌دهیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید هر کس عمل صالح انجام دهد، چه زن باشد و چه مرد باشد، عمل صالح بدون ایمان معنا پیدا نمی‌کند، اگر ایمان نباشد عمل صالح نمی‌شود، خدا می‌فرماید در این صورت ما او را به حیات طیبه زنده می‌کنیم.

برخی به اسم کمک به مسجد نام مسجد را خراب می کنند

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha