چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: علت اصلی پایین بودن سطح مطالعه در کشور ما ناشی از ناآشنایی و عادت نداشتن به مطالعه از کودکی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم در آیین معرفی برگزیدگان چهارمین دوره جایزه کتاب سال آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کاهش تیراژ (شمارگان) کتاب‌ها نشان از چالش زیرساختی حوزه کتاب و کتابخوانی دارد، افزود: تیراژ کتاب از ۳۰۰۰ نسخه در دهه‌های اخیر به کمتر از ۲۰۰ نسخه در سال‌های گذشته رسیده و این باعث می‌شود تا نویسندگان و پژوهشگران زندگی‌ای حرفه‌ای نداشته باشند و وقت مفید خود را برای گذران زندگی صرف کارهای دیگر بکنند و با ذهنی و جسمی خسته و فرسوده سراغ انجام کارهای فرهنگی بروند.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با اشاره به برخی علل و دلایل پایین بودن سطح مطالعه گفت: علت اصلی پایین بودن سطح مطالعه در کشور ما ناشی از ناآشنایی و عادت نداشتن به مطالعه از کودکی است.

وی افزود: چنانچه فرزندان ما از کودکی شوق به خواندن پیدا کنند و در آنها انگیزه مطالعه کردن به وجود بیاید و مطالعه را جزئی از زندگی خود بدانند بدون شک در هر دوره از زندگی و به هر طریق ممکن مطالب مورد نیاز را به دست آورده و مطالعه خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر بخواهیم کتاب و کتابخوانی را در بین اقشار مختلف مردم گسترش بدهیم باید به این مسئله به عنوان یک برنامه بلند مدت توجه کنیم چراکه پرداختن به فعالیت‌های مقطعی در این حوزه راه به جایی نخواهد برد.

وی تاکید کرد: باید سعی کرد مطالعه به صورت کیفی مد نظر قرار گیرد و این امر پایه و بنیانی استوار در هر برنامه اصولی و آموزشی قلمداد شود و به صورت شعاری و تبلیغاتی انجام نشود.

امام جمعه تبریز با اشاره به اهمیت کتاب و مطالعه از دیدگاه اسلام گفت: اسلام دینی است که با کتاب و کتابت عجین شده و معجزه پیامبر اسلام(ص) نیز قرآن است و این دین مبین به انحاء مختلف انسان‌ها را به کتاب و کتابخوانی تشویق، ترغیب و سفارش کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری همواره به مسئله کتاب و کتابخوانی تاکید دارند و در کمتر عصری و کمتر کشوری شاهد چنین رهبری کتابخوان، اهل فضل و فرهنگ و علاقمند به مطالعه هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم تاکید کرد: هر گاه که روح معنویت در پیکره کتاب دمیده شود و کلمات به صورت هنرمندانه در کنار هم قرار بگیرند درجه تأثیرگذاری و ماندگاری آن به شدت افزایش می‌یابد؛ جامعه برای ماندگاری خود نیاز به انتشار اندیشه و تفکر دارد و این اهل قلم هستند که برای حیات مادی و معنوی جامعه قدم برمی‌دارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha