جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

امام‌جمعه کرج با تأکید بر لزوم توجه به کتاب کودک و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از زمان کودکی، گفت: کتابخانه‌های تخصصی کودک در سطح کشور توسعه یابند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرج، مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شامگاه دیشب (شنبه) با حضور در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در این جلسه با تأکید بر لزوم توجه به کتاب کودک و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از زمان کودکی، بیان داشت: باید کتابخانه‌های تخصصی کودک در سطح کشور توسعه پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به فقر محتوایی در کتاب کودک و قیمت بالای آن، گفت: کتاب کودک جزو کتب تخصصی می‌باشد و باید تخصصی نیز به آن پرداخته شود اما متأسفانه در سیاست‌گذاری‌ها به سبب همراهی واژه کودک و نوجوان در کنار هم همواره به نوجوان پرداخته‌شده و از کودک غفلت می‌شود.

امام‌جمعه کرج در بخش دیگری با اشاره به «سند ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی»، بیان داشت: ضروری است که برش‌های استانی این سند برای تمام استان‌های کشور تهیه و ابلاغ شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به ضعف در امر تبلیغات فرهنگی، گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باید به نحوی در فضای عمومی جامعه تبلیغ شود که تبدیل به یک گفتمان عمومی شود.

وی در بخش دیگری با تأکید بر لزوم توسعه کتابخانه‌های سیار در کشور به‌خصوص در مناطق کم برخوردار، گفت: مناطق کم برخوردار به دلیل ارتباط کمتر با زوائد شهری بستر فراهم‌تری برای مطالعه دارند لذا ارسال کتابخانه‌های سیار برای این مناطق کار پسندیده‌ای است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در بخش دیگری با اشاره به بحث تخصصی کتاب‌خوانی، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌تواند در راستای عمل به «جهاد تبیین» سیر مطالعاتی را برای موضوعاتی چون تاریخ معاصر و امثال‌ذلک به مردم معرفی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در بخش دیگری با تأکید بر لزوم توجه و تشویق نویسندگان به‌خصوص نوقلمان، گفت: یکی از راه‌های ترویج کتاب‌خوانی تولید کتاب خوب است که از طریق تقویت نویسندگان محقق می‌شود.

وی در بخش دیگری با اشاره به‌ضرورت وجود المان کتاب در استان البرز، افزود: اینکه استان البرز از یک اِلمان کتاب و کتاب‌خوانی در قالب یک میدان کتاب، یا خیابان کتاب و امثال‌ذلک بی‌بهره است یک ضعف درروند تبیین جایگاه توجه به فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری با تأکید بر اینکه در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، در دسترس بودن راحت کتاب بسیار مهم است، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌تواند اقدام به فروش کتاب‌های شاخص از طریق دستگاه‌های فروش خودکار کالا در مبادی پررفت‌وآمد کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در بخش دیگری با تأکید بر لزوم توجه به کتابخانه‌های تخصصی، گفت: تأسیس و اختصاص کتابخانه‌های تخصصی در موضوعات مختلف می‌تواند بستر مناسبی برای استفاده دانشجویان و پژوهشگران فراهم کند.

وی در بخش پایانی بیانات خود با تأکید بر لزوم توجه به اهمیت مطالعه و کتاب‌خوانی در «گام دوم» انقلاب، گفت: زیرساخت‌های هفت توصیه مهم رهبر معظم انقلاب در «گام دوم» را مطالعه و آگهی محقق می‌کند لذا توجه به این امر و توسعه آن بسیار ضروری است.

در پایان این جلسه به‌رسم یادبود دو جلد کتاب و عکس اختصاصی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از مطالعه رهبر معظم انقلاب به حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی اهدا شد.

در ابتدای این جلسه مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ارائه گزارش فعالیت‌ها و تشریح برنامه‌های پیش رو پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha