شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه و مدیر حوزه علمیه استان قزوین از پژوهشگران برتر حوزه‌ استان تجلیل شد.

به گزارش خبر نگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی ظهر امروز در مراسم تجلیل از اساتید و طلاب پژوهشگر برتر حوزه علمیه برادران استان قزوین، تفکر و تدبّر در آیات قرآن و روایات را ضروری دانست وگفت: بیان آیات قرآن و احادیث می‌بایستی با تفکر و تدبّر صورت بگیرد و پژوهش در حوزه دینی یکی از مسیرهای مهم برای بیان با تفکر و تدبّر آیات و روایات است.

وی تصریح کرد: ما دو سطح پژوهشی داریم که یکی گردآوری نظرات صاحب‌نظران و دیگری بیان دیدگاه‌های نو در خصوص مسائل مختلف در قالب کار پژوهشی است و اگر می‌خواهیم قدم‌های جدیدی برداریم باید کارهای پژوهشی ما فراتر از گردآوری نظرات دیگران باشد

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال هم قرآن را به ما داده و هم با ما از تدبّر و تفکر سخن گفته است، از سوی دیگر آن‌هایی را که تفکرشان را در این معانی به کار نمی‌گیرند را سرزنش کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: پژوهش به‌عنوان سرمایه و قلب تپنده علمی حوزه است، اگر ما تفکر را از حوزه بگیریم، حوزه به روزمرگی مبتلا می‌شود، در این صورت فقط به طور معمولی درس‌ها گفته می‌شود و طلبه‌ها هم آن‌ها را می‌شنوند و حفظ می‌کنند و خلاقیت، نوآوری و مشکل‌گشایی را نمی‌توان از این جریان انتظار داشت.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قزوین در راه‌اندازی واحد پژوهش پیشتاز است، عنوان کرد: پیشتازی حوزه علمیه قزوین در راه‌اندازی واحد پژوهش سرمایه مهمی محسوب می‌شود و بایستی قدر آن را دانست و فضای پژوهشی را بار دیگر در حوزه علمیه استان احیا کرد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: اگر می‌خواهید نهال فکر را بکارید، ابتدا باید زمین و بستر ذکر را ایجاد کنید، فکر مانند یک نهال است، باید بستر مناسبی داشته باشد که کاشته شود، آن بستر نیز روح اهل ذکر است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: باید برای اساتید به ‌صورت ویژه کلاس‌های تخصصی گذاشت که چطور با شاگرد رفتار کنند که به جای اینکه شاگردها مطالب را در حافظه‌شان انباشت کنند، تفکرشان فعال شود.

وی تأکید کرد: هر پژوهشی باید پاسخی برای نیازی و کلیدی برای گشودن در بسته‌ای باشد، اگر این گونه شد برکت پیدا می‌کند و اثرگذار می‌شود.

در این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر عرفانی مدیر حوزه علمیه استان قزوین گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی حوزه علمیه استان ارائه کرد.

در پایان این مراسم از اساتید و طلاب پژوهشگر برتر حوزه علمیه استان قزوین تجلیل شدند.

پژوهشگران برتر حوزه‌ علمیه استان قزوین تجلیل شدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha