جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام علی حیدری

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: طلاب برای اینکه بتوانند «طبیب دوّار» باشند باید خودسازی و در خصوص کسب مباحث علمی تلاش کنند تا بتوانند در عرصه‌های گوناگون دینی و معنوی توانمند شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی حیدری، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در دوره طرح تعالی طلاب پایه ۱ و ۲ مدارس علمیه این استان که در مدرسه علمیه امام خامنه‌ای بجنورد برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای کربلا و شهدای جهاد تبیین که با خطابه و عملشان نگذاشتند به اسلام آسیبی برسد به‌ویژه قهرمان جهاد تبیین حضرت زینب کبری (س)، اظهار داشت: دوران طلبگی مقدمه‌ای برای وارد شدن به صنف مقدس روحانیت است؛ بنابراین طلبگی و روحانیت دو مقوله جدا از یکدیگر است.

وی افزود: طلبه اگر در دوران طلبگی آموزش‌های گوناگون در بُعد علمی و معنوی را فرابگیرد، وارد عرصه روحانیت شده و می‌تواند کارساز و مفید باشد.

حجت‌الاسلام حیدری اضافه کرد: اگر در گامهای اولیه سُست بوده و نسبت به مباحث معنوی ساده عبور کنیم، چیزی به دست نمی‌آوریم و همچنین در مباحث علمی نیز وقتی وارد عرصه روحانیت شویم می‌بینیم که از لحاظ علمی دچار ضعف هستیم.

وی در خصوص فلسفه روحانیت و تاریخچه پیدایش آن، تصریح کرد: زمانی که خداوند متعال انسان را خلق کرد او را با نیازهای مختلف مادی، غیرمادی و معنوی خلق نمود که باید این نیازها تأمین شود به همین منظور از ابتدای خلقت برای تأمین نیازهای مادی اصنافی را قرار داده است و همچنین برای تأمین نیازهای معنوی نیز فرستادگانی را فرستاده است.

حجت‌الاسلام حیدری ادامه داد: خداوند متعال از طریق قاعده لطف خود نسبت به بندگان افرادی را به‌عنوان پیامبر و فرستاده برگزیده است که نیازهای معنوی افراد جامعه را تأمین می‌کند

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که خداوند برای برآورده کردن نیازهای مادی اصنافی را قرارداد تا نیازهای مادی جامعه برطرف شود برای تأمین نیازهای معنوی نیز پیامبران، انبیاء و امامان را فرستاده است که ختم به امام عصر (عج) می‌شود.

حجت‌الاسلام حیدری بابیان اینکه بعد از امام زمان (عج) این نیازهای معنوی متولی می‌خواهد و باید کسانی باشند که نیازهای معنوی افراد جامعه را تأمین ‌کنند، اظهار کرد: طبق فرمایش امام زمان (عج) علما وارث انبیا هستند و در غیاب حضرت ولی‌عصر (عج) روحانیت عهده‌دار تأمین این نیازهای معنوی هستند و متولی شدند تا جامعه آرمانی را تحقق ببخشند.

وی افزود: همه تلاش می‌کنیم که صنف روحانیت را پویا کنیم و این پویایی نیاز به تفقه در دین دارد اینکه عالمانه درس بخوانیم؛ زیرا همه دروسی که در حوزه علمیه خوانده می‌شود مقدمه‌ای برای تفقه در دین است. همانطورکه خداوند متعال می‌فرماید که تفقه در دین داشته باشید.

حجت‌الاسلام حیدری بابیان اینکه طلاب اگر بتوانند جامع شوند می‌توانند طبیب دوّار باشند، تصریح کرد: همان‌طور که حضرت علی (ع) درباره پیامبر (ص) می‌فرماید پیامبر اکرم (ص) طبیب دوار بودند و ما زمانی می‌توانیم طبیب دوّار باشیم که خودسازی و نسبت به مباحث علمی تلاش کنیم تا بتوانیم در زمینه‌های مختلف (عرصه دین) توانمند شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود طلاب را به رعایت تقوای الهی و توکل به خداوند دعوت کرد و گفت: در مسیر طلبگی تقواپیشه و تنها به خداوند توکل کنید.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در مسیر طلبگی، قدر این دوران را بدانید و از همین ابتدای مسیر برای مباحث علمی برنامه‌ریزی و تلاش کنید و مباحث را با جدیت پیگیری کنید همچنین اعتقادات را قوی کنید و با اعتقاد در این مسیر حرکت و مطالعه نمایید و ان‌شاءالله با عمل موجبات رضایت خداوند متعال و ولی‌عصر (عج) که مفتخر به سربازی ایشان هستیم را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha