دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فاطمة الزّهراء عليها السلام

حوزه/ کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: واقعیت تأسف باری که وجود دارد این است که ما در زمینه معرفی شاخصه های مکتب فاطمة الزهرا(س) به جامعه بشری کوتاهی کرده ایم.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت سالروز شهادت مظلومانه حضرت زهرا (س) اظهار داشت: مکتب حضرت فاطمه (س)، مکتب سعادت بخش و انسان سازی است که یکی از برکات و آثار آن در زمانه‌ی ما، سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی بوده است که ایشان حقیقتاً شیفته ی حضرت فاطمه (س) و این راه و مسیر نورانی بودند.

وی با اشاره به لزوم تبیین مهم‌ترین شاخصه‌ها و مؤلفه‌های مکتب فاطمی به ویژه در مباحث مربوط به سبک زندگی افزود: یکی از این شاخصه‌ها ناظر به ساده زیستی است. حضرت زهرا (س) با توجه به آن که فرزند پیامبر اکرم (ص) بودند و نیز همسر امیرالمومنین (ع) می‌توانستند از بهترین امکانات استفاده بکنند اما در خانه‌ای ساده زندگی می‌کردند و ساده زیستی را روش و شیوه زندگی خویش انتخاب کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر مؤلفه ها و شاخصه‌ها، عفاف و حجاب است، به نحوی که شنیده ایم ایشان حتی در مقابل فرد نابینا نیز حجاب خود را رعایت می‌کردند و اگر بانوان و دختران ما در حد توان خود به این سیره نورانی تأسی بجویند، بی شک جلوی رشد بسیاری از معضلات و ناهنجاری‌های فرهنگی و اخلاقی در جامعه گرفته می‌شود.

این کارشناس فرهنگی همچنین گفت: البته باید توجه داشت که حضرت فاطمه (س) با وجود رعایت حجاب و عفاف در حد اعلای خود در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی حضور داشتند و زمانی که پس از رحلت رسول الله (ص) شرایط بر امام زمانشان، حضرت علی (ع) سخت شد و برای گرفتن بیعت از ایشان متوسل به زور شدند، بانوی دو عالم در دفاع از حریم ولایت خطبه فدکیه را در مسجد پیغمبر (ص) خواندند و به این وسیله اصحاب سقیفه را به طور جدی به چالش کشیدند.

وی در خاتمه بیان داشت: متأسفانه ما در زمینه معرفی مؤلفه ها و شاخصه های مکتب فاطمة الزهرا(س) به جامعه بشری کوتاهی کرده ایم و امروز باید با بهره گیری از ابزارهایی چون رسانه و فضای مجازی، این کوتاهی و سستی خود را به نوعی جبران کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha