یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
فقه بازار در مؤسسه طیبات

حوزه/ به کوشش مؤسسه فقه طیّبات و همکاری سازمان بسیج اصناف کشور و مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه، پنجمین دوره کاربردی تربیت مربی «فقه بازار» با حضور ۷۰ طلبه فاضل از سراسر کشور در شهر قم به مدت سه روز آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین جواد عبادی، مدیر مؤسسه فقه طیبات در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار کرد: بازار کار، از جمله بازارهای اقتصادی است و آثار آن در بخش تولید آشکار می‌شود. بازار کار در کنار بازار کالا، پول و سرمایه، نظام اقتصادی را شکل می‌دهد. نیروی انسانی از عوامل مهم تولید و در طول دیگر عوامل است. زنده‌بودن این عامل و قدرت انتخاب و ابتکار و آثار اقتصادی و اجتماعی مشکلات بازار کار، از جمله علل اهمیت توجه به این بازار است. عملکرد درست بازار کار به تبیین روابط بین نهادهای حاضر در این بازار منوط است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: شفاف‌بودن حقوق و روابط، هزینه‌های معاملاتی در بازار را کاهش، و بازار را به سوی بازار کارآمد سوق می‌دهد. روابط حاکم بر بازار مانند رابطه بین کارگر و کارفرما، حقوق کارگر، وضعیت محیط کار و خصوصیات الزامی نیروی کار برگرفته از دیدگاه مکتب اقتصادی ـ فقهی و حقوقی است. در اقتصاد اسلامی، مکتب اقتصادی، بایسته‌ها و نبایسته‌های بازارهای اقتصادی از جمله بازار کار را با استفاده از متون دینی روشن می‌سازد. بایسته‌ها و نبایسته‌ها افزون بر بهره‌گیری از جهان‌بینی دینی از فقه و قواعد کلی آن‌که به‌صورت قواعد فقهی مطرح می‌شود، سیراب می‌گردد.

وی ادامه داد: در کنار آثار مبانی بینشی و ارزشی اسلام در محیط کار، قواعد فقهی به‌صورت مرز فقه و اصول، دیدگاه کلّی و عملی مکتب اقتصادی را درباره روابط کار روشن می‌سازد. برای دستیابی به دیدگاه مکتب اقتصادی درباره روابط حاکم بر هر بازار باید قواعد فقهی حاکم بر آن تبیین شود. هرچند تعداد قواعد فقهی مطرح در منابع فقهی بسیار است، در قواعد بیان‌شده منحصر نیست و می‌توان قواعد جدیدی را استخراج کرد. در گستره رشد فقه، قواعد جدیدی پدید می‌آید و از دل آن احکام متعددی سر برمی‌آورد.

مدیر مؤسسه فقه طیبات بیان کرد: لذا با توجه به توضیحات و تبیین اهمیت موضوع، شاهد برپایی پنجمین دوره کاربردی تربیت مربی «فقه بازار» با حضور ۷۰ نفر از طلاب مستعد از سراسر کشور به مدت سه روز و با حضور اساتید ممحض حوزه علمیه هستیم.

برگزاری دوره ۲۴ ساعته فقه بازار

در ادامه نیز، حجت‌الاسلام صمد ایمانی ملکی، معاون آموزش مؤسسه فقه طیبات و از اساتید دوره به خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت: این دوره مطابق بند «ن» ماده(۳۰) قانون نظام صنفی است که به صراحت آمده؛ تمامی اصناف کشور برای اخذ پروانه کسب یا تمدید آن باید به مدت ۲۴ ساعت در دوره‌های آموزشی اتاق اصناف شرکت کنند.

استاد حوزه علمیه افزود: یکی از مواد درسی این دوره آموزشی، درس «احکام معاملات» است که مطابق قانون این درس به مدت ۶ ساعت توسط مربیان سازمان بسیج اصناف در سراسر کشور آموزش داده می‌شود.

حجت الاسلام ایمانی ملکی ادامه داد: این مربیان برای اخذ مجوز تدریس باید در دوره‌های آموزشی بدوی و دانش‌افزایی شرکت کنند که این دوره‌ها در شهر مقدس قم و از سوی مؤسسه آموزش و تحقیقات کاربردی فقه اقتصادی طیبات با همکاری بسیج اصناف کشور و مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود.

در این دوره که در راستای اسلامی‌سازی بازار و رونق تولید برپا شده است، به مباحث عقاید و اخلاق کسب و کار در اسلام، رباشناسی، عقدشناسی، آموزش احکام اختصاصی قراردادهای جاری در بازار پرداخته می‌شود.

گفت وگو از اکبر پوست‌چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha