یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اخبار کوتاه

حوزه/ مستند فعالین تعزیه استان بوشهر توسط واحد تصویری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر در حال تولید است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، مستند فعالین تعزیه استان بوشهر توسط واحد تصویری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر در حال تولید است.

این مستند گفتگو محور گوشه‌ای از تاریخ تعزیه مناطق مختلف استان را با حضور افراد مختلف به تصویر می‌کشد.

در این مستند کوشش شده که به جوانب مختلف تعزیه از معین البکاء، اولیاء خوان، اشقیا خوان، نسخه نویسان پرداخته شود.

شایان‌ذکر است؛ در بین مصاحبه‌شوندگان هنرمندانی با ظرفیت‌های گوناگون در رشته‌های مختلف تعزیه به چشم می‌خورند.

در بخش‌های اولیه این مستند با افرادی همچون غلامحسین بارونی، مرتضی فیروزی، مریم رنجبر، محمدحسن خسروی، حجت‌الاسلام خطیب، مهدی بهرامی ... ضبط گردیده و در حال تولید شد.

عوامل این مستند عبارت‌اند از کارگردان مهدی انصاری و امین چاه شوری و تصویربرداری محسن کیانپور، مهدی انصاری، مصاحبه‌گر مسعود عرب زاده، مدیر تولید غلامرضا زنده بودی، تدوین امین چاه شوری.

هشت سال دفاع مقدس از دریچه نگاه ایثارگران استان بوشهر

مستند تاریخ شفاهی و خاطرات ایثارگران به همت واحد فیلم حوزه هنری استان بوشهر در حال تولید است.

این مستند گفتگو محور به روایتی از رشادت‌ها، سلحشوری‌ها و ایثارگری‌های هشت سال دفاع مقدس استان بوشهر با حضور روایان متعدد می‌پردازد.

شایان‌ذکر است؛ در این مستند نقش و تأثیر حضور رزمندگان استان بوشهر در عملیات‌های مهمی همچون والفجر ۸، کربلای ۴ و ۵، فتح خرمشهر و دیگر عملیات‌ها پرداخته‌شده است.

در این مستند افرادی همچون عبدالرحیم بارونی، عبدالرسول کامران، صفر صالحی منش، یوسف بختیاری حضور دارند.

عوامل این مستند عبارتند از کارگردان مهدی انصاری و امین چاهشوری، تصویربردار؛ مهدی انصاری و محسن کیانپور، مدیر تولید؛ غلامرضا زنده بودی، تدوین امین چاهشوری.

پاسداشت یاد شهدای شاهچراغ در کارگاه خلق پوستر

محمدرضا چمکوری در گفتگویی به مناسبت برگزاری کارگاه در هفتمین روز واقعه تروریستی شیراز اظهار کرد: نگه‌داشتن یاد شهدای واقعه‌ی ترور حرم حضرت شاه‌چراغ (علیه‌السلام) و نشان دادن مظلومیت این عزیزان و به تصویر کشیدن ظلم ستمگرانی که دست‌نشانده‌ استکبار جهانی یعنی آمریکای جنایتکار هستند.

این گرافیست بوشهری افزود: زنده نگه داشتن یاد شهدا از جمله وظایفی است که به گردن ما طراحان هست و باید سعی کنیم تا جایی که در توان داریم احترامات خود را به محضر احمد بن موسی (علیهم‌السلام) برسانیم.

وی در رابطه با اینکه چه شاخصه‌هایی برای طراحی پوستر دینی لازم است یادآور شد: هنر تجسمی زبان گویای هنرمند است و نشأت گرفته از ذهن خالق اثراست، اگر یک پوستر بخواهد تفکری را به مخاطب منتقل کند درواقع نماینده آن گفتمان است که در ویترین پلتفرم‌ها و ابزارهای رسانه‌ای‌، باید فرهنگ زیست آن گفتمان، دین و یا حزب را رعایت کرده و برای خلق این پوستر مفاهیم دینی و نگاه به روز نیاز است.

چمکوری با برشمردن چند شاخصه ادامه داد: می بایست جوانب اخلاق، لسان شیوا و همه‌فهم بودن و به‌دوراز بزرگنمایی و کوچک نمایی وقایع یک تفکر و یا یک واقعه را به مخاطب برسانیم.

وی در رابطه با این سؤال که آیا می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک نهضت مردمی پوستر انقلاب در بوشهر راه‌اندازی شود افزود: بله الحمدلله هنرهای تجسمی در استان بوشهر جایگاه ویژه‌ای دارد و طی چند سال اخیر ظرفیت طراحان گرافیک در استان رو به‌ پیشرفت هست و آینده‌ روشنی برای این رشته‌ی هنری دیده می‌شود.

چمکوری در رابطه با اهمیت زیست بوم استان یادآور شد: امید داریم هنرمندان تجسمی هم استانی که تا الآن ظرفیت‌های بومی هم مدنظر داشتند، بیش‌ازپیش به ظرفیت‌ها و سوژه‌های تاریخ مقاومت و فرهنگ سنتی بوشهر بپردازند.

وی افزود: اهتمام به کشف و پرورش نسل بعدی هنرمندان هم استانی ادای دینی به مردم شریف استان و آب‌وخاک این مرزوبوم است.

گفتنی است؛ به مناسبت هفتمین روز شهادت جمعی از هم‌وطنان در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ علیه‌السلام کارگاه یک‌روزه خلق پوستر با مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر، متنا و گروه وارث در واکنش به حوادث اغتشاش طلبان اخیر دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha