یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1062682
۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
ویژگی های مالک اشتر

حوزه/ وقتی اقتداری به نمایش گذاشته می شود، اثرش سالیان سال بدنه استکبار و دشمن را می لرزاند و با اینکه در ظاهر حاج قاسم عزیز ما به شهادت رسید ولی هنوز نامش پرآوازه هست و برای دوستان امنیت و برای دشمنان ترس را به همراه دارد و به این زودی ها فراموش نخواهد شد. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت فرارسیدن سومین سالگرد شهادت سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی، حجت الاسلام ایمان شکیبایی، با حضور در جمع دانش آموزان، به تبیین بیست ویژگی مالک اشتر در نهج البلاغه پرداخت.

وی گفت: مالک اشتر ویژگی های زیادی داشت از جمله اینکه بنده‌ای از بندگان خدا (عَبْداً مِنْ عِبَادِ اللَّهِ)بود، بعد از گذشت سه سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی، هنوز شکوه نماز او در خاطرمان هست، هنوز گریه هایش در نماز زیارت معصومین از یادمان نرفته است؛ در ترسناک‌ترین لحظات پشت به دشمن نمی‌کند (لَا یَنْکُلُ عَنِ الْأَعْدَاءِ سَاعَاتِ الرَّوْع)طبق خاطراتی که دیگران از ایشان نقل کرده اند، عملیات های حساس و سنگین را خودِ ایشان انجام می داد و گاهی که به حاج قاسم می گفتند: جلوتر نروید خطرناک است، به مزاح می گفتند:من را از چند آتش و گلوله می ترسانید؟!

حجت الاسلام شکیبایی گفت: برای دشمنان از آتش هم سوزاننده‌تر است (أَشَدَّ عَلَی الْفُجَّارِ مِنْ حَرِیقِ النَّار)، سردار بزرگ انقلاب اسلامی نیز همچون مالک اشتر خار چشم دشمنان بود و نامش لرزه بر اندام دواعش و امثالهم می انداخت چه برسد به حضور پرصلابت و شجاعتش در میدان های نبرد.
وی افزود: مالک اشتر شمشیری از شمشیرهای خدا است (سَیْفٌ مِنْ سُیُوفِ اللَّه)، واقعا جهاد مخلصانه این عزیزانی همچون سردار سلیمانی بود که امروز ایران تبدیل به سوریه نشد.

وی گفت: شمشیری که کند نمی‌شود (لَا کَلِیلُ الظُّبَة)، وقتی اقتداری به نمایش گذاشته می شود، اثرش سالیان سال بدنه استکبار و دشمن را می لرزاند و با اینکه در ظاهر حاج قاسم عزیز ما به شهادت رسید ولی هنوز نامش پرآوازه هست و برای دوستان امنیت و برای دشمنان ترس را به همراه دارد و به این زودی ها فراموش نخواهد شد.


این استاد نهج البلاغه خاطرنشان ساخت: تلاشش هدر نمی‌رود، سعی بیهوده نمی‌کند (لَا نَابِی الضَّرِیبَة)، اطاعت از ولایت (فَإِنَّهُ لَا یُقْدِمُ وَ لَا یُحْجِمُ وَ لَا یُؤَخِّرُ وَ لَا یُقَدِّمُ إِلَّا عَنْ أَمْرِی)، اینکه ایشان می گفتند شرط عاقبت بخیری اطاعت از رهبری است یعنی همین عقیده ای که مالک اشتر نسبت به امیرالمومنین(علیه السلام) داشته است.
وی گفت: مالک اشتر دلسوز و خیرخواه مردم عادی بود (لِنَصِیحَتِهِ لَکُم‏)، سردار سلیمانی نیز همچون مالک اشتر دلسوز امت بودند به ویژه به خانواده های شهدای حرم خیلی توجه می نمود و با آنها پدرانه رفتار می کرد.

حجت الاسلام شکیبیایی در تبیین سایر ویژگی های مالک اشتر گفت: مالک اشتر قدرتمند و تسلیم‌ناپذیر (شدة شکیمته) (وَ لَا یُوفِی عَلَیْهِ الطَّائِرُ)، دشمنی با دشمن مردم (شدة شکیمته علی عدوکم) ، مثل زره می‌تواند خطرهای نزدیک را از شما دفع کند (وَ اجْعَلَاهُ دِرْعاً)، مثل سپر می‌تواند خطرهای دورتر را نیز از شما دور کند (وَ اجْعَلَاهُ ... مِجَنّا)، احتمال سستی او وجود ندارد (لَا یُخَافُ وَهْنُه) ، احتمال لغزش او وجود ندارد (لَا یُخَافُ.....سَقْطَتُهُ)، تندرو است درجایی که تندروی خردمندانه باشد(لایخاف... بُطْؤُهُ عَمَّا الْإِسْرَاعُ إِلَیْهِ أَحْزَمُ)، کندرو است در جایی که کندروی پسندیده باشد (وَ لَا إِسْرَاعُهُ إِلَی مَا الْبُطْءُ عَنْهُ أَمْثَلُ)

وی افزود: مالک اشتر خیرخواه ولایت (لنا ناصحاً)، متنفر از دشمن (علی عدونا... ناقما)، در برابر دشمن محکم (علی عدونا شدیداً) و مرضیّ ولایت (نحن عنه راضون) بودند.
کارشناس نهج البلاغه گفت: حاج قاسم عزیز ما مورد عنایت و رضایت مقام معظم رهبری بود بطوری که همگان هنوز به خاطر داریم تصویری که در حسینیه امام خمینی به یادگار مانده، حضرت آقا همانطور که روی صندلی نشسته اند سر مبارک ایشان را بوسه می زنند.

حجت‌الاسلام شکیبایی در پایان ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت سرداردلها گفت:برای دسترسی به منابع بیست ویژگی فوق می‌توان به نامه١٨، نامه٣۴ و نامه٣٨، نامه ۵٣و حکمت۴۴٣ مراجعه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha