سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دوره تربیت کنشگر جمعیت

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، مسئله جمعیت را از راهبردی‌ترین مسائل هر کشور معرفی کرد و افزود: این مسأله زیرساخت اکثر پیشرفت‌ها همچون مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی است که باید برای تحقق آن سیاستگذاری‌های دقیق و ریشه‌ای شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم حسینی واعظ در جمع مبلغات عرصه جمعیت با استناد به تشریح آیه ۱۱ سوره شوری «الله فاطِرُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً وَ مِنَ الْأَنْعامِ أَزْواجاً یَذْرَؤُکُمْ فِیهِ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‌ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ» پرداخت و بیان کرد: قدرت یک جامعه به میزان توانایی های آن است تا بتواند برای دست‌یابی و تأمین منافع ملی، اراده خود را بر سایر جوامع غالب کند.

وی با بیان این‌که از مؤلفه‌های مهم و محسوس قدرت و اقتدار یک جامعه در کنار سایر مؤلفه‌هایی همچون توان نظامی، وسعت سرزمینی، منابع طبیعی، برنامه‌های استراتژیک و راهبردی، مؤلفه جمعیت است، توضیح داد: صرف جمعیت و یا جمعیت با هر کیفیتی، به عنوان مؤلفه مهم برای اقتدار جامعه نیست بلکه باید کیفیت هم داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، به عواملی که موجب ارتقای سطح کیفی جمعیت می‌شود، اشاره کرد و گفت: جمعیتی قدرت‌آفرین و اقتدارآور است که با غلبه بر مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را به سطح مطلوبی از برخورداری رسانده و کیفیت وجودی خود را افزایش دهد؛ از این رو، افزایش جمعیت در صورتی که همراه با افزایش رفاه و برخورداری، آموزش، آگاهی، آسایش و آرامش نباشد، چه بسا اقتدار را نیز به افول و سقوط بکشاند.

حسینی واعظ، مسئله جمعیت را از راهبردی‌ترین مسائل هر کشور معرفی کرد و افزود: این مسئله زیرساخت اکثر پیشرفت‌ها همچون مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی است که باید برای تحقق آن سیاستگذاری‌های دقیق و ریشه‌ای شود.

وی با اشاره به سیاست‌های نادرست کنترل جمعیت در دهه هفتاد، خاطرنشان کرد: امروز کشور ما سقوط نرخ باروری بی سابقه‌ای را تجربه می‌کند و اگر برای حل این مسئله تدبیر نشود، به طور حتم در آینده دچار مشکلات بسیاری مانند کهنسالی جمعیت خواهیم شد.

استاد حوزه خواهران با استناد به فرمایشاتی از مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در این رابطه، به جایگاه مهم جوانان در کشور اشاره کرد و گفت: حل مشکلات آینده کشور بدست نسل جوان و پویا و باسواد است.

حسینی واعظ به توطئه‌های دشمنان در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: دشمنان از سال‌های گذشته به دنبال نقشه‌ها و توطئه‌های طولانی مدت بودند و آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران یکی از آن نقشه‌ها بوده است.

وی در پایان به بیان آیاتی از قرآن کریم پیرامون افزایش رزق و جمعیت پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha