جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 1065968
۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
حجت الاسلام برهان قلعه بالایی، مدیر پژوهش حوزه علمیه کرمانشاه

حوزه/ تنوع آثار شیخ عباس قمی(ره) از او چهره ای برجسته و عالمی فاضل در حوزه های علمیه به نمایش گذاشته است، اما آنچه مردم از آن شخصیت اثرگذار بیاد دارند، کتاب بسیار عجیب مفاتیح الجنان یا (کلیدهای بهشت) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه » در کرمانشاه، حجت الاسلام برهان قلعه بالایی، مدیر پژوهش حوزه علمیه کرمانشاه، به مناسبت سالگرد رحلت شیخ عباس قمی(ره) در یادداشتی با عنوان «نامیرا» آورده است:

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَنِ ٱلرَّحِیمِ

الإمامُ علیٌّ(علیه السلام): هَلَکَ خُزّانُ الأموالِ و هُم أحیاءٌ ، و العُلَماءُ باقونَ ما بَقِیَ الدَّهرُ ، أعیانُهُم مَفقودَةٌ ، و أمثالُهُم فِی القُلوبِ مَوجودَةٌ .

بنا بر فرموده مولا امیرالمومنین(ع)، آنچه انسان را نامیرا می کند و خالد در جهان می نماید، علم است که این علم انسان را بسیار بزرگ می کند، به طوری که حتی با نبودن جسم انسان، یاد او در قلبها باقی خواهد ماند و تاریخ پر برکت شیعه پر است از چنین عالمانی که یادهای آنها در قلوب انسانهای مومن باقی مانده، فراوان است.

شاید در عصر حاضر یکی از کسانی که بسیار یاد او در قلبها بجا مانده و مخصوصا مومنین، هر روز با یاد او سرکار دارند، خاتم المحدثین، علامه کثیرالتألیف، شیخ عباس قمی(ره)، صاحب مفاتیح الجنان باشد که انصافا کتب او در هر موضوع و رشته ای ارزشی بسزا دارند.

تنوع آثار شیخ عباس قمی(ره) از او چهره ای برجسته و عالم فاضل در بین حوزه های علمیه به نمایش گذاشته است، اما آنچه مردم از آن شخصیت اثر گذار بیاد دارند، کتاب بسیار عجیب مفاتیح الجنان یا ( کلیدهای بهشت) است.

این کتاب گرانقدر آنقدر مهم و پر اهمیت است که بعد از کتب اهل بیت(علیهم السلام)، در درجه بالایی از نشر و در بسیاری از خانه های مومنین موجود می باشد، لذاچاپ و انتشار بیش از حد تصور می باشد، رایج ترین کتاب دعا در بین شیعیان بوده و مشحون از ادعیه و زیارات و اعمال مخصوص به هر روز سال، به این خاطر این کتاب بیش از آنچه تصور می شود، یاد شیخ عباس قمی(ره) را زنده نگه داشته است.

معمولا شیعیان با هر ملیت و زبانی، یک نسخه از مفاتیح الجنان او را در منزل خود دارند و در ایام سال از آن استفاده فراوان می‌کنند و ثواب اینها همه عاید آن شیخ پر برکت می شود و این همان کلام امیرالمومنین(ع) است که فرمودند:«أمثالُهُم فِی القُلوبِ مَوجودَةٌ»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha