پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نرجس شکرزاده

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه خواهران بر لزوم فراهم نمودن شرایط لازم به منظور ارتقای مهارت های پژوهشی طلاب جوان تأکید کرد.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته پژوهش و تبریک این ایام به همه پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی ابراز داشت: در حوزه های علمیه، مسأله پژوهش همواره همزاد با تدریس و تحصیل بوده و لذا سابقه ای افزون بر هزار سال دارد و این عقبه قوی به ما کمک می کند که با یک پشتوانه خوب به دنبال ترسیم چشم اندازی مطلوب از پژوهش های حوزوی و حرکت های رو به جلو در این زمینه باشیم.

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران افزود: البته طبیعی است که مقوله پژوهش در طول تاریخِ حوزه های علمیه دارای فراز و نشیب هایی بوده باشد به این معنا که در برهه هایی توجه خوبی به این امر صورت گرفته و در مقاطعی نیز البته کم توجهی شده است، با این حال کسی در اهمیت و ضرورت تحقیق و پژوهش شکی ندارد، چرا که بر اساس فرمایش نورانی حضرات معصومین(ع)، پژوهش و تحقیق عامل ماندگاری و غنای علم می شود.

وی همچنین با تأکید بر لزوم تلاش در جهت ارتقای مهارت های پژوهشی طلاب جوان اعم از خواهران و برادران گفت: به عقیده بنده، پیش از هر چیز یک طلبه پژوهشگر باید بداند مقاله‌های پژوهشی چه تفاوت و تمایز ساختاری با مقاله‌های ترویجی، اطلاع‌رسانی و آموزشی دارند و از سوی دیگر در راستای تهیه و تدوین مقاله‌های پژوهشی می بایست چه معیارها و شاخصه هایی رعایت گردد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: از سوی دیگر باید توجه داشت که اساساً پژوهش یک امر فرآیند محور است و لذا کسی که تصور فرآیند محور و مسأله محوری از پژوهش دارد، بسیار موفق‌تر از افرادی است که پژوهش را تنها موضوع محور تصور می‌کنند.

وی با بیان این که بی شک پژوهش به باروری و تولید علم کمک می کند، افزود: آن چه مهم است این که ما باید به سمت واقعی کردن و کاربردی‌سازی پژوهش‌های حوزوی حرکت ‌کنیم و در این باره البته مسئولان و متولیان امر پژوهش در حوزه وعده ها و قول هایی داده اند که زمینه و بستر لازم برای تحقق این مهم را فراهم می کنند که امیدواریم همین گونه شود.

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران ابراز داشت: متأسفانه گاهی اوقات برخی پژوهش ها اعم از حوزوی و یا دانشگاهی متناسب با شرایط روز کشور و به خصوص نیازهای جامعه و نظام اسلامی نیست که باید این مسأله به درستی واکاوی و آسیب شناسی شود تا این مشکل رفع شده و نیازهای اولویت دار کشورمان در ابعاد و عرصه های گوناگون مورد توجه پژوهشگران و نهادها و سازمان های پژوهشی مربوطه قرار گیرد.

شکرزاده گفت: همچنین نباید از اهمیت حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران غافل شد آن هم در این شرایط اقتصادی و معیشتی که لازم است پژوهشگر بدون دغدغه معیشت زندگی به کار علمی و پژوهشی خود اهتمام داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha