دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
پایان نامه

حوزه/ بانوی طلبه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان از پایان نامه خود با موضوع «مطالبه گری امور اقتصادی زوجه و استحکام بنیان خانواده» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، اکرم ذوقیان، طلبه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان از پایان نامه خود با موضوع «مطالبه گری امور اقتصادی زوجه و استحکام بنیان خانواده»، با راهنمایی حجت الاسلام مسعود راعی و داوری حجت الاسلام اکبر خادم الذاکرین دفاع کرد.

ذوقیان در دفاع از پایان نامه خود گفت: نظام خانواده در اسلام در برگیرنده دو دسته مقررات فقهی است؛ از یک سو موازین مالی و از دیگر سو مقررات غیرمالی، وضعیت نظام خانواده در اسلام را شکل دهی کرده اند؛ این دو دسته از مقررات در مواردی با یک وضعیت چالشی مواجه می شوند که طبیعتأ به منظور جلوگیری از سست شدن پایه های استحکام خانواده و تحقق کارآمدی نظام فقهی حاکم بر خانواده نیازمند رفع چنین چالش هایی می باشیم.

وی ادامه داد: یکی از این چالش ها مربوط به مطالبه گری مالی زنان در خانواده می باشد که این مطالبه گری ابعاد گوناگونی را به خود اختصاص داده که شامل: هدایای دوران نامزدی، مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله، تنصیف دارایی می باشد.

ذوقیان گفت: امروزه هم از جهت فقهی و هم از جهت حقوقی، زنان در موقعیتی هستند که می توانند کلیه ی موارد فوق الذکر را از طریق مراجع مختلف قضایی یا شبه قضایی مطالبه کنند در عین حال این سؤال خودنمایی می کند که آیا این دسته از مطالبه گری ها می تواند استحکام بنیان خانواده را با چالش مواجه کند یا خیر؟ سؤالی که در این پایان نامه مورد توجه محقق قرار گرفته است؛ دلیل چالش بودن موضوع هم به این جهت معطوف می شود که اصولأ مطالبه گری می تواند از یک سو فشارهای اقتصادی را متوجه مرد خانواده کرده و از دیگر سو نحوه درخواست می تواند با فرایندهای نسبتأ قهری همراه شود و از جهت سوم بافت فرهنگ ایرانی آمادگی چنین مطالباتی را به کیفیت بیان شده ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به این موقعیت، جای این سؤال مجددأ خود نمایی می کند که چگونه بین دو حالت می توان جمع کرد، از سویی مطالبه گری اقتصادی زنان را مورد پذیرش قرار داد و از سوی دیگر به استحکام پایه های خانواده معتقد بود.

طلبه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، بیان کرد: فرضیه ای که در این زمینه مطرح کرده شده بیانگر آن است که حل چنین چالشی کاملأ به کیفیت مطالبه گری بر می گردد. شارع مقدس در این زمینه با سفارش های مختلفی که بیان کرده است با تکیه بر مسائل اخلاقی به تبدیل "عندالمطالبه" به "عند الاستطاعه" و یا اگر همسر در عسر و حرج باشد با توجه به این وضعیت های فوق، سعی در تلطیف چالش مذکور کرده است و ایجاد فرصت برای زوج را مدنظر قرار داده است و با ترفندها و شیوه های گوناگونی که خصوصأ با تکیه بر مسائل اخلاقی در این زمینه بیان کرده است از بروز چالش خودداری کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha