جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی تأکید کرد: محدودیت تحصیل برای زنان موافق با شریعت نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه در خصوص ممنوعیت تحصیل زنان از سوی طالبان بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اسلام دین خرد و دانش و اندیشه ورزی است و آدمیان را به شکوفایی عقلانی و رشد معرفتی و علمی فراتر از مرزهای جنسیتی و نژادی فراخوانده است، همانطور که در منطق اسلام زن از مقام والای انسانیت برخوردار و همه راه ها برای تعالی علمی و فرهنگی و نقش‌آفرینی وی گشوده است و البته در نظام اندیشه اسلام همه مصالح عالیه جامعه بشری، خانواده، زن و مرد به صورت جامع و هماهنگ مد نظر قرار گرفته است.

از این‌رو ارزش و جایگاه تعلیم و تربیت و منحصر نکردن کسب علم به مردان، جایگاهی برجسته دارد و کسب علم و دانایی از گهواره تا گور در اسلام پسندیده و مورد تمجید قرار گرفته و دارای حسن ذاتی است و بی شک یکی از حقوق زنان به عنوان یک انسان، حق آموزش و تحصیل و این امر مورد تاکید آیات و روایات اسلامی می باشد.

دعوت به تحصیل دانش موجب ظهور زنان بزرگی در تاریخ علمی، سیاسی و فرهنگی اسلام شده و همچنان منشأ افتخار برای هر مسلمانی است، در طول تاریخ اسلام به ویژه صدر اسلام بانوان فرهیخته و دانشمندان زیادی از میان بانوان برخاستهاند و همواره با کسب علم و دانش با حفظ ضوابط و حدود شرعی و قوانین الهی توانستند قله های رشد و دانایی را فتح کنند و به دین و جوامع بشری خدمات زیادی ارائه نمایند.

در روزگار معاصر، رشد علمی و اجتماعی امت اسلام در همه کشورها بخصوص در جامعه افغانستان و مجهز شدن آنان به تخصص های متعدد، مورد نیاز امروز جامعه و مردم شجاع و مظلوم افغانستان است و بی شک ممانعت و محدودیت تحصیل برای دختران و زنان خسرانی بزرگ بوده و موافق با شریعت و سیره انبیا و پیامبر اسلام(ص) اهل بیت علیهم السلام و اصحاب و بزرگان و علمای اسلام نیست و موجب دامن زدن به شبهات بر ضد اسلام خواهد شد.

اکنون در جمهوری اسلامی ایران و در پرتو تفسیر درست اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی و با گسترش دانشگاه ها و حوزه های علمیه، میلیون ها زن تحصیل کرده در رشته‌های متعدد آموزش دیدهاند و خدمت می کنند و برخی از بانوان جامعه اسلامی ایران قله های معرفت و دانش را فتح و همراه با مردان در ارتقای شاخص های علمی و رشد دانشی ایران اسلامی نقش آفرینی کرده اند.

بنابراین نباید زنان را به مثابة تهدید دید، بلکه زنان ظرفیت‌ عظیمی هستند که در ساحت خانواده و اجتماع منشأ اثر خواهند بود و مناسب است به الگوهای تربیت علمی و مشارکت اجتماعی همساز با خانواده اندیشیده شود.

علیرضا اعرافی

مدیر حوزه های علمیه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha