شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
سبک زندگی فاطمی بهترین الگو برای حفاظت از حریم خانواده

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه خواهران بر لزوم تبیین صحیح سیره حضرت فاطمه زهرا (س) در مقوله همسرداری و تربیت فرزند تأکید کرد.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت مظلومانه ام ابیها، حضرت زهرا(س) ابراز داشت: حضرت فاطمه(س) در ابعاد و عرصه های گوناگون اعم از همسرداری، تربیت فرزند، همسایه داری، اهتمام نسبت به مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی، حضور در میادینی همچون دفاع از ولایت و ... بهترین و کامل ترین الگو برای همه مردم جامعه ما خصوصاً زنان و دختران به شمار می روند.

وی با بیان این که یکی از ویژگی های بسیار بارز و مشهود در سیره مادرانه سیده زنان عالم، ناظر به اهمیت تقویت مسئولیت اجتماعی فرزندان است، گفت: زهرای مرضیه (س) بی شک مادری تمام عیار است، البته نه به اعتبار غریزه مادری که در وجود همه مادران هست، بلکه مادری هوشمند به تعبیر امروزی‌ها که غرایز و احساسات و عواطف پاک مادری خویش را توأم با علم آموزی به فرزندان نموده است.

وی افزود: ایشان در مقوله تربیت به اهمیت تربیت جسم همراه با بالیدن روح و روان فرزندان تأکید دارند و این مسئله حقیقتاً بهترین الگو و شاخصه تربیتی برای همه مادران و زنان عالم است.

این کارشناس فرهنگی بیان داشت: از جمله مواردی که در شیوه ی تربیتی حضرت صدیقه کبری(س) جایگاه ویژه ای داشت، تحرک و بازی با کودکان بود. این فعالیت و تکاپو به قدری برای سلامتی و رشد مناسب کودک ضروری است که حتی برای تشویق آن ها به تحرک و بازی، بزرگ ترها نیز باید تن به بازی و جست وخیز بدهند.

وی با اشاره به این که استفاده از جلوه های هنری همچون شعر در راستای تربیت و پرورش کودکان، فرازی دیگر از عشق، علاقه و احترام نسبت به فرزندان به شمار می رود، گفت: حضرت زهرا(س) با توجه به این دو عامل مهم، هم به بازی با کودکان می پرداخت و هم در کنار این پرورش جسمی فرزندان، برای پرورش جنبه ی روحی آنان نیز از زیبایی و گیرایی هنر شعر استفاده می نمود.

شکرزاده خاطرنشان کرد: علاوه بر اهتمام در جنبه های عبادی، ایشان فرزندان خویش را به فراگیری علم تشویق می نمودند. در واقع حضرت فاطمه (س) از همان آغاز کودکی فرزندانش، غیر از اینکه عبادت خدای تعالی را در روح و روان آن ها تثبیت کرد، به آن ها علم آموخته و آن ها را برای کسب معارف تشویق و برای فراگیری علم، آماده می کردند، کما این که در تاریخ آمده ایشان به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) که هفت ساله بود می فرمودند: "به مسجد برو، آنچه را از رسول الله (ص) شنیدی فراگیر و نزد من بیا و برای من بازگو کن. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha