جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مستغاثی

حوزه / یک کارشناس رسانه گفت: سینمای ایران از روزی که فیلم‌های دینی و خانوادگی را فراموش کرد از مخاطب هم عاری شد.

سعید مستغاثی، کارگردان و کارشناس سینما و رسانه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه پیرامون وضعیت نمایش در سینماها گفت: اینکه سینما خالی از تماشاگر شده امری کاملاً روشن است. درباره چرایی این مطلب هم اظهار نظرهای متفاوتی انجام می‌شود که برخی‌ها شیوع بیماری کرونا را در این رابطه دارای نقش جدی می‌دانند اما از نگاه من سینما به واسطه دور شدن از ارزش‌هایی خانوادگی مخاطبان خود را از دست داد.

وی افزود: سینمای ایران در دهه ۶۰ بسیار پرونق بود و مردم فیلم‌ها را در هر ژانری که بود می‌پسندیدند برای مثال فیلم «عقابها» نزدیک به ۱۶ سال روی پرده بود اما با گذر زمان سینما به سمت کارهای ساختارشکنانه رفت؛ تولیداتی که در آن به ارزش اسلامی و خانوادگی توجهی نمی‌شد همین عامل نیز سبب گردید بخش مهمی از تماشاگران که دلبسته مفاهیم دینی بودند سینما را ترک گویند.

این کارشناس رسانه تأکید کرد: وقتی از نبود فیلم‌های ارزشی یا خانوادگی در سینما حرف می‌زنیم منظورمان این نیست که فیلم‌های اجتماعی یا طنز در سینما تولید نشوند چون در هنر هفتم همه نوع فیلمی نیاز است اما حرف این است حجم آثاری که در آنها مفاهیم اخلاقی و اسلامی محور است تعدادشان به شدت کاهش یافته است. این امر هم روی مردم تأثیرگذاشته و قشر عظیم مذهبی را از سینما دور کرده است.

این کارشناس رسانه گفت: شاید این سوال پیش بیاید که چرا در شرایط موجود برخی از آثار به اصلاح دینی و خانوادگی نتوانسته‌اند در سینمای فعلی فروش چندانی داشته باشند؟ باید بگویم؛ هر کار دینی به معنای خوب بودن آن نیست چون برخی مواقع یک اثری که ظاهر دینی و اسلامی دارد ممکن است به واسطه ضعف ساختار موجوب دور شدن مردم از سینماها شود در همین راستا توصیه جدی من این است اگر قرار است در این راستا کار کنیم اثرمان در خور توجه باشد.

وی در پایان تأکید کرد: فیلم دینی توسط افراد آگاه و متخصص تولید می‌شود. این امتیاز نیز در بسیاری از فیلمسازان ما وجود دارد ولی باید این افراد در امر فیلمسازی دخیل شوند اتفاقی که متأسفانه رخ نمی دهد و بسیاری از نیروهای ارزشی خانه نشین شده‌اند. در ضمن جدا از فیلمسازان مدیرانی که در سینما فعالیت می‌کنند هم باید چنین دغدغه ای را داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha