جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با مدیران شبکه معارف صدا و سیما

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: امروز نیز باید بدانیم که اتاق فکر دشمن کجاست؟! رسانه ها باید اتاق فکر دشمن را بشناسند و رسوا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با مدیران شبکه معارف صدا و سیما بیان داشتند: قرآن کریم در سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی حرف دارد که باید آنها را شنید و عمل کرد؛ در بخش ملی و منطقه ای (مواحدان عالم) راهنما و معلم خوبی برای ماست و در بخش بین المللی که به حوزه انسانیت بر می گردد نیز دارای پیام است؛ پیام قرآن این است که من آمده ام شما را زنده کنم «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم».

معظم له بیان داشتند: قرآن کریم آمده تا به ما بگوید که ای انسان! شما مثل درخت نیستید که اول سبز شود و میوه دهد و پس از آن هیزم شود و تمام! بلکه مانند پرنده ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می شوید، بدانید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است.

ایشان اظهار داشتند: ما گذشته از حیات ظاهری، دارای حیات واقعی هم هستیم و انسان موجودی ابدی و ثابت است و نه ساکن، ثبات در برابر زوال است. ما روحی داریم ثابت و بدنی داریم که یا ساکن است یا متحرک، پس اگر ما ثابت هستیم باید به دنبال علم ثابت باشیم و آن در عدل و عقل است!

معظم له بیان داشتند: شما در رسانه باید تلاش کنید تا ثابت کنید انسان یک موجود زنده ی ابدی است و ما اگر این معارف قرآنی را درک کنیم دیگر اختلاس و خلاف و دروغ و نفاق و اختلافی نخواهد بود و این مشکلات داخلی را نیز نداشته و مرتفع می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشتند: ما همه باید سعی کنیم تا مسلمان راستین باشیم لذا همانطور که قرآن از ما خواسته باید اعمال ما حکیمانه و عاقلانه باشد و به گونه ای حرکت کنیم که معلم جامعه باشیم و این محقق نمی شود مگر اینکه اول از خودمان شروع کنیم.

معظم له با اشاره به قرآن سوزی های اخیر اظهار داشتند: بعضی خیال می کنند که قرآن نیز مانند یک کتاب و روزنامه است که با آتش زدن آن می توانند جلوی نشر معارف آن را بگیرند، غافل از اینکه قرآن کریم دارای معارف بلندی است که با این اعمال نمی شود جلوی نشر آن را گرفت! تمام این ۸ میلیارد انسان بر روی کره زمین را همین معارف الهی اداره می کنند که از طریق پبامبران الهی همچون حضرت ابراهیم خلیل و حضرت موسی، حضرت عیسی و پیامبر گرامی اسلام (علیهم السلام) بیان شده است.

ایشان با اینکه تفسیر تسنیم از ثمرات حوزه علمیه در این چهل سال است، اظهار داشتند: ما در ابتداء که تفسیر قرآن را شروع کردیم پیش بینی نمی کردیم که کتاب تفسیر تسنیم به ۸۰ جلد برسد، اما ورود به تفسیر آیات در اختیار ما بود، ولی خروج از آن مبحث در اختیار ما نبود و آن هم به خاطر وجود فضلاء و اساتیدی فراوانی بود که در پای درس حضور داشتند و اشکالات و سوالات خودشان را مطرح می کردند تا مباحث به صورت کامل تبیین شود! اینها همه از برکات قرآن کریم است.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: خداوند هر آنچه را که خلق کرده است، مثلث آفرید است؛ یعنی تمام مخلوقات عالم دارای یک نظام فاعلی، یک نظام غایی و هدفمند و یک نظام داخلی هستند، یعنی یک ضلع به مبدأ برمی گردد که چه کسی او را آفرید، یک ضلع آنکه برای چه خلق شده و یک ضلع هم درونی است. قرآن آمده تا به ما بگوید این مثلث را مثله نکنید و این وظیفه رسانه است که باید این پیام قرآن را برساند، چرا که معلوم مثله شده یک علم سرد خانه ای و مثل زمین مرده ای است که مشکل خود را نیز نمی تواند حل کند!

رسانه ها اتاق فکر دشمن را بشناسند و رسوا کنند

حضرت آیت الله جوادی آملی در تبیین وظایف رسانه ابراز داشتند: در یکی از جنگ‌ها وقتی امیرالمومنین (علیه السلام) پرچم را به دست فرزندشان ابن حنفیه دادند، به او فرمودند تنها این دشمنی که در مقابل تو ایستاده است را نبین، بلکه نگاهت به اتاق فکر دشمن در دور دست ها باشد؛ «ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَی الْقَوْمِ» این لشکر حاضر را نبین، بلکه اتاق فکر آنها در کوفه و شام را ببین! امروز نیز باید بدانیم که اتاق فکر دشمن کجاست؟! رسانه ها باید اتاق فکر دشمن را بشناسند و رسوا کنند.

این مرجع تقلید در پایان اظهار داشتند: امیدواریم که خداوند به برکت خون های پاک شهداء، خیر و صلاح و فلاح دنیا و آخرت را به ما، همه مسلمانان، همه موحّدان و همه انسان ها برساند تا روزی که جز صلح و صفا چیزی نبینیم، نگوییم و نیاندیشیم! سعی شما هم در رسانه بلیغ و بالغ باشد و پیش از گذشته موفق باشید تا این رسالت نشر معارف قرآنی را به نحو أحسن انجام دهید و به اهداف تان برسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صدا و سیمای امام CA ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
    0 2
    سلام فرمانده! خیلی ها امام را نمیبینند. خیلی ها قاسم را نمیبینند. خیلی ها میلیونها سلیمانی را در سرا سر جهان نمیبیند و نمیشنوند! میلیونها سلیمانی که مرز نمیشناسند! این مجاهدت و مقاومت است که در همه استان های ایران ادامه دارد – چه در داخل 🇮🇷، چه در خارج! پیام رسانهای دشمن (چه دستگاه یا انسان) هم نا أمن هستند، هم نا پاک و هم استفاده از آنها به بهای خون یک کودک 🇵🇸تمام می شود. گفتگو در برنامه های واتس اپ و تلگرام و کلاب‌هاوس و... ممنوعه! گفتگو حتما باید داخل برنامه شاد شهدا برگزار بشود، چه در داخل 🇮🇷، چه در خارج! یا شریک القرآن، یا شریک الاعمال! ما در شادی فلسطین شریکیم! شادی فلسطینی ها در رام الله (https://snn.ir/004R6b)! با شیطان مشارکت نکنید! با شیطان بزرگ - که جز فریب به شما وعده نمی‌دهد - مشارکت نکنید! به صدای شیطان گوش ندهیم! وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلَّا غُرُوراً. با موسی و با مردم مقاومت مشارکت کنید! وعده سلیمانی ها، وعده صادق است! به صدای بهشتی ها گوش بدهیم! حاج قاسم گفت شهدا بهترین، زیباترین، مخلص ترین صوتها هستند و باید ببینیم چه صداهایی را جایگزین آنها میکنیم. مگر نمی خواهیم صدای امام را بشنویم و سیمای امام را ببینیم؟ باید چشم و گوش و دلمون را از هر چه نا پاک پاک کنیم! پیام رسانهای دشمن (چه دستگاه یا انسان) هم نا أمن هستند، هم نا پاک و هم استفاده از آنها به بهای خون یک کودک 🇵🇸 تمام می شود. دشمنان بشر مشغول در سازمان های باطل خودشان هستند! هر چه مشغولتر، بهتر. ما هم مشغول مجاهدت و مقاموت در سازمان ملل حسین(ع) هستیم! شبکه ی ملی ملت امام حسین را باید شناخت! ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم! چند تابعیتی نباشیم! از آمریکا پیروی نکنیم! از هوای نفس پیروی نکنیم! از خط (و✍🏼 )و خطوات شیطان تبعيت نکنيم! وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ! فَاتَّبِعُوا ملة محمد (ص)! وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ... از آيت الله خامنه اي تبعيت کنيم! از خط روح الله تبعيت کنیم! سلام يا مهدي! يا وعدنا الصادق يا صادق الوعد! في خط روح اللٰه، واللٰه! إنا علىٰ العهد! ما ملت شهادتیم!🇮🇷🇵🇸
  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    1 0
    سلام چرا شما عزیزان برای تفسیر قرآن که بیش ازصدهزارموضوع داردتلاش نمی کنید. آیا ازاین فرصت الهی نمی خواهید بعنوان باقیات الصالحات استفاده کنید. بابرنامه ریزی و مدیریت جهادی می توانید هزاران موضوع به کمک اساتید تفسیر برنامه بسازید. برای موضوع مدیریت شبکه قرآن ومعارف سیما محبت کنید تلاش جدی و مضاعف بکنید. ؛ که این دو رسانه حدود 90 درصد برنامه شان قرائت و مسابقه است و حدود ۱۰درصد تفسیر. اینهم درحوزه تفسیر بسیارضعیف و بیشتردرقالب سخنرانی با تعداد محدود از اساتید. برای اثبات این مطلب نیازبه هیچ سندی نیست ؛ فقط کافی است به جدول برنامه درچندسال گذشته و هم اکنون نظری بیندازید. متاسفانه این دو رسانه پاتوق قاریان و حافظان و مسابقات قرآنی شده و ازعرصه قرآن درمعانی و تفسیر خالی شده است. درصورتیکه با دعوت ازصدها مفسرقرآن و بحث در باره هزاران موضوع قرآنی می توان تحولی شگرف درعرصه معانی و تفسیرقرآن آفرید ؛ و پایه گذاری خوبی برای علوم اسلامی انسانی و تمدن نوین اسلامی بود. ما امروزصدها مجتهد و متخصص جوان در حوزه قرآن (درصدها رشته داریم) اگرمنظومه موضوعات مباحث دراین رسانه ملی وبزرگ طرح گردد می توان به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم وحیانی از آن نام برد. چرا عزیزانی که شبکه مهم وسرنوشت سازقرآن ومعارف سیما زحمت می کشند ازاین موضوع مهم و اساسی غافل هستند. آیا اکتفا کردن این رسانه عظیم و ملی به چندنفر کافی است ؟؟ ما که برای تشکیل کلاس چندنفری تفسیرقرآن این همه زحمت می کشیم چرا بفکر کلاس های آموزشی و تفسیری و پژوهشی و گفتمانی و....چند صدهزار نفره درصدا وسیما نیستیم؟ خواهش می کنم دراین زمینه هرچه می توانید فعالیت کنید تا انشاء الله شاهد جهاد تبیین تفسیری درگام دوم انقلاب درحوزه قرآن درشبکه قرآن ومعارف سیما باشیم. به عنوان مثال موضوعات قرآنی : براساس سیرمنطقی و فهم منظم و منظومه ای الف.(درحوزه اعتقادی) ب. حوزه اخلاق دین (بسیارمفصل است) ج.حوزه اعمال و احکام( بسیاربسیارمفصل). د.قرآن وعلم هرکدام ازاین موضوعات کلان پروژه است و قابلیت هزاران برنامه سازی دارد. تا به حال دهها نامه وپیامک داده ایم و تاکنون اثر نداشته است. امید است گوش شنوائی پیدا شود وشاید موانع برطرف شود.
    • آیت کبری خدا CA ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
      0 1
      ﷽. سلام! سلام آقا جان! سلام فرمانده! پیام رسانهای دشمن (چه انسان یا دستگاه) گوشمون را سنگین میکند! وقتی گوش‌مان سنگین است، این پیام‌های شما و شهدا را درست نمی‌شنویم! تفاسیر رهبر معظم انقلاب عالمانه، روان، کاربردی و کارگشاست (https://hawzahnews.com/xc5sz)! اصل اساسی نگاه دارنده این نظام؛ ولی فقیه است... این برای ما مثل قرآن ناطق است (https://www.aparat.com/v/TNubq)! اگر به معارف قرآنی عمل شود ما هم - مثل قاسم - سلیمانی میشویم! حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی یادم داد:«این مجاهد بزرگ، این آیت کبری خدا که الحق و الانصاف مرجع تقلید نبود، عالم دینی به حساب نمی آمد. اما آیت الله شد. چه آیه ای برتر از این در عصر ما؟» ... «رازها در ذکر بسم الله الرحمن الرحیم است /وعده‌ها داده خدا، باید که قرآن را ببینی /قول دادیم انتقامی سخت می‌گیریم، بنشین /تا که فرق قول کافر با مسلمان را ببینی!» (شعرخوانی محمدحسین ملکیان) (https://www.aparat.com/v/98gNq). چند تابعیتی نباشیم! از آمریکا پیروی نکنیم! از هوای نفس پیروی نکنیم! از خط (و✍🏼) و خطوات شیطان تبعيت نکنيم! وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ! فَاتَّبِعُوا ملة محمد (ص)! وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ... از آيت الله خامنه اي تبعيت کنيم! از خط روح الله تبعيت کنیم! سلام يا مهدي! يا وعدنا الصادق يا صادق الوعد! في خط روح اللٰه، واللٰه! إنا علىٰ العهد! ما ملت امام حسینیم، ما ملت شهادتیم!🇮🇷🇵🇸