دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حمله مسلحانه در سفارت آذربایجان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مقاومت در الخلیل انتقام کشتار جنین را گرفت

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از عملیات بزرگ مقاومت در قدس اشغالی و هلاکت دست‌کم هشت صهیونیست خبر دادند.رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تیراندازی در محله نافیه یعقوب در قدس اشغالی خبر دادند. این رسانه ها اذعان کردند که ممکن این عملیات با آنچه در جنین(جنایت اشغالگران) رخ داد، به عنوان یک عملیات انتقامجویانه مرتبط باشد. به گزارش این رسانه‌ها، نگرانی از انجام عملیات‌هایی در میادین و مناطق دیگر وجود دارد.این رسانه‌ها افزودند این عملیات در دو میدان رخ داده است، عامل عملیات در قدس از خودروی خود پیاده شده و شروع به تیراندازی کرده است. تا کنون دست کم هشت صهیونیست به هلاکت رسیده و پنج نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. برخی منابع آمار مجروحان صهیونیست را ۱۲ نفر اعلام کرده‌اندآخرین خبرها حاکی است که عامل عملیات بزرگ علیه اشغالگران در قدس اشغالی به شهادت رسیده است.این جوان مبارز تا لحظه شهادت خود به تیراندازی ادامه داد.عملیات جوانان مقاوم علیه ارتش و شهرک نشینان صهیونیست به سبب جنایات پیاپی آنها علیه ملت فلسطین در کرانه باختری همچنان ادامه دارد. منابع فلسطینی از تیراندازی به سمت نظامیان رژیم اشغالگر در ورودی شهرک بیت امر در شمال الخلیل خبر دادند. جوانان مقاوم همچنین اقدام به پرتاب بمب دست ساز به سمت ایست نظامیان صهیونیست در شمال شرقی جنین کردند.

منبع: تسنیم

تهران به هشدار نارنجی برگشت

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد: تا یکشنبه پایداری نسبی جو و افزایش غلظت آلاینده ها در اکثر مناطق استان تهران ادامه دارد. منطقه اثر این شرایط در شهرستان های تهران، اسلام شهر، بهارستان، پاکدشت، پیشوا، قدس، ری، شهریار، رباط کریم، قرچک، ملارد، ورامین و جنوب شمیرانات اعلام شده است. این اداره کل پیش بینی کرده است: در این مدت کیفیت هوا در حد «ناسالم» برای همه و در صورت مهار منابع آلاینده «ناسالم برای گروه های» حساس می شود. اداره کل هواشناسی تهران توصیه به «مدیریت و کاهش منابع آلاینده، مهار و کنترل فعالیت های صنعتی و آمادگی نهادهای ذیربط و امدادرسان» کرده است. همچنین اعلام شده که در زمان آلودگی هوا از تردد های غیر ضروری و فعالیت های فیزیکی و ورزشی در فضای باز اجتناب شود.

منبع: مهر

حمله مسلحانه در تهران با ۳ کشته و زخمی به پایان رسید

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد در پی حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران، حداقل یک نفر کشته شده است. سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اعلام خبر دستگیری فردی که صبح امروز با سلاح گرم به سفارت آذربایجان حمله کرده بود، گفت: این فرد صبح امروز با ورود به سفارت آذربایجان با سلاح کلاشنیکوف اقدام به تیراندازی کرده که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. رئیس پلیس پایتخت افزود: با سرعت عمل پلیس، فرد مهاجم بلافاصله دستگیر و تحقیقات از وی ادامه دارد. رحیمی با اشاره به اینکه این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شده است، تصریح کرد: در تحقیقات اولیه، فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

کپسول رادیواکتیو استرالیا را در حالت هشدار برد

به‌دنبال مفقود شدن یک محفظه حاوی مقادیر «قابل توجه» رادیواکیتو در استرالیای غربی، مقامات این کشور هشدار بهداشتی صادر کردند.اندی رابرتسون، مقام ارشد بهداشتی استرالیای غربی با اشاره به مفقود شدن یک محفظه کوچک حاوی مقادیر «قابل توجه» مواد رادیواکتیو، ضمن اعلام وضعیت اضطراری از مردم خواست تا در صورت پیدا کردن این شیء، از آن فاصله بگیرند. رابرتسون گفت: این محفظه (کپسول) به عنوان یک منبع ساطع‌کننده تشعشعات، اشعه بِتا و گاما ساطع می‌کند. بنابراین اگر با این محفظه در تماس بوده یا نزدیک آن شوید، یا به آسیب پوستی دچار یا به عنوان یکی از اثر بلندمدت، به سرطان مبتلا خواهید شد. محفظه مورد نظر یک شی‌ء کوچک با عرض ۶ و ارتفاع ۸ میلیمتر و کوچک‌تر از سکه ۱۰ سِنتی استرالیا است. گفته می‌شود احتمالاً این شی‌ء از کامیونی که در بزرگراه ۱۴۰۰ کیلومتری واقع شده بین یک معدن در نزدیکی شهر نیومان در بخش شمالی استرالیای غربی و یک ایستگاه قطار در نزدیک شهر «پرث»، به بیرون پرتاب شده است. در حال حاضر مقامات از دارندگان وسایل نقلیه خواسته‌اند تا لاستیک خودروهای خود را بررسی کنند. معاونت آتشنشانی و خدمات اورژانسی استرالیا اعلام کرده که این محفظه برای ساخت سلاح قابل استفاده نیست اما همچنان خطرناک است. گفته می‌شود این شیء دهم ژانویه (۲۰ دی) گم شده است.

منبع: مهر

بارش‌ها ی زمستانی از سر گرفته شد

بر اساس اعلام هواشناسی، بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته از بعد از ظهر روز شنبه هفته آتی هوای آذربایجان‌های شرقی و غربی و کردستان برفی خواهد بود و این سامانه در روز یکشنبه به البرز، قزوین و تهران خواهد رسید. وزش باد در تهران باعث خواهد شد که یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هوا کاملاً استاندارد شود. موج اصلی هم بعد از ظهرِ دوشنبه به تهران می‌رسد و برای روز سه‌شنبه بارش برف و باران پیش‌بینی خواهد شد. از هفته آینده روند افزایش دما آغاز خواهد شد.

منبع: مهر

ترامپ ساز صلح در کی یف را کوک کرد

رئیس جمهور سابق آمریکا می‌گوید که تصمیم واشنگتن برای ارسال تانک‌های «آبرامز» به اوکراین، جهان را به جنگ هسته‌ای نزدیک‌تر می‌کند.دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با اشاره به تصمیم واشنگتن برای ارسال تانک‌های «آبرامز» به اوکراین، جهان را به جنگ اتمی نزدیک‌تر می‌کند. ترامپ در واکنش به این تصمیم واشنگتن، در شبکه مجازی خود موسوم به « Truth Social» نوشت: اول تانک‌ها می‌آیند و سپس بمب‌های اتمی. بیایید به این جنگ دیوانه‌وار پایان دهیم. الان خیلی راحت می‌توان این کار را کرد. چهل‌وپنجمین رئیس جمهور آمریکا پیش از این هم مدعی شده بود که اگر او همچنان بر مسند قدرت بود، جنگ بین روسیه و اوکراین در نمی‌گرفت. تروی نِلز، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا دیروز (پنجشنبه) گفته بود که جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا باید با ترامپ تماس گرفته و ترامپ هم بعد از آن به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه زنگ بزند. به گفته وی «ما باید این جنگ را متوقف کنیم و دونالد ترامپ می‌تواند این کار را انجام دهد.» نلز اضافه کرد که «تانک‌های آبرامز نیازمند حمایت لجستیکی گسترده‌ای است» و آمریکا به‌جای ارسال کمک نظامی بیشتر به کی‌یف، باید روی بحران‌های دیگر در سایر مناطق جهان و همچنین مسائل داخلی تمرکز کند. وی افزود: ما با دست خودمان مهمات‌مان را تحلیل می‌بریم و صنعت دفاعی ما برای اینکه بتواند دوباره انبار را پر کند، به سال‌ها زمان نیاز دارد. بایدن چهارشنبه هفته گذشته از تصمیم واشنگتن برای تحویل ۳۱ دستگاه تانک به اوکراین خبر داد. در این بین، انگلیس هم وعده داده تا ۱۴ دستگاه تانک «چلنجر ۲» به کی‌یف بفرستد. آلمان با ارسال ۱۴ دستگاه تانک لئوپارد ۲ موافقت کرده و لهستان و سایر کشورهای اروپایی هم قرار است لئوپاردهای خود را به اوکراین بفرستند. مسکو همواره تاکید کرده که ارسال گسترده سلاح‌های خارجی به اوکراین، تغییری در نتیجه جنگ ایجاد نکرده و تنها شمار قربانیان را افزایش داده و به طولانی شدن جنگ منجر خواهد شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین ماه پیش هشدار داد که هر نوع تانک غربی ارسالی به اوکراین «در میدان نبرد، خواهد سوخت.»

منبع: مهر

تعطیلی سفارت ایران تکذیب شد

روابط عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان توضیحاتی را درباره فیلم منتشره مبنی بر ترک ساختمان سفارت کشورمان در باکو توسط کارمندان ارائه کرد.روابط عمومی سفارت کشورمان در باکو در پی انتشار فیلمی مبنی بر این که کارمندان سفارت ایران در جمهوری آذربایجان در حال ترک ساختمان محل سفارت هستند، اعلام کرد: آن دو شخصی که در تصویر مشاهده می شوند، رانندگان و کارمندان محلی (باکویی) سفارت هستند که برای تحویل مکاتبات اداری از ساختمان کنسولی به ساختمان اصلی سفارت آمده و در حال بازگشت به ساختمان کنسولی که در چند کیلومتری ساختمان اصلی سفارت قرار دارد، بودند. همچنین تمامی همکاران رسمی و محلی سفارت طبق روال معمول بر سر کار خود حاضر و مشغول انجام وظایف خود هستند. صبح امروز شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد که منجر به کشته شدن یکی از اعضای سفارت و زخمی شدن دو نفر دیگر گردید. مسولان کشورمان به طور جد در حال بررسی این اتفاق هستند. در پی وقوع این حادثه، ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر این که کارمندان سفارت ایران در باکو در حال ترک محل خدمت هستند.

منبع: ایرنا

تحریم‌های اقتصادی ضد روسی تمدید شد

شورای اتحادیه اروپایی با تمدید ۶ ماهه تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه موافقت کرد.در بیانیه شورای اروپا در خصوص این موضوع آمده است: اقدامات محدود کننده اتحادیه اروپا که بخش‌های مشخصی از اقتصاد روسیه از جمله تجارت، تامین مالی، فناوری و کالاهایی با کاربرد دوگانه را هدف قرار می‌دهد تا روز ۳۱ ماه جولای تمدید خواهد شد. در این بیانیه تصریح شده است که اعضای این اتحادیه در مقابل جنگ اوکراین، در کنار این کشور و مردم آن قرار داشته و از استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی آن در چارچوب مرزهای شناخته شده بین‌المللی حمایت می‌کنند. در بیانیه شورای اروپا خاطرنشان شده است که اعضای این اتحادیه در واکنش به تهاجم همه‌جانبه روسیه به اوکراین، بسته تحریمی «بی‌سابقه و سختگیرانه‌ای» را علیه مسکو اعمال کرده‌اند. این بسته شامل ممنوعیت واردات یا انتقال نفت خام از طریق دریا، حذف دسترسی چندین بانک روسیه به سیستم تسویه بین‌المللی (سوئیفت) و تعلیق فعالیت پخش چندین رسانه روسی که اطلاعات نادرست درباره جنگ اوکراین منتشر می‌کردند، است. شورای اروپا از سال ۲۰۱۴ و همزمان با الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه بسته تحریمی را علیه مسکو اعمال کرده بود که بعد از آغاز جنگ اوکراین در پنجم اسفندماه سال گذشته، فهرست محدودیت‌های اعمال شده علیه کرملین گسترده‌تر شده است. پیش از این و در تاریخ ۲۱ ژانویه، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که شورای اروپا خود را برای اعمال دهمین بسته تحریمی علیه روسیه آماده می‌کند.

منبع: ایرنا

سرمای بی سابقه جان بیش از ۱۶۰ افغانستانی را گرفت

مقامات افغانستان اعلام کردند بیش از ۱۶۰ نفر طی ماه گذشته در حالی که با سخت ترین زمستان در بیش از یک دهه گذشته مواجه شدند از سرما در این کشور جان باختند.« شفیع الله رحیمی » سخنگوی وزارت مدیریت بحران افغانستان گفت : « بدلیل سرمای هوا از ۱۰ ژانویه تاکنون ۱۶۲ نفر در این کشور جان خود را از دست دادند که حدود ۸۴ مرگ و میر طی هفته گذشته اتفاق افتاده است.» همچنین سرمای شدید در مناطق مختلف افغانستان باعث تلف شدن صدها هزار راس دام و طیور مردم به عنوان اصلی ترین منابع درآمدی و امرار معاش آنها شده است که خطری جدی محسوب می شود. زمستان سخت امسال در افغانستان در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است و در برخی مناطق دمای هوا حتی به پایین تر از منفی ۳۴ درجه سانتیگراد رسیده است. این درحالی است که این کشور در میانه بحران شدید اقتصادی به سر می برد. بسیاری از گروه های کمک رسانی بدلیل قوانین طالبان درباره ممنوعیت کار کردن زنان، عملیات خود را در هفته های اخیر به حالت تعلیق درآوردند. « مارتین گریفیت » رئیس بخش کمک رسانی سازمان ملل متحد در سفر این هفته به کابل گفت این نهاد بدنبال معافیت هایی برای ممنوعیت کار کردن زنان است که در یکی از آسیب پذیرترین زمان ها برای بسیاری از افغان ها پیش آمده است.

منبع: ایرنا

چلنجر هم راهی کی یف شد

وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد: دولت بریتانیا قصد دارد تانک‌های چلنجر ۲ وعده داده به اوکراین را در پایان ماه مارس (اوایل فروردین ۱۴۰۲) تحویل کی‌یف دهد.الکس چاک پنجشنبه شب در سخنرانی خود در پارلمان بریتانیا اضافه کرد: تا آن زمان یک برنامه آموزشی قابل توجه برای سربازان اوکراینی که از این تانک‌ها استفاده می‌کنند و کسانی که مسئول نگهداری از آنها خواهند بود برنامه‌ریزی شده است. وزیر دفاع انگلیس زمان اجرای این برنامه آموزشی را از روز دوشنبه هفته آتی اعلام کرد. بر اساس این گزارش، بریتانیا در تاریخ ۱۴ ژانویه با وعده تحویل تانک‌های سنگین شامل ۱۴ فروند چلنجر ۲ به کی‌یف، نخستین کشوری بود که موضوع ارایه خودروهای زرهی سنگین را به اوکراین مطرح و به دنبال آن روز چهارشنبه آلمان با وعده تحویل تانک‌های لئوپارد ۲ و ایالات متحده با ارسال تانک‌های پیشرفته آبرامز دنبال‌رو لندن شدند.مسکو و بسیاری از تحلیلگران سیاسی ارایه تانک‌های سنگین غربی به کی‌یف را به منزله جنگ نیابتی اروپا و آمریکا علیه روسیه ارزیابی کرده‌اند.

منبع: ایرنا

آژانس اتمی انفجار زاپوریژژیا را تایید کرد

کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر از وقوع انفجارهای قوی در منطقه نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا اوکراین خبر دادند.آژانس انرژی هسته ای در بیانیه ای اعلام کرد: انفجارهای قوی در خارج از تاسیسات (نیروگاه زاپوریژژیا) رخ داده است که نشان دهنده فعالیت های نظامی در مجاورت سایت ، واقع در خط مقدم درگیری های جاری است. براساس گزارش آژانس، برخی از انفجارها ظاهراً در فاصله ای دورتر از بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا(NPP) رخ می دهد، در حالی که برخی دیگر به نظر می رسد بسیار نزدیک به خود تأسیسات می باشد. به گفته آژانس انرژی هسته ای، در روز گذشته (چهارشنبه) نیز هشت انفجار قوی حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی شنیده شد که باعث لرزش شیشه‌های دفتر کارخانه شد و امروز صدای بیشتری شنیده شد. در روزها و هفته های اخیر، کارشناسان مستقر آژانس تقریباً هر روز چنین حوادثی را به دفتر مرکزی در وین گزارش کرده اند.

منبع: ایرنا

عراق و فرانسه به توافق رسیدند

عراق و فرانسه با هدف توسعه افق همکاری‌های میان دو کشور در زمینه‌های مختلف، توافقنامه شراکت و همکاری های راهبردی امضا کردند. این توافقنامه در جریان دیدار یک روزه محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق از پاریس و دیدار وی با "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه صورت گرفته است. السودانی در صفحه توئیتری خود پنجشنبه شب نوشت: دقایقی پیش من به همراه دوستم رئیس جمهوری مکرون توافقنامه شراکت راهبردی را امضا کردیم که نقشه راهی برای توسعه افق‌های همکاری میان دو کشور در زمینه‌های مختلف است. وی ادامه داد: همگونه که ترسیم کردیم و در برنامه دولت بغداد نیز برنامه ریزی کردیم، به همکاری با دوستان برای شراکت‌های جدی که اصلاحات اقتصادی، توسعه پایدار را برای عراق تأمین کند، ادامه خواهیم داد. السودانی در رأس یک هیأت بلندپایه روز پنجشنبه برای گفت وگو درخصوص توسعه همکاری میان بغداد و پاریس راهی فرانسه شد. دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای که خبرگزاری "واع" این کشور منتشر کرد اعلام کرد که السودانی در این دیدار علاوه بر دیدار با مکرون، با شماری از مقامات دیگر فرانسوی و نیز نماینده‌های شرکت‌ها و بخش بازرگانی این کشور دیدار خواهد کرد.

منبع: ایرنا

موج دوم موشک باران اسرائیل آغاز شد

گروه های مقاومت فلسطین بامداد جمعه و درپاسخ به حملات شدید هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، شهرک های صهیونیست نشین مجاور نوار غزه را موشک باران کردند. رسانه های صهیونیستی گزارش دادند که آژیر خطر و هشدار در شهرک های "کیبوتس نیرعوز"، شورای منطقه ای اشکول"، کفر عزه مغلاسیم" و "نیرعام" در شهرکهای مجاور نوار غزه در نتیجه شلیک موشک به صدا درآمده است. منابع عبری زبان گزارش دادند که سه موشک ساعاتی پیش به سوی شورای منطقه ای اشکول شلیک شد که به ادعای این رسانه ها گنبد آهنین یک فروند از آن را رهگیری کرده است. براساس این گزارش، یک فروند موشک دیگر در یک منطقه باز سقوط کرده است و موشک سوم نتوانسته است که از منطقه "السیاج" عبور کرده و در غزه منفجر شده است. منابع محلی نیز از شنیده شدن صدای انفجار در شرق "رفح" در نتیجه مقابله گنبد آهنین با موج راکتی از نوار غزه خبر دادند.

منبع: ایرنا

قدیمی‌ترین مومیایی مصر کشف شد

رئیس یک تیم حفاری اعلام کرد که مصر شناسان یک مقبره فراعنه را در نزدیکی پایتخت قاهره کشف کرده‌اند که احتمالاً قدیمی‌ترین و «کامل‌ترین» مومیایی است که تاکنون در این کشور کشف شده است.زاهی حواس، مدیر این تیم به خبرنگاران گفت: این مومیایی ۴هزار و ۳۰۰ ساله در پایین یک شفت ۱۵ متری گروهی، از مقبره‌های سلسله پنجم و ششم که اخیراً کشف شده بود و در نزدیکی هرم پله در ساقارا پیدا شد. مومیایی متعلق به مردی به نام هکاشپس است که در تابوت سنگ آهکی مهر و موم شده بود. حواس که یکی از وزرای سابق آثار باستانی مصر است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: این مومیایی ممکن است قدیمی‌ترین و کامل‌ترین مومیایی باشد که تا به امروز در مصر کشف شده است. براساس این گزارش، در میان دیگر مقبره‌های یافت شده، یک مقبره متعلق به «خنومجدف»، بازرس مقامات، ناظر اشراف و کشیش در زمان سلطنت یونس، آخرین فرعون سلسله پنجم، است که با صحنه‌های زندگی روزمره تزئین شده بود. مقبره دیگری متعلق به «مری» است که «حافظ اسرار و دستیار رهبر بزرگ قصر» خوانده شده است. در این بیانیه آمده است که مجسمه‌های متعددی در میان مقبره‌ها پیدا شده است که یکی از آنها به نمایندگی از یک مرد و همسرش و چند خدمتکار است.

منبع: ایرنا

الجزایر و ایتالیا توافق گازی امضا کردند

منابع خبری گزارش دادند، مقام‌های الجزایری و ایتالیایی توافقنامه انتقال گاز از الجزایر به ایتالیا امضا کردند.خط لوله گاز «گالسی» در امتداد کف دریای مدیترانه تا ساردینیا (جزیره‌ای در دریای مدیترانه) امتداد خواهد داشت و طول بخش دریایی آن ۲۸۴ کیلومتر است. بر اساس این گزارش، خط انتقال گاز دیگری از ساردینیا احداث می‌شود که گاز را به سواحل شبه جزیره آپنین در توسکانی پیومبینو واقع در غرب ایتالیا منتقل می‌کند. این توافقنامه در جریان سفر «جورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا به الجزایر امضا شد. ملونی پس از امضای تعدادی از توافقنامه‌های دوجانبه، الجزایر را «شریک قابل اعتماد» توصیف کرد. نخست وزیر ایتالیا گفت: ما می‌خواهیم زمینه‌های جدیدی را برای این همکاری داشته باشیم و در زمینه‌های انرژی، سیاسی و فرهنگی این همکاری‌ها را تقویت کنیم و متعهد به مشارکت در ایجاد پل ارتباطی بین سواحل مدیترانه و برای دستیابی به ثبات در منطقه استراتژیک ایتالیا و اروپا هستیم. عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر نیز گفت که این خط انتقال گاز به ایتالیا اجازه می‌دهد تا منابع انرژی را در کل اروپا توزیع کند. وی افزود: پروژه جدید امکان انتقال آمونیاک و برق و نه فقط گاز و هیدروژن سبز را نیز فراهم می‌کند. پیش از این روزنامه‌های ایتالیایی گزارش داده بودند که به لطف این توافق، ایتالیا واردات گاز خود از الجزایر را از ۲۰ به ۳۵ میلیارد متر مکعب افزایش خواهد داد. ایتالیا همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ واردات گاز را به ۵۰ تا ۷۰ میلیارد متر مکعب سالانه برساند تا نقش یک مرکز انرژی در قاره اروپا را ایفا کند.

منبع: ایرنا

فرهنگیان خواستار تعطیلی تعطیلات مدارس شدند

شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان کشور با صدور بیانیه‌ای از تمامی دست اندرکاران و تصمیم گیران خواست تا تعطیلات مدارس را تعطیل کنند.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

مدرسه قلب تپنده جامعه است و نباید با دلایل و بهانه‌های متعدد آن را از حرکت بازداشت. بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی از این نقطه آغاز می‌شود و غیر قابل جبران خواهد بود. هنوز خسارت سنگین و چند ساله تعطیلی مدارس به بهانه شیوع بیماری کرونا جبران نشده و هیچ یک از بانیان آن تعطیلی‌های بی رویه استدلالات متقنی را ارئه نکرده اند. متاسفانه در سال جاری نیز به دلایل ناکافی آسان‌ترین راه برای حل معضل سرما یا آلودگی هوا تعطیلی مدارس پیشنهاد می‌ شود. آیا راه حل دیگری وجود ندارد؟تعطیلی مدارس با شاخص آلودگی کمتر از ۲۰۰ در دنیا رایج نیست. در بسیاری از کشورها هنگامی که کیفیت هوا در شرایط ناسالم یا بسیار ناسالم قرار می‌گیرد مدارس تعطیل نمی‌شوند و فعالیت آموزشی برقرار است، اما برای فعالیت‌های فیزیکی دانش آموزان محدودیت‌هایی در نظر گرفته می‌شود. برای مثال همین روزها شاخص آلودگی کشورهای هند، پاکستان و چین حتی بالاتر از ۲۰۰ بوده، ولی هیچ یک دچار تعطیلی گسترده مدارس در حد کشوری نشده اند. عدد دقیقی برای شاخص کیفیت هوا به منظور تعطیلی مدارس در دنیا رایج نیست، ولی در سنگاپور شاخص ۳۱۴، در هند شاخص بیش از ۵۰۰، در مالزی شاخص ۲۶۷، در پاکستان شاخص ۴۵۰ و در چین شاخص ۵۰۰ منجر به تعطیلی مدارس شده اند به همین دلیل با پیشنهاد بررسی دقیق، بازنگری و اصلاح شاخص‌های تعطیلی آئین نامه اجرایی قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۷ را ضروری می‌دانیم. بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان معتقدند ایجاد بی نظمی در تشکیل کلاس‌های درس ضربه مهلکی به باورهای دانش آموزان در اهمیت علم و علم آموزی وارد می‌آورد و اساس تعلیم و تربیت را خدشه دار می‌کند و از طرفی به تاثیرگذاری تربیتی مدرسه لطمه جدی وارد می‌سازد. در این راستا اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان ضمن تقدیر و تشکر و حمایت از مواضع وزیر انقلابی آموزش و پرورش در مخالفت با تعطیلی مدارس به تمامی دست اندرکاران و تصمیم گیران اعلام می‌دارند «تعطیلات مدارس را تعطیل کنید» و راه‌های دیگری را برای کاهش آلودگی هوا جست و جو کنید. حفظ سلامت و جان دانش آموزان حتما دارای اولویت است، اما دانش آموزان و معلمان اگر در مدرسه حاضر شوند از همان هوای ناپاک در کوچه و محله خود استنشاق می‌نمایند ، هیچ تغییری در بهبود شرایط آنان ایجاد نمی‌شود و صرفا چرخ پیشرفت علمی کشور دچار آسیب جدی می‌ شود. امید است با تدابیر دولت انقلابی و مردمی شاهد رونق بیش از پیش مدارس و کاهش تعطیلی‌های مکرر و بی فایده باشیم.

منبع: خبرنگاران جوان

پاستور دستور تخفیف گازی داد

مدیرعامل شرکت ملی گاز از دستور رئیس‌جمهور برای تخفیف در تعرفه گاز مشترکان در سه ماه پایانی امسال خبر داد. مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با دستور رئیس‌جمهور و به منظور مساعدت با شهروندان، ۷۰ درصد از افزایش تعرفه گاز سه ماهه پایانی امسال از قبوض مشترکان کسر می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان

عراق حمله موشکی به کورمور را تایید کرد

یک میدان گازی در سلیمانیه عراق با دو موشک هدف قرار گرفت. یک منبع امنیتی منطقه کردستان گفت یک میدان گازی در منطقه چمچمال سلیمانیه با دو موشک هدف قرار گرفته اند. این منبع به پایگاه بغداد الیوم گفت: «دو موشک میدان گازی کورمور را که توسط شرکت نفت اماراتی دانا در منطقه چمچمال، استان سلیمانیه اداره می‌شود، هدف قرار دادند.» وی افزود: این دو موشک منشا نامعلومی دارند و هنوز محل پرتاب آن مشخص نشده است. همچنین به میزان خسارات وارده اشاره ای نشده است. تاکنون گروهی مسئولیت پرتاب این موشک‌ها را بر عهده نگرفته است.

منبع: خبرنگاران جوان

نفت جهش کرد

با روند رو به بهبود تقاضای نفت خام از سوی چین، بهای طلای سیاه در بازار انرژی افزایشی شد. با افزایش امیدواری‌ها از رشد بیشتر از انتظار اقتصاد آمریکا و نیز روند رو به بهبود تقاضای نفت خام از سوی چین، به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت، بهای طلای سیاه در بازار جهانی امروز (جمعه) شاهد افزایش بود.نفت برنت دریای شمال با یک دلار و ۳۰ سنت افزایش، ۸۸ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با یک دلار و ۲۷ سنت افزایش، به ۸۲ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. دیروز نیز بهای هر دو شاخص اصلی نفت خام در بازار جهانی بیش از یک درصد افزایش را تجربه کرد تا بدین ترتیب بهای طلای سیاه برای سومین هفته متوالی شاهد روند صعودی باشد. کشورهای صادرکننده نفت خام عضو اوپک پلاس قرار است هفته آینده نشستی را درباره بازنگری در سطح عرضه نفت برگزار کنند. با این حال، منابع آگاه اعلام کردند انتظار می‌رود سطح تولید اوپک و شرکایش بدون تغییر باقی بماند. نرخ بهره فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نیز یکی دیگر از مسائل دخیل در قیمت جهانی نفت محسوب می‌شود. نشست بعدی این نهاد برای تصمیم گیری نرخ جدید بهره در ۳۱ ژانویه و اول فوریه برگزار خواهد شد. افزایش نرخ تورم و نیز رشد بیشتر از انتظار اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ میلادی، می‌تواند در این موضوع اثرگذار باشد.

منبع: خبرنگاران جوان

مدیریت بحران به حالت آماده باش کامل درآمد

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اعلام هواشناسی مبنی بر ادامه پایداری نسبی جو از تشدید آلودگی هوا در پایتخت خبر داد. حامد یزدی مهر مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اعلام هواشناسی مبنی بر ادامه پایداری نسبی جو، از تشدید آلودگی هوا و صدور هشدار نارنجی در پایتخت خبر داد و اظهار داشت: مدیریت بحران در آماده باش کامل است. یزدی مهر با بیان اینکه پایداری هوا طبق اعلام سازمان هواشناسی از فردا شنبه هشتم بهمن ماه تا روز یکشنبه نهم بهمن ادامه خواهد داشت گفت: منطقه اثر این پدیده در اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پیشوا، قدس، ری، شهریار، رباط کریم، قرچک، ملارد، ورامین و جنوب شهرستان شمیرانات پیش بینی شده است که توصیه مدیریت بحران به مردم این مناطق این است که از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کرده و از ورزش در فضای باز بپرهیزند. مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با تاکید بر اینکه مایعات به ویژه مصرف شیر کمک می‌کند آلاینده‌ها آسیب کمتری به بدن بزنند عنوان داشت: استفاده از ماسک برای کسانی که باید در محیط بیرون تردد داشته باشند ضروری است. وی در ادامه به بیماران قلبی و تنفسی و مبتلایان به آسم نیز توصیه کرد که در شرایط آلودگی هوا افراد دارای بیماری زمینه‌ای، کودکان و سالمندان در فضاهای باز فعالیت نکنند. یزدی مهر در ادامه با تاکید بر مدیریت منابع آلاینده ثابت و متحرک بیان داشت: همواره استفاده از وسایل نقلیه عمومی، تنظیم و بررسی دقیق کاتالیزورها و سنسورهای اکسیژن هوا در خودروها، بهره گیری بیشتر از فضای سبز و درختکاری و کاهش سوخت‌های آلاینده برای کاهش آلودگی هوا مورد توصیه می‌باشد.

منبع: خبرنگاران جوان

تهران به بغداد توصیه رسمی نوشت

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام مسئولان رسمی عراق در استفاده از نامی ساختگی برای خلیج فارس را مغایر با اصل حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو کشور دانست و خواستار تصحیح این روند شد.ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام مسئولان رسمی عراق در استفاده از نامی ساختگی برای خلیج فارس را مغایر با اصل حسن همجواری و مناسبات دوستانه دو کشور دانست و خواستار تصحیح این روند گردید.توصیه رسمی تهران به بغداد درباره نام خلیج فارسسخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد پیشتر به این اقدام اعتراض کرده و اداره کل حقوقی وزارت خارجه نیز با ارسال یادداشت رسمی، این اقدام عراق را قابل پذیرش ندانسته و خواستار احترام عراق به نام‌های بین‌المللی شده است. کنعانی با بیان اینکه انتظار می‌رود مقامات مسئول عراق در به کارگیری نام صحیح برای این پهنه آبی که مورد تأکید سازمان ملل متحد قرار دارد، توجه لازم را معمول دارند، تصریح کرد: نام خلیج فارس طی هزاران سال در اسناد، نقشه‌ها، سفرنامه‌ها و متون کهن به همین نام بوده و خلق کلمات بی اساس، این واقعیت را تغییر نمی‌دهد. سخنگوی دستگاه سیاست خارجی تأکید کرد: برای جلب دوستی دیگران نباید از سرمایه غنی همبستگی تاریخی کشورهای منطقه هزینه کرد.

منبع: شبکه خبر

عراق حکم اعدام تروریست های قتل عام اسپایکر را صادر کرد

دادگاهی در عراق حکم اعدام ۱۴ تروریست شرکت کننده در کشتار اسپایکر را در استان صلاح الدین صادر کرد. دادگاهی در عراق روز پنجشنبه حکم اعدام ۱۴ تروریست شرکت کننده در کشتار اسپایکر را در استان صلاح الدین صادر کرد.صدور حکم اعدام ۱۴ تروریست حاضر در قتل عام اسپایکردفتر اطلاع رسانی شورای عالی قضایی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد دادگاه کیفری مرکزی، احکام اعدام ۱۴ مجرم تروریست را به جرم دخالت داشتن در نسل کشی و جنایت اسپایکر در سال ۲۰۱۴ میلادی صادر کرد. در این بیانیه آمده است این جنایتکاران تروریست در اجرای نسل کشی و قتل عام بیش از ۱۷۰۰ نفر از دانشجویان پایگاه نظامی اسپایکر در استان صلاح الدین دست داشته اند. براساس این بیانیه، احکام صادر شده در حق این عناصر تروریستی بر اساس احکام ماده چهارم قانون مبارزه با تروریسم است. در این بیانیه آمده است افرادی که محکوم به اعدام شده‌اند به دخالت داشتن در جنایت و کشتن تعدادی انسان بی گناه بر اساس نقشه‌های تروریستی اعتراف کرده‌اند.

منبع: شبکه خبر

محمدیان رئیس پلیس تهران شد

با حکم سردار احمدرضا رادان فرمانده‌کل انتظامی کشور، سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ شد. سردار محمدیان پیش از این فرمانده انتظامی استان البرز و رییس پیشین پلیس آگاهی تهران بود. گفتنی است که سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ‌ نیز به‌عنوان رییس پلیس امنیت اقتصادی فراجا منصوب شده است. همچنین مراسم تودیع سردار رحیمی و معارفه سردار محمدیان به‌زودی برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم

توقف فروشی بورسی خودرو تکذیب شد

وزیر اقتصاد با تاکید بر ادامه عرضه خودرو در بورس گفت: مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر عرضه خودرو در بورس ادامه دارد مگر اینکه شورای رقابت تصمیم دیگری درباره قوانین رقابت و انحصار بگیرد.احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت فروش و عرضه خودرو در بورس گفت: مصوبه شورای عالی بورس همان مصوبه قبلی است اما درباره مشمول شدن ذیل قوانین رقابت و انحصار به طور قانونی، شورای رقابت است که در این باره تصمیم می‌گیرد. وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس مخالف است؟ ادامه داد: ما به این موضوع نرسیدیم که شورای رقابت مخالف باشد و آن مصاحبه، نظر شخص رییس شورای رقابت بود. همان مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر عرضه خودرو در بورس ادامه دارد مگر اینکه شورای رقابت تصمیم دیگری درباره قوانین رقابت و انحصار بگیرد. وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک‌ها پرداخت وام را متوقف کردند و این به معنی انتظار برای افزایش نرخ سود بانکی تا ٢٣ درصد است؟ گفت: این موضوع را از رییس کل بانک مرکزی بپرسید. تنظیم‌گری شبکه بانکی کشور بر عهده بانک مرکزی است.

منبع: تسنیم

سیارک مینی‌بوس از نزدیک زمین عبور کرد

یک سیارک به اندازه مینی‌بوس، به نزدیکترین فاصله از زمین رسید و از کنار آن عبور کرد.صدها میلیون سیارک در منظومه شمسی ما وجود دارند و این بدان معناست که سیارک‌های جدید به طور مکرر کشف می‌شوند. همچنین، به این معناست که برخورد نزدیک بین سیارک‌ها و زمین، نسبتا رایج است. یک سیارک به تازگی توانست نسبت به برخی از ماهواره‌ها، به زمین نزدیکتر شود. سیارک ۲۰۲۳ BU پس از رصد شدن توسط یک ستاره‌شناس آماتور در کریمه در آخر هفته گذشته، بامداد ۲۷ ژانویه از بالای آمریکای جنوبی گذشت. ناسا اعلام کرد که سیستم ارزیابی خطر برخورد این سازمان به سرعت تشخیص داد که سیارک، زمین را از دست خواهد داد و به آن برخورد نخواهد کرد به رغم مشاهدات بسیار کم، سیستم توانست پیش‌بینی کند که سیارک، نزدیکی فوق‌العاده‌ای به زمین خواهد داشت. این یکی از نزدیکترین فواصل یک جرم نزدیک به زمین به شمار می‌رود که تاکنون ثبت شده است. اگرچه این فاصله ۳۶۰۰ کیلومتر دورتر است اما عبور یک سنگ فضایی به اندازه مینی‌بوس، یک تماس نزدیک برای زمین تلقی می‌شود. حتی اگر به نظر می‌رسید که سیارک قرار است با زمین برخورد کند، اندازه نسبتا کوچک سیارک به این معنا بود که پیش از برخورد، در جو زمین می‌سوخت و یک گوی آتشین را ایجاد می‌کرد که از سطح قابل مشاهده بود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha