شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جشنواره فیلم فجر 1401

حوزه / در دومین شب از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر سه فیلم «آه سرد»، «جنگل پرتقل» و «یادگار جنوب» روی پرده سینمای رسانه رفت. در میان آثار به نمایش درآمده «یادگار جنوب» بهترین انتخاب این شب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در دومین شب از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، فیلم های سینمایی «آه سرد»، «جنگل پرتغال» و «یادگار جنوب» به نمایش درآمد. فیلم اول را ناهید عزیزی صدیق کارگردانی و سید رضا محقق تهیه کرده اند. داستان فیلم درباره پسری است که می خواهد انتقام مرگ مادرش را از پدرش بگیرد. وی پس از سالها که پدرش از زندان آزاد می شود به قصد انتقام در مسیر پدر قرار گرفته اما اتفاقاتی که برایش رخ میدهد تصوراتی جدیدی از زندگی را برایش زقم می زند.

این فیلم سینمایی دیالوگ محور نیست چون تقریباً نیمی از فیلم کلام نداشت همچنین سکانس های طولانی و کش دار فیلم را خسته کننده کرده است. درباره «آه سرد» یک نکته ویژه وجود دارد آن هم اینکه این فیلم اگر قرار بود در قالب فیلم کوتاه ساخته شود اثری درخور توجه از کار در می‌آمد اما این کار به هیچ وجه کشش تبدیل شدن به یک اثر سینمایی را دارا نبود.

تنها نکته مثبتی که پیرامون «آه سرد» می توان بیان کرد لوکیشن ها و طبیعت بکری است که فیلم از آن بهره می‌برد. بازی ها دلچسب نیستند و حضور هنرپیشه های ناآشنا به غریب بودن کار افزوده است. در این کار همچنین شاهد بدآموزی اخلاقی هستیم چون رفتاری که فرزند به هر بهانه‌ای که هست با پدرش انجام می دهد، مقبول و پسندیده نیست.

«جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان دومین فیلم ۱۳ بهمن در پردیس سینمایی ملت بود. تهیه کنندگی این فیلم را رسول صدرعاملی برعهده دارد. این فیلم داستان لطیف و احساسی دارد و تصاویر زیبا و بکر شمال به زیبایی های فیلم افزوده است.

«جنگل پرتقال» اثری بدون ادعاست که می‌خواهد نقدی پیرامون برخی اخلاقیات ناپسند آدمی داشته باشد. حسادت، کینه و غرض ورزی معضلاتی است که در این فیلم به صورت عینی تماشاگر مشاهده می‌کند. بدون اینکه، اغراقی بخواهد داشته باشد. نکته جالب این که نتیجه این رفتارها به دور از هر شعاری در زندگی قهرمان قصه رخ می نماید و در نهایت شخصیت متوجه این امر شده و می بیند حسادت بیشترین آسیب را بیش از هر کس به خودش می زند.

نکته دیگری که در فیلم به صورت مستتر مورد نظر است بحث توبه و اعتراف به گناه است. زمانی که شخصیت اصلی فیلم متوجه می‌شود تا چه حد حسادت و بغض روی زندگی او تاثیر منفی گذاشته، آن را کنار می‌گذارد و درست در آن زمان است که متوجه زیبایی های زندگی می شود در حقیقت فیلم در پی القای این نکته است که گناه رنگ زندگی را سیاه می کند و بیش از هر فردی به خود گناه کار صدمه می زند.

کارگردانی فیلم در حد قابل قبولی است و برای فیلمسازی اتفاقی مطلوب محسوب می‌شود. در ضمن حمایت‌های رسول صدرعاملی به عنوان تهیه‌کننده زیبایی های فیلم را بیشتر کرده است. در «نهایت جنگل پرتقال» یکی از خوبهای روز دوم جشنواره بود.

«یادگار جنوب» آخرین فیلم شب دوم جشنواره بود. فیلم سینمایی را پدرام پورامیری و حسین دوماری کارگردانی کرده اند. فیلم داستان جوانی است که برای همسرش تا پای جان می رود و به نوعی خود را قربانی همسرش می کند تا او به زندگی خود ادامه دهد. این فیلم اثری در ستایش خانواده و عشق است.

جدا از بحث عشق و خانواده مضامین اخلاقی دیگری چون؛ خیانت، وفای به عهد و... در فیلم جا داده شده است بدون اینکه بخواهد کوچکترین شعاری بدهد. کارگردانی فیلم بسیار حرفه‌ای و خوب است. کارگردان تصاویر لحظات بکری را برای کار رقم می زند همچنین بازی های بسیار خوب شخصیت ها را جان داده است. درضمن باید از قصه پرکشش و غیرقابل پیش بینی فیلم نیز به عنوان نکته مثبت دیگر نام برد.

در انتها این گزارش باید تصریح کرد «یادگار جنوب» یکی از خوب های جشنواره فیلم فجر ۴۱ است که از سوی منتقدان و اهالی رسانه با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha