پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ سلسله مدارس فصلی فقه  نظام

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: اگر افرادی برای اقتصاد جامعه اسلامی می خواهند طرحی تدوین کنند باید با فقه اقتصادی آشنا باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله محسن اراکی در همایش تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالت های آن برای طراحی مدل عملیات بانکی" که در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد ضمن تبریک اعیاد رجبیه خاطرنشان ساخت: اینگونه مباحث به عنوان مهمترین دغدغه مسئولین حوزوی باید مهم ارزیابی شده و پی گیری شود.


وی با بیان این که در نظام مبادله پول به عنوان مسایل خرد نظام اقتصادی است خاطرنشان ساخت: پول یک عنصر از عناصر مبادله است که نقش اساسی در مبادله غیر مستقیم دارد و به دلیل گسترش مبادله نظام ها مجبور می شوند از طریق واسطه که پول می باشد معامله را انجام دهند، لذا پول خودش فی نفس مقصود در تعامل نیست و آن مقصود تعامل دو طرفه معامله است و این امر توازن را در دو طرف معامله برقرار می کند و از مهمترین نقش های پول ایجاد توازن در دوطرف معامله می باشد.

عضو شورای عالی حوزه های تصریح کرد: نقش پول نقش ایجاد تعامل و توازن در مبادلات تجاری است،لذا وقتی این امر مهم تبدیل به کالا بشود و خرید و فروش شود بازار مختل می شود، چرا که پول از نقش اصلی خود خارج می شود همانطور که بانک ها امروزه از رسالت های خود دور و تبدیل به بنگاه های اقتصادی خطرناک شده اند.

وی ابراز داشت: یکی از وظایف مهم دولت قبل از اشتغال آفرینی فن آموزی و آموزش هنر مولد است و هیچ جوانی نباید بدون هنر و فن باشد و در این راستا هر دولتی باید بر اساس نیاز های موجود کارآموزی را در همه مدارس امر مهم قرار داده و بر اساس ا این هنر ها و کار آموزی ها در صدد ایجاد شغل باشد.

استاد حوزه علمیه عنوان داشت: نقش اصلی بانک، نقش واسطه بین کار و سرمایه است و این امر لازم و مهم است و تحقق این امر هنر کسانی را می‌طلبد که در اقتصاد آشنایی با قوانین علمی حاکم بر نظام اقتصادی را داشته باشند، طوری طراحی کنند که ساز و کار با شرایط اجتماعی باشد نه همچون بانک که نقش جاروبرقی را دارد و هرچه سرمایه در جامعه است را ببلعد و این یک نوع خیانت است که موجب وجود اختلال اقتصادی خواهد شد، بلکه بانک هم نقش واسطه و ایجاد ارتباط منطقی و مفید سرمایه و کار را دارد.


عضو خبرگان رهبری آشنایی با فقه اقتصاد را برای اقتصاد دانان مهم خواند و تصریح کرد: ما وقتی می خواهیم مسئله بانک و اقتصاد را بررسی کنیم، اول باید آشنایی با فقه الاقتصاد را داشته باشیم و این نمی شود که با فقه اقتصادی آشنا نباشند و قانون طراحی شود، لذا باید مبناهای فقهی اقتصادی در بانکداری ها مورد توجه باشد و اگر افرادی برای اقتصاد جامعه اسلامی می خواهند طرحی تدوین کنند باید با فقه اقتصادی آشنا باشند.


وی گفت: امروزه اساس کار تمدن غربی این است که با اعمال قدرت و ظلم و استفاده از رسانه ها و نظام سرمایه داری باورهای دروغ خود را تبدیل به واقعیت می کند و دم از دموکراسی می زند، لذا اختلاف ما با تمدن غربی که یکی از مهمترین پایه های بنیادی این است که قدرت معنای مشروعیت نیست همانطور که در عرصه اقتصاد این کار را می کنند و قدرت اقتصادی را درست می گیرند و خود را مشروع می دانند.

وی عنوان داشت: غربی‌ها خودشان جهان را به سه دسته جهان پیشرفته و جهان دوم و میانه تقسیم بندی میکنند تا بر اساس این تقسیم بندی و مشروعیت بخشی به خود از طریق قدرت مباحث فکری غلط و غربی را در دیگر کشور ها غالب کنند.

آیت الله اراکی ابراز داشت: ما به عنوان پرچمداران تمدن نوین اسلامی باید بدانیم که سخن نوین برای جهان معاصر در عرصه های گوناگون تمدنی داریم و از گفتن تفکر ناب اسلامی نباید شرم کنیم و روحیه شجاعت اسلامی را در جامعه جا بیندازیم چرا که حالت انفعال در برخی استنباط های ما رسوخ کرده است و این نکته ای مهم است که باید توجه داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha