دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
image-20221203103059-2.png

حوزه/ سومین کارگاه شیوه های مدیریت کاربران در فضای مجازی، با ارائه حجت الاسلام کرباسی و در سالن اجتماعات مجمتع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام کرباسی در ابتدای این نشست علمی که با استقبال پرشور طلاب، مواجه شد، به فیلترینگ حبابی یا نامرئی اشاره کرده و اظهار داشت: اینستاگرام کاربرانشان را فیلترینگ حبابی میکند؛ به این معنا: فرض کنید من نوعی کاربر با دوستان و همفکرانمان داخل یک اتاق شیشهای هستیم فکر میکنیم که دیگران مارا میبینند و صدایمان را می‌شنوند، در حالی که فرضیه کاملاً اشتباه است و ما از طرف مدیران اینستاگران فیلتر شدیم و دیگران صدایمان و پیاممان را به درستی دریافت نمیکنند. البته این یک قانون کلی و غالبی است که شامل همه کاربران می‌شود.

وی در ادامه، به زمینه‌ها و نشانه‌های فیلترینگ اشاره کرد و گفت: گوگل در ظاهر صفحات دیگران را نشان میدهد و چیزی را که کاربر درخواست میکند، گوگل درخواست‌هایشان را دسته بندی میکند آنهای که درخواست بیشتری دارند در ردیف اول قرار میدهد به ترتیب اولویت موضوعات درخواست شده را در ردیفهای بعدی جای می‌دهند. مثلاً وقتی عاشورای فارسی را کاربران سرج کنند یکسری پوستر و عکسهای مربوط به عاشورا می آورند. همین عاشورا را اگر به انگلیسی از گوگل درخواست کنند فیلم و عکسهای قمه زنی را نشان می دهد. تأمل در این زمینه مارا به این وادی هدایت می کند که مدیران گوگل (تِرِن تویتر) هستند که برای ما تصمیم می گیرند در حالی که ما از آن غافل هستیم.

بخش دوم صحبت های حجت الاسلام کرباسی، پیرامون شبکه ملی اطلاعات و لزوم وجود آنها در کشور ها بود که وی با بیان این که شبکه ملی اطلاعات؛ در ایران حدود ۶۰ راه اندازی شده، به شهروندان خدمات ارائه می کند اظهار داشت: در صورت نبود شبکه ملی اطلاعات درخواست خرید اینترنت اول به «ICP» ذخیره میشود. بعد او به «گِیت وِی Geit vi» میفرستد. از این مرحله که عبور کند در خواست بهدست «کشورهای واسطه» میرسد که آنها سر انجام به کشور «آمریکا»- که مدیران اصلی هستند- منتقل می‌کنند. مدیران ارشد؛ بعد از تصمیم‌گیری و ذخیره سازی دوباره همین مسیر را برگشت میکند تا به دست مشتری برسد.

وی با بیان این که این روش معایب مختلفی دارد، خاطرنشان ساخت: کاربر باید هزینهای هنگفتی پرداخت کند و این هزینه به کل واسطه ها تقسیم می شود.

  1. ترافیک زیادی ایجاد میشود که قهراً سرعت اینترنت کاهش مییابد؛ زیرا واسطه‌ها زیاد است.
  2. امنیت بسیار ضعیف میشود؛ چون هر واسطه‌ی- که در فوق ذکر شد- اطلاعات را در «CDN»ذخیره میکند. در مراحل بعدی اگر کاربر یا کاربران همین موضوع یا مشابه آن را درخواست کردند از همانجا یا از سرورهای دیگر در خواست میکنند و ارائه میدهند.

در صورتی که اگر کشوری شبکه ملی داشته باشند نه این مراحل را طی میکنند و نه معایب که برای آنها شمردیم را دارند. هرکاربری که از شبکه ملی کشورشان درخواست خرید اینترنت را بکنند با هزینه‌ی بسیار پایین با امنیت بالا از شبکه‌های اجتماعی ملی آپلوت میکنند. به همین جهت است که کشورهای دارنده شبکه ملی اطلاعات هرازگاهی با مدیران دسته اول اینترنت مذاکره میکنند تا اینترنت را بدون مشکل از شبکه‌های ملی ارائه دهند که رکن اساسی هر شبکه ملی ایجاد پهنای شبکه اجتماعی و موتورهای جستوجوگر است.

شیوه های مدیریت کاربران در فضای مجازی تشریح و بررسی شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محسن IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 0
    حوزه های علمیه می تواند از اینترانت به جای اینترنت استفاده نمایند و تمامی کتابخانه های دیجیتال و سایت های مورد نیازشان را از این طریق تامین نمایند؛ کاهش شدید مصرف اینترنت، جلوگیری از آلودگی اخلاقی اینترنتی از مزایای اینترانت می باشد.
  • شبکه ی ملی ملت امام CA ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    0 1
    🇮🇷🇵🇸 ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم! شبکه ی ملی ملت امام حسین را باید شناخت! اینترانت امامی! در کتاب 'انسان ۲۵۰ ساله' امام خامنه ای: «حضرت عسکری (ع) در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود توانسته بودند با یک شبکه‌ی عظیم تبلیغاتی و تعلیماتی این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. فقط این نبود که مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» با همان معنای اسلامىِ خودش قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند.» شبکه ی ملی ملت امام حسین را باید شناخت! سلام کارشناسان عزیز! کار ما با شما ناشناخته نیست! شما فعالیت محور مقاومت را درخواست کردید! ما در جایی زندگی میکنیم که تحریم نشدیم ولی مثل شما در ایران نمی خواهیم از محصولات نا أمن و نا پاک دشمن و غرب استفاده و حمایت بکنیم! یعنی ما هم آنها را تحریم میکنیم! فقط ایران ما را تحریم نکند! آیا ارتباطی میان ما و شهدا و امام این زمان وجود دارد؟ خط ارتباط با امام و شهدا همیشه بر قرار است و مستقیم! ما پیام رسانهای دشمن (و غرب زده) را نمی پذیریم! ما با پیام سان های دشمن کار تبیین را نمیکنیم که ما را حذف کنند یا قربانی نظرات نا مناسب/توهین آمیز آنها بشویم. دشمن ما میخواهد کاری کند که تیم ملی سلیمانی ها از جهان حذف شود که موفق نمیشود! این انقلاب با حذف و فیلتر امکان پذیر نیست! ما (و پیام هایمان) را که نمیتوانند حذف کنند! قاسم تکثیر شد! آرمان تکثیر شد! آرشام تکثیر شد! پیام رسانهای دشمن هم نا أمن هستند، هم نا پاک و هم استفاده از آنها به بهای خون یک کودک فلسطینی تمام می شود. ارزش که و کدام بیشتر است - کسب و کارها در اینستاگرام یا آرمان و آرشام و اولیا الله؟ شبکه ی ملی ملت امام حسین را باید شناخت! باید مقاومت مدنظر خود و خدا را در مدار طراحی کنیم ... و بعد هم صادر کنیم! هر کس به مدار مغناطیسی علی بن ابی طالب نزدیک تر شد، این مدار بر او اثر گذاشته! ما طلبه هستیم (در کل جهان!) طلبه و طالب علم امام ... امام علی بن ابی طالب!ما در خارج ایران هستیم ولی ان شاء الله در داخل ولایت خدا. درس خارج در داخل ولایت! حاج آقا بهجت در درس خارج میپرسند آیا تلفن می کنید به مرحوم والد؟ مگر شهیدمیمیره؟!؟ قطعا مدیریت فضای مجازی برای آن‌هایی که خدای يَا مَن لَّهُ الْهَوَاءُ وَالْفَضَاء را میشناسند، سهل و آسان است!