جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله فقیهی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به لزوم الگوگیری از حضرت فاطمه (س) در دفاع از ولایت بیان داشت: امروز کشور گرفتار انواع فتنه ها شده و راه برون برفت از آن نیز پیروی از ولایت فقیه و عمل به منویات رهبر انقلاب در همه مسائل است.

آیت الله فقیهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه(س) گفت: حضرت فاطمه(س) به حضرت علی(ع) فرمودند، سه چیز در زندگی من با شما نبود، خیانت و دروغ و از زمانی که همسر شما شدم با شما مخالفت نکردم. باید توجه کنیم که امانت داری، صداقت و اطاعت، الان مشکل ما جامعه دروغ و خیانت است.
عضو جامعه مدرسین بیان داشت: حضرت زهرا سلام الله علیها با اشاره به بعضی از فعالیتهای اجتماعی آن بانو بیان داشت: یکی از این نوع فعالیت ها مرجعیت فکری، فرهنگی است. براساس گواه تاریخ حضرت فاطمه (س) در امور مختلف اجتماعی نقش آفرین بودند چرا که مردم در مواردی به ایشان مراجعه می کردند. چنانکه علامه سید جعفر مرتضی عاملی می نویسد: تأکیدهای مکرر و مداوم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در گفتار و رفتار، به علاوه مقام و موقعیت حضرت زهرا علیهاالسلام سبب شد تا ایشان مورد مراجعه مردم باشند و از درجه و موقعیت خاصی برخوردار گردند. چنانکه منزل ایشان پایگاه و پناهگاهی برای افراد زیادی بود که به آنجا رفت و آمد می کردند. علاوه بر زنان همسایه، دیگر بانوان مدینه نیز به آن حضرت مراجعه کرده و به منزلش رفت و آمد داشتند.». . جعفر مرتضی العاملی،( ماساة الزهراء، ص ۵۳؛ ر.ک: شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۹، ص۱۹۳ و ۱۹۷).

این استاد حوزه بیان داشت: برای یکی از این موارد می توان به بیان احکام شرعی بانوان اشاره کرد. زنان مدینه از آن حضرت سوال های شرعی را می پرسیدند و آن بانو هم پاسخ می داند. در روایتی امام یازدهم شیعیان فرمودند« زنی به حضور فاطمه علیهاالسلام رسید و عرض کرد، من مادری ناتوان دارم که نسبت به مسائل و احکام نمازش دچار شبهه و اشتباهی شده است، مرا نزد شما فرستاده تا آنرا بپرسم. حضرت به پرسش او پاسخ گفت. وی مسئله ای دیگر پرسید و حضرت پاسخ گفتند. پرسش سومی مطرح کرد و همین طور تا ده پرسش را مطرح کرد و حضرت نیز پاسخ گفتند. آن زن از اینکه پرسشهایش زیاد شد خجالت کشید و عرض کرد ای دختر پیامبر! شما را زحمت ندهم. حضرت فرمودند: هر وقت خواستی بیا و هر چه می خواهی بپرس... .( بحارالانوار، ج۲، ص۳.)

وی ادامه داد: یکی دیگر از این موارد که بسیار مهم و ویژه بود و در این مسیر جان خود را هم فدا کرد. دفاع از ولایت بود. حضرت نمی‌توانستند ببینند که ولایت که رکن رکین اسلام است، در حال از بین رفتن است.

آیت الله فقیهی گفت: لذا در دفاع از ولایت با همه وجود به میدان و صحنه آمد. حتی برای بسیاری از شخصیتهای آن زمان برای دفاع از ولایت صحبت کردند تا آنها را دعوت به دفاع کنند وقتی دیدند، آنها حاضر به حمایت نمی شوند، خودشان با دادن جان اجازه ندادند، کوچکترین جسارتی به حضرت علی(ع) شود.

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: این دفاع از ولایت که به شناخت حضرت زهرا علیهاالسلام به مقام و موقعیت و جایگاه امام علی علیه السلام برمی گردد. را خوب شناخته بود. دیدگاههای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را نسبت به امام به صورت مرتب شنیده بودند و بدان ایمان و اعتقادی راسخ داشتند و صلاح و مصلحت جامعه نوپای اسلام را در رهبری و امامت امام علی علیه السلام می دانستند. و جایگزین دیگری را با وجود ایشان برای این مقام و منصب جایز نمی دید. از این رو برای اثبات و تحقق آن از هیچ تلاشی دریغ نکرد و تا آخرین لحظه دست از حمایت و دفاع از امام علیه السلام و مقام امامت بر نداشتند. (ر.ک: الاحتجاج، ج۱، ص۲۵۳ ـ ۲۹۳ و شرح نهج البلاغه، ج۱۶، ص۲۱۰ به بعد و شرح خطبه حضرت زهرا، سید عزالدین زنجانی در دو جلد و قطره ای از دریا، علی ربانی گلپایگانی.)

آیت الله فقیهی با اشاره به لزوم الگوگیری از حضرت فاطمه(س) در دفاع از ولایت بیان داشت: امروز کشور گرفتار انواع فتنه ها شده و راه برون برفت از آن نیز پیروی از ولایت فقیه و عمل به منویات رهبر انقلاب در همه مسائل است.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: منویات ایشان در همه مسائل چراغ راه جامعه اسلامی بوده و لازم است مردم ایران اسلامی همانند گذشته با توجه و عمل به منویات رهبر فرزانه انقلاب از این فتنه و آشوب بیرون بیایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha