جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 1059414
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
فدکیه

حوزه/ نویسنده کتاب جهاد تبیین فاطمی از مباحثی سخن گفته که در این کتاب ما را به زوایای پنهان خطبه فدکیه رهنمون می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری، نویسنده کتاب جهاد تبیین فاطمی در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه توجه و دقت در جهاد تبیین قیام فاطمه زهرا (س) تنها راه نجات جامعه بشری از گرداب‌ها و انحراف‌ها وسرگردانی بین جامعه مسلمین است، عنوان کرد: حضرت زهرا در سخنان خود بعد پیامبر، به اساسی‌ترین، اصولی‌ترین و محوری‌ترین مسائل و موضوعات اسلام ناب محمدی را بیان کردند.

وی ادامه داد: بیانات حضرت زهرا (س) در دو خطبه فدک در مسجد بین مردم و خطبه بین زنان انصار بعد از رحلت پیامبر بسیار در اوج فصاحت و بلاغت، محکم و مستحکم،‌ و بیاناتِ متین و متقن مطرح کردن که البته فقط اختصاص به گذشته نیست بلکه برای امروز جامعه ما وآیندگان، منشور و راهنما و چراغ پر فروغی است که مسلمانان و هر انسان آزاد اندیشی را در تمام ادوار از بن بست و تاریکی و گمراهی نجات می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری با بیان اینکه خطبه فدکیه یک دوره کامل دایره المعارف شیعی است، اضافه کرد: در خطبه فدکیه به موضوعات متعددی اشاره دارد که دفاع از ولایت، مقابله با انحراف وارتجاع، خطر نفاق «ظَهَرَ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ»، خطر تبعیت از شیطان وفرهنگ او ، خطر انحراف خواص جامعه، بدعت در دین، فروکاستی و کمرنگ شدن معنویت، عدم عمل به حق و عدم منع از باطل از جمله آن‌ها است.

این نویسنده بیان کرد: مهم‌ترین انحراف و اعوجاج و مهم‌ترین اختلاف بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام، بحث حاکمیت سیاسی یعنی امامت بود، به طوری که بعد از رحلت رسول خدا مسأله امامت در جامعه فراموش شد.

وی اظهار کرد: در مقدمه این کتاب می‌خوانید، تبیین ارزش‌ها و حقایق الهی باید توسط اتاق فکر در هر شهر و منطقه با به کارگیری فرهیختگان و اندیشمندان در رشته های لازم فرهنگی با جهت دهی در قالب‌های مختلفی از قبیل نشر حقایق در سایت‌ها، کانال‌های اجتماعی توسط اساتید اهل ذوق دانشگاه و حوزه همچنین تقویت و به کارگیری رسانه هدفمند و پویا و تخصصی و متعهد، پخش مستند قوی و جذاب، تبلیغات خلاقانه و سخنرانی خواص اهل بصیرت می‌توان در جامعه عینیت بخشید.

حجت الاسلام والمسلمین سروری با اشاره به اینکه مادامی که متولیان فرهنگی از جامعه جلوتر نباشند نمی‌توانند پادزهر اثرگذاری برای نقش‌های دشمن داشته باشند و جامعه همیشه آسیب می‌بیند، گفت: تبیین و نهادینه‌سازی سبک زندگی و ترویج ارزش‌ها و الگوهای الهی در جامعه، نیاز امروز هر خانواده ایرانی اسلامی است. سبکی از زندگی که در دهه‌های اخیر دستخوش هجوم هدفمند فرهنگ منحط غربی قرار گرفته و به شدت نیازمند احیا و ترویج دوباره است.

این نویسنده ادامه داد: پوسته فرهنگ غرب خلاف ظاهری پیشرفته در باطن ترویج سبک زندگی مادی، شهوت‌آلود، گناه آفرین و هویت زا و ضدمعنویت را نهادینه می‌کند. بنابراین خطرات و زیان‌های ناشی از ترویج سبک زندگی غربی و لزوم مقابله جهادی همه جانبه و هوشمندانه با این فرهنگ افسار گسیخته نیاز به تبیین آگاهانه وخردمندانه دارد.

وی افزود: بخش عمده‌ای از مشکلات کشور در حوزه فرهنگ و اخلاق است و اگر بتوانیم فرهنگ و اخلاق را در جامعه نهادینه می‌کردیم خیلی از مشکلات امروز جامعه در زمینه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را شاهد نبوده و یا بسیار اندک بود و به تعبیر رهبری حکیم:«همه ملت‌های زنده دنیا، بر این متّفق هستند که اگر ملتی اجازه داد فرهنگ ملی‌اش پایمال تهاجم فرهنگ‌های بیگانه شود، آن ملت از دست رفته است. ملت غالب، ملتی است که فرهنگش غالب است. غلبه فرهنگی است که می‌تواند غلبه اقتصادی و سیاسی و امنیتی و نظامی و همه چیز را هم با خود به دنبال بیاورد.»

حجت الاسلام والمسلمین سروری گفت: حضرت زهرا در جهاد تبیین فاطمی خویش، به علل مختلف از انحراف و نقاط ضعف مردم و جامعۀ پس از رسول خدا اشاره می‌کند وهم چون طبیبی به درمان جامعه می‌پردازد؛ در قسمتی از خطبه حضرت زهرا (س) به یکی از این خطرات بزرگ اشاره می‌کند: «وَ أَطْلَعَ الشَّیْطَانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ». جامعۀ پس از رسول خدا به بیماری خطرناک پیروی از شیطان دچار می‌شود که دارای قلب شیطانی‌اند در حالی که چهرۀ انسانی دارند، شیطان در گوش شما حرف زده است و همه‌ شما به دنبال او دویده‌اید.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه اینترنشنال، بی بی سی و شبکه‌های معاند دیگر در گوششان افکار خوشان را نجوا و القاء می‌کنند و عده‌ای عمدا و سهوا در داخل کشور دنباله رو آن‌ها هستند، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) فرمودند: شیطان به شما خط می‌دهد و شما از شیطان اطاعت می‌کنید، پیرو شیطان هستید.

وی در رابطه با برخی از ویژگی‌های فرهنگ شیطانی وطاغوتی گفت: فرهنگ شیطان، ترویج کینه و نفرت در افراد جامعه است و وقتی کینه را شیطان القاء کرد پس از آن جامعه آبستن حوادث می‌شود همچنین فرهنگ شیطانی، یک فرهنگ مهاجم است و فرهنگ کشورها را نابود می‌کند و بنیان‌های اساسی اجتماعی را از بین می‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری ادامه داد: فرهنگ شیطان با ایجاد تفرقه و اختلاف در جامعه وارد عمل می‌شود؛ شیطان است که بین شما اختلاف می‌اندازد و تاریخ، زبان و خط ملت‌ها را تغییر می‌دهد و هویت‌زدایی می‌کند و فکرها را مادی بار می‌آورد همچنین ارزش‌ها در نگاه فرهنگ طاغوتی و شیطانی، ارزش‌های دنیایی و مادی‌گرایانه است.

این نویسنده با بیان اینکه در فرهنگ شیطانی و طاغوتی، آرمان‌های معنوی را از بین می‌برد و با انحطاط اخلاقی، معصیت؛ خصوصا گناه جنسی را عادی‌سازی می‌کند، اظهار کرد: فرهنگ شیطانی، زیربنای خانواده را متلاشی می‌سازد و سبک زندگی را تغییر می‌دهد و با ایجاد افسردگی و یأس، مردم را ناامید می‌کند همچنین امنیت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ شیطانی، عوامل حفظ رشد حقیقی انسان بر اثر گناه وجود ندارد؛ چون شیطان یکی از کارهایش؛ زینت دادن گناه در دیده انسان است، عنوان کرد: در فرهنگ شیطانی، توجه به خدا، معنویت و تقوا نیست و فراموشی یاد خدا جزء فرهنگ شیطان به شمار می‌رود؛ زیرا یکی از حربه‌هایی که شیطان برای انحراف جامعه از آن بهره می‌گیرد به فراموشی کشاندن یاد خدا است همچنین در فرهنگ شیطانی، خودباوری به حاشیه رانده می‌شود و آبادی زمین از طریق بهره‌کشی از دیگران است.

نویسنده کتب خطبه فدکیه ذوالفقار فاطمیه گفت: حضرت زهرا در بیان خود اشاره می‌کند اگر به دنبال غیر از اسلام هستید خدای متعال روز قیامت از شما نمی‌پذیرد؛ این‌ها کلمات مستحکم حضرت فاطمه زهرا (س) است که در حال تبیین جامعه خود هستند. بعد فرمودند که اگر خیال کرده‌اید که می‌توانید با شلوغ‌کاری و حمله علی بن ابیطالب را از میدان به در کنید مانند کسی که به سینه‌ او خنجر فرو کرده‌اید ولی از پای نمی‌نشیند، سینه‌ی من در برابر ضربات شما سپر است، کوتاه نمی‌آیم.

این وپژوهشگر حوزوی با بیان اینکه کتاب جهاد تبیین فاطمی در پنج بخش نوشته شده است، تصریح کرد: بخش اول اهمیت تبیین و رسالت خواص اهل بصیرت، بخش دوم ابزار جهاد تبیین از دیدگاه قرآن واهل بیت (ع)، بخش سوم نعمت ولایت در جامعه، بخش چهارم خطر سقوط و روگردانی از ولایت در جامعه و بخش پنجم نقش تبیین جهاد فاطمی در تداوم اسلام ناب محمدی را بیان می‌کند.

شایان ذکر است این کتاب در ۲۵۶ صفحه توسط انتشارات جوانان چاپ شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha