پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 1066177
۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
حدیث روز

حوزه/ امام سجاد علیه السلام در روایتی به ثمره خشونت و ملایمت اشاره کرده‌اند.

خبرگزاری «حوزه» روایت زیر را از کتاب «تحف العقول» منتشر می‌کند.

امام سجّاد علیه السلام:

إنَّ اللّینَ یُؤنِسُ الوَحشَةَ، وإنَّ الغِلَظَ یوحِشُ مَوضِعَ الاُنسِ

ملایمت، فرد گریزان را آرام می‌کند و خشونت، فرد آرام را گریزان می‌کند.

تحف العقول، صفحه ۲۶۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نابجا IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    0 2
    ملایمت نابجا به طرف پیام ضعف می دهد، و باعث جرات بیشترش می شود. پس آیات و روایات را با هم ببینیم.
  • تجانس برخورد با وضعیت درونی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    0 18
    فردی که نفس اماره اش، شاهنشاه وجودش شده، تبیین پذیر هم نیست چنان که، فراعنه و اتباعشان با انبیاء و مومنان همین گونه بودند تا عذاب نازل میشد.
    • خدا با ماست🇮🇷🇵🇸! CA ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      0 1
      ﷽. 🔹وَاصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي (و من تو را براي خودم پرورش دادم!) ﴿۴۱﴾ اذْهَبْ أَنْتَ وَأَخُوكَ بِآيَاتِي وَلَا تَنِيَا فِي ذِكْرِي (تو و برادرت با آيات من به سوي فرعون برويد، و در ياد من كوتاهي نكنيد) ﴿۴۲﴾ اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى (به سوي فرعون برويد كه طغيان كرده است) ﴿۴۳﴾ فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى [اما به نرمي با او سخن بگوئيد شايد متذكر شود يا از (خدا) بترسد] ﴿۴۴﴾ قَالَا رَبَّنَا إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنَا أَوْ أَنْ يَطْغَى [(موسي و هارون) گفتند: پروردگارا! از اين مي‏ترسيم كه او بر ما پيشي بگيرد يا طغيان كند] ﴿۴۵﴾ قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى [فرمود نترسيد، من با شما هستم (همه چيز را) مي‏شنوم و مي‏بينم!] ﴿۴۶﴾ 🔹در دیدار بسیجیان (۱۳۹۵/۰۹/۰۳) (https://www.aparat.com/v/zk0oH)، امام خامنه ای گفتند🔸:« ببینید! من یک مثال برای شما از قرآن و از تاریخ قرآنی بزنم: خدای متعال موسی و هارون را مأمور کرد که بروند به سراغ فرعون، خب خیلی کار عظیمی بود که دو نفر آدمِ تنها، بروند به مقابله و معارضه‌ی با یک قدرت عظیمِ آن روز؛ قدرت فرعونی یک قدرت بسیار عظیمی بود -از لحاظ سیاسی، از لحاظ اجتماعی، حتّی از لحاظ نفوذ در مردم، از لحاظ تأسیسات اداری‌، که تفاصیلی دارد قدرت فرعونی- یک چیز عجیبی بود فرعون؛ یک قدرت مستبدِ فعّال‌مایشاء؛ با آن همه امکانات؛ خدای متعال دو نفر را مأمور میکند که بروید شما با این آدم معارضه کنید و مبارزه کنید. حضرت موسی عرض کرد پروردگارا! ممکن است برویم، ما را مثلاً بکشند، به قتل برسانند، کارمان نصفه‌کاره بماند -از کشتن نمیترسیدند، گفتند کار نصفه‌کاره میمانَد- قالَ لا تَخافا إِنَّنی مَعَکُما اَسمَعُ وَ اَرىٰ‌، (خدا گفت) من با شما هستم. ببینید معیّت الهی این است: اِنَّنی‌ مَعَکُما اَسْمَعُ وَ اَرىٰ. اینکه خدا میگوید «إِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا» -که من عرض میکنم اگر من و شما تقوا داشته باشیم خدا با ما است- این معیّت الهی و با ما بودنِ خدا، معنایش این است که میتوان دو نفر آدم تنهایِ دست خالی را فرستاد به جنگ یک فرعون.»🔸موسای انقلاب با چه زبانی بگوید عصای مقاومت که دریا شکافت با اوست؟ در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی (۱۴۰۰/۰۲/۲۱)، آیت‌الله خامنه‌ای گفتند:«صهیونیست‌ها جز زبان زور چیزی نمی‌فهمند لذا فلسطینی‌ها باید با افزایش قدرت و مقاومت خود، جنایتکاران را به تسلیم شدن و توقف اقدامات وحشی‌گرانه مجبور کنند». بدانید خدا با ماست! 🇮🇷🌏🇵🇸
  • مهر دشمنانه IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    0 43
    مهر و رحمت نابجا در واقع عداوت است چنان که قرآن می فرماید: الأخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو الا المتقین. دوستان دنیوی گاه قیامت با هم دشمنند جز متقیان.
  • محمد مهدی اسلامی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    15 0
    __ بسمه تعالی __ فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَي اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلينَ : مهربانی کن بخلق ای با صفا __تا بدست آری دل هر با وفا __مهربانی در روش با حکمت و فرزانگی __ کار مردان خدا دانیم و بس مردانگی __
    • موقعیت IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      0 0
      عزیز در تجاهر به فسق، دستور نهی از منکر را بایستی اجراء کرد، هر چند در گامهای اولیه لینت داریم، اما پس از سرسختی عاصیان و بخصوص هنگامی که آلت دست کفار قرار گیرند، جای ملایمت نیست.
    • به رسم آیه ها CA ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 0
      ﷽. در خطبه‌ نماز جمعه تهران (۱۳۷۹/۰۱/۲۶)( https://khl.ink/f/3002)، امام خامنه به ما یاد می دهند با که و کجا غلظت بد است و با که و کجا خوب 🔹:«خشونت یعنی چه؟ خشونت، یعنی کشتن، کتک زدن، زندانی کردن، بداخلاقی کردن، تندی کردن. خشونت، یک امر واضح و یک معنای بدیهی است. الان چند ماه است که در بعضی از مطبوعاتِ ما دائم دنبال میشود که خشونت خوب است یا بد است؛ یا فلان کس طرفدار خشونت است، فلان کس مخالف خشونت است؛ یا اسلام خشونت را قبول دارد، یا قبول ندارد! آیا این مسأله این‌قدر مهم و مشکل است!؟ یا نه؛ پشت سر این قضیه، نیّتهای دیگری است!؟ اسلام درباره‌ی مسأله‌ی خشونت نظر روشن و واضحی دارد. اسلام استفاده‌ی از خشونت را اصل قرار نداده؛ اما در مواردی که خشونت قانونی باشد، آن را نفی هم نکرده است. ما دوگونه خشونت داریم: یک خشونت قانونی است؛ یعنی قانون خشونتی را اعمال می‌کند؛ می‌نویسد که اگر فلان کس این کار را کرد، او را به زندان ببرند. این خشونت است، اما این خشونت بد نیست. این خشونت در برابر تجاوز به حقوق انسانهاست. این خشونت در مقابل آدمِ بی‌قانون است. این خشونت در مقابل متجاوز است. اگر در مقابل متجاوز خشونت اعمال نشود، تجاوز در جامعه زیاد خواهد شد. این‌جا خشونت لازم است. یک خشونت هم خشونت غیر قانونی است. مثلاً یک نفر بیجا، خودسر، خودرأی، بر طبق میل خود، برخلاف قانون و بر خلاف دستور، نسبت به کسی اعمال خشونت می‌کند؛ یک سیلی به گوش کسی می‌زند. آیا این خوب است یا بد است؟ معلوم است که این بد است. در این شکّی نیست. اسلام درباره‌ی معاشرت و اخلاق فردی پیامبر می‌فرماید:✿«فبما رحمة من اللَّه لنت لهم ولو کنت فظّا غلیظ القلب لانفضوا من حولک»✿. پیامبر را به خاطر نرمش او و به خاطر لینتش در برخورد با مردم، ستایش می‌کند و می‌گوید تو غلیظ و خشن نیستی. همین قرآن در جای دیگر به پیامبر می‌گوید:❁«یا ایّها النّبی جاهد الکفّار والمنافقین و اغلظ علیهم»❁ با کفّار و منافقان با خشونت رفتار کن. همان ماده‌ی غلظ که در آیه‌ی قبلی بود، در این‌جا هم هست؛ منتها آن‌جا با مؤمنین است، در معاشرت است، در رفتار فردی است؛ اما این‌جا در اجرای قانون و اداره‌ی جامعه و ایجاد نظم است؛ آن‌جا غلظت بد است؛ این‌جا غلظت خوب است. آن‌جا خشونت بد است؛ این‌جا خشونت خوب است .»🔹 تفاسیر رهبر معظم انقلاب عالمانه، روان، کاربردی و کارگشاست!