چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر / مراسم آیین بازگشایی کتابخانه تخصصی علوم حدیث در قم

حوزه/ مدیر کتابخانه تخصصی علوم قرآن گفت: جایگاه حدیث در شناخت دین و معارف قرآن آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی مهدوی‌راد در آئین افتتاح کتابخانه تخصصی علوم حدیث در شهر مقدس قم گفت: هنوز ابعاد گسترده علم حدیث برای ما مشخص نشده است. اگر کمی دقت کنید و با تسامح سخن نگوییم، باید این علم را یک علم مظلوم بدانیم. جایگاه حدیث در شناخت دین و معارف قرآن آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: امام علی (ع) فرمودند که قرآن را به زبان درآورید. قرآن ساکت است و شما باید آن را به کلام در بیاورید. این سوال مطرح می شود که چگونه باید قرآن را به سخن درآورد؟ پیامبر پاسخ این پرسش را داده و فرموده اند که به وسیله سنت من قرآن را به سخن درآورید. برخی قصد و اشاره را نیز جزء سنت دانسته‌اند؛ چون سنت جایگاه تبیینی دارد. اگر بنا باشد که سنت چگونگی نطق قرآن را تبیین کند، پس خود این موضوع بر زمین مانده است. یعنی ما هنوز خیلی فکر نکرده‌ایم که چگونه می‌‎شود از سنت برای تبیین قرآن استفاده کرد. روایات تفسیری نیز از روایات مغفول حوزه فکری و اندیشه‌ای ماست.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: قرآن تأویل دارد و برای آن باید به سراغ اهل بیت رفت. در این حوزه نه تفسیر قرآن به قرآن ما را به جایی می‌رساند و نه بحث لغوی محض برای ما کارگشاست. اتفاقا در روایات، هم به لحاظ نظر و هم به لحاظ تطبیق و عمل، ائمه بیشترین کاربرد تاویل را در تطبیق و تجسد و تحدید مفاهیم بلند قرآنی بر موارد دانسته‌اند.

وی بیان کرد: در قرن اول ادبیات ما اینگونه بوده است. وقتی در جنگ جمل آیه « وَاتَّقوا فِتنَهً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خاصَّهً وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ العِقابِ» برای زیبر خوانده شد، گفت «و اللّه ِ ، إنّی لأحسَبُ هذهِ الآیهَ نَزَلَت فی ذلکَ». تاویل با «نزل» و «نزلت فیه» گاهی به جای هم استفاده می‌شوند. یعنی در بسیاری از روایاتی که «نزلت فیه» آمده، مراد تاویل است.

مدیر کتابخانه تخصصی علوم قرآن گفت: تأویل به معنای تطبیق بر مورد در گذرگاه زمان است. تعلیم ائمه (ع) برای عینی سازی مفاهیم قرآن در زمان و جاری سازی آن در گذرگاه زمان بوده است. ائمه (ع) هم معلم و هم مفسر هستند و آنجا هم که مفسرند، معلمند و به دنبال آن هستند که تفسیر را به ما بیاموزند. یکی از راههای تفسیر قاعده سازی است. قاعده ای توسط علامه طباطبایی درست شده که به آن عمل هم نکرده‌اند و آن این است که «مفاد جمله مستقله در سیاق و بیرون سیاق حجت است».

وی تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی به بن بست اعتقادی ندارند. همیشه وقتی که کار گیر می‌خورد ایشان می گفت کار درست می شود . باید از سر اخلاص به آیت الله سیستانی دعا کرد. اگر این بزرگان نبودند این کتابخانه‌ها نبود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha