یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
طرح فرزندان غدیر

قرض‌الحسنه یکی از سنت‌های سفارش شده در دین اسلام است. حالا بیش از دو سال است که برنامه تلویزیونی «سمت خدا» با همکاری مؤسسه حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) با کمک‌های قرض‌الحسنه مردم، به یاری زوج‌های نابارور شتافته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در شهرمان، هزاران مادر هستند که حسرت دیدن کودکی را دارند که صدایش تمام خانه را پر کند. خسته هستند از رفتن‌ها و نرسیدن‌ها؛ رفتن به‌سوی حل مشکل و نرسیدن به راهی برای آن.

راضیه یکی از این مادران است که سال‌ها در انتظار بود و به مقصود نرسید؛ ولی همچنان باورداشت که خدا صدایش را می‌شنود.

«سال 1399 بود که خدا توفیق داد برای سفر اربعین همراه با همسرم و خانواده‌اش به عتبات رفتیم. در حرم امیرالمؤمنین – علیه ‏السلام - یک کیسه پلاستیکی روی زمین افتاده بود، کمی آن را زیر و رو کردم؛ ولی چون همراهانم منتظر بودند، کیسه را رها کردم و رفتم. 50 متر بیشتر نرفته بودم که انگار کسی من را صدا کرد که برگردم و کیسه را دوباره ببینم. برگشتم و کیسه را نگاه کردم. داخل آن یک لباس و سربند سبز بود که روی سربند نوشته بود "یا علی‌اصغر". با دیدن آن لباس، حالم عوض شد و مادرم را صدا زدم و لباس را به او نشان دادم و گفتم ببین در حرم چی پیدا کرده‌ام؟! مادرم هم کمی احساسی شد و گفت ان‎شاءالله حاجت‌روا می‌شوید و گره از کارتان باز می‌شود».

روزها گذشت تا اینکه یک روز از برنامه تلویزیونی «سمت خدا» به راضیه زنگ زدند. «به من گفتند شما برای دریافت وام قرض‌الحسنه طرح فرزندان غدیر واجد شرایط شناخته شدید. به همسرم گفتم وام قرض‌الحسنه را که گرفتیم می‌رویم برای درمان. ماه رجب بود که حال من بد شد و از داروخانه، آزمایش بارداری خانگی (بی‌بی چک)  گرفتم. جواب مثبت بود! به هیچ‌کس حتی همسرم و خانواده‌اش نگفتم. چون باور نگردم، فردای آن روز به سونوگرافی رفتم. به پزشک گفتم: مثبت شد یا منفی؟ با تعجب به من گفت: دخترم مگر صدای قلبش را نمی‌شنوی؟ گفتم مگر من باردارم؟ گفت شما الان هفته هفتم بارداری را می‌گذرانی! از زمانی که برگه را از سونوگرافی گرفتم تا وقتی که به خانه رسیدم گریه کردم. باورم نمی‌شد».

داستان زندگی این زن و صدها زن و شهر دیگر از روزی تغییر کرد که برنامه تلویزیونی سمت خدا با همکاری مؤسسه حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) به یاری زوج‌های نابارور آمدند.

سید عبدالمجید رکنی حسینی تهیه‌کننده این برنامه معتقد است: «مردم همواره از ما توقع داشتند که در ایام مناسبتی مانند عید غدیر، عید قربان، میلاد پیامبر خدا (صلی‌الله علیه و آله) و مانند آن، برنامه سمت خدا پیش‌گام در اجرای یک کار خیر باشد و مردم هم آن را اجرا و از آن حمایت کنند. سال‌های گذشته برای عید غدیر کارهای متنوعی کرده بودیم که یکی از مهم‌ترین آنها ترویج فرهنگ اطعام در روز غدیر بود. یکی از کارهای خوب این است که شیعیان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را که گرفتار هستند کمک کنیم و بدانیم که خوشحالی آنها باعث خوشحالی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌شود. بر اساس پیام‌هایی که در این سال‌ها از مردم دریافت کرده بودیم، طرح فرزندان غدیر را پیشنهاد کردیم تا بتوانیم کمک‌رسان هزاران خانواده از شیعیان امیرالمؤمنین –علیه‌السلام - باشیم».

هرگاه سخن از کمک‌کردن به میان می‌آید، توجه‌ها به سمت کمک‌های بلاعوض معطوف می‌شود، اما مجریان این طرح تصمیم گرفتند این بار ترویج سنت قرض‌الحسنه را نیز در دستور کار قرار دهند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین ثباتی مدیر مؤسسه حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) می‌گوید: «سال‌ها است که با همکاری و همفکری برنامه تلویزیونی سمت خدا تلاش می‌کنیم کارهایی را که بر زمین مانده است، جریان‌سازی کنیم. به این نکته رسیدیم که جمعی از مردم عزیز ما از چشیدن طعم شیرین فرزند محروم هستند و سبب حل‌نشدن این مشکل، اقتصادی است. متأسفانه این روزها پیگیری درمان این موضوع، هزینه زیادی را روی دست افراد می‌گذارد. با توجه به سفارش اهل‌بیت به سنت قرض‌الحسنه و لزوم حفظ کرامت انسان‌ها، طرح فرزندان غدیر را بر پایه کمک‌های قرض‌الحسنه آغاز کردیم تا فرایند درمان تسریع شود».

بر اساس آماری که مسئولان اعلام کرده‌اند «حدود 4 میلیون زوج نابارور در کشور هستند». این وضع سبب شده زندگی بسیاری از آنان دچار رکود، اختلاف و حتی مشکلاتی مانند طلاق شود؛ افزون بر آنکه خانواده‌های آنان نیز درگیر این مشکل هستند.

خانم سعیدی مسئول اجرایی طرح فرزندان غدیر فرایند مقدماتی این طرح را قدری پیچیده و درعین‌حال دقیق می‌خواند و می‌افزاید: «با توجه به فرایند تخصصی این کار در زمینه پزشکی، هیئتی از پزشکان گرد هم آمدند و ۴۰ سؤال تخصصی را تنظیم کردند که به منزله معاینه اولیه بود. این سؤالات روی سایت قرار گرفت و حدود ۴۴ هزار زوج در طول ۲۴ ساعت در این ثبت‌نام شرکت کردند که هم شگفت‌انگیز بود و هم نشان می‌داد که چه نیاز جدی در این زمینه در جامعه وجود دارد. ثبت‌نام‌کنندگان از روستاها تا شهرهای کوچک و بزرگ و حتی عشایر را شامل می‌شدند».

مرحله بعد از ثبت‌نام، بررسی اولیه اطلاعات بود که با کمک پزشکان جهاد دانشگاهی استان قم انجام شد. سپس با توجه به منابع محدودی که مؤسسه حضرت خدیجه در اختیار داشت، متقاضیان با ملاک‌هایی مانند سن، اولویت‌بندی و سرانجام در مرحله نخست، 6 هزار زوج برای دریافت تسهیلات مشخص شدند.

«پاییز سال ۱۴۰۰ کار اجرایی شروع شد و کارشناسان مؤسسه، با تمام این افراد تلفنی گفت‌وگو کردند. اقدام اول، امید و انگیزه دادن به این افراد بود؛ چون بعضی از آنها به سبب بار مالی سنگینی که از درمان‌های قبل بر روی دوششان مانده بود، ناامید بودند. در مرحله بعد این افراد به بانک‌ها و صندوق‌های قرض‌الحسنه معرفی شدند»

علاقه‌مندان ابتدا باید برگه‌ای را به‌صورت اینترنتی تکمیل و در آن به سؤالاتی درباره وضعیت جسمی و مراحل درمانی خود اشاره کنند. پس از آن، متولیان کار در بررسی‌های میدانی به این نتیجه می‌رسند که این فرد باید کمک بلاعوض دریافت کند یا وام؟ و اگر شرایط دریافت وام را دارد بازپرداخت آن در چند قسط باشد؟

آقای حسن‌پور مسئول اعطای تسهیلات طرح فرزندان غدیر تصریح می‌کند: «در ابتدای کار، برای پرداخت تسهیلات، فراخوانی به خیرین دادیم و به کمک آنان مبلغ اولیه وام‌هایی که باید داده شود تهیه شد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را انتخاب کرده، این مبالغ را در اختیار این بانک قرار دادیم تا به خانواده‌های واجد شرایط اعطا کند. بیشینه مبلغ وام، ۲۵ میلیون تومان بود. اگر بعضی از خانواده‌ها نیازمندند و توان بازپرداخت ندارند، وضعیتشان در کارگروه ویژه بررسی می‌شود مرحله اول وام بلاعوض به آنها دادیم تا درمان خود را شروع کنند. حتی شاید در همین مرحله اول کارشان راه بیفتد و درمان شوند. ما تا جایی که بتوانیم تلاش می‌کنیم که افراد راضی باشند».

اما مگر می‌شود به دنبال وام‌گرفتن بود و مشکل ضمانت نداشت؟! اینجا تفاوت وام قرض‌الحسنه طرح «فرزندان غدیر» با دیگر وام‌ها رخ می‌نماید. مجریان طرح، به این نکته واقف بودند که چه‌بسا خانواده‌هایی نتوانند ضامنی برای دریافت وام پیدا کنند و بدین‌سان، از دریافت وام محروم شوند.

«ازآنجاکه بسیاری از این افراد، از کارگران شریف کشورمان بودند، مؤسسه حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) ضمانت آنان را برعهده گرفت و نیمی از مسیر را برای متقاضیان وام آسان کرد».

حالا هجدهم هر ماه قمری به یادبود هجدهم ذی‌حجه؛ عید سعید غدیر، ثبت‌نام زوج‌های نابارور انجام می‌شود تا صدای عشق و شور و زندگی در خانواده آنها نیز به گوش برسد. طرح فرزندان غدیر تاکنون لبخند را به بیش از 200 خانواده تقدیم کرده و 500 خانواده هم چشم‌انتظار به‌دنیاآمدن فرزندانشان هستند تا این فرزندان، خود روایتگر واقعه غدیر باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha