شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
غریب

حوزه / در نهمین روز از چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر؛ فیلم‌های «در آغوش درخت»، «قریب»، «وابل» و «گلهای باآورده» روی پرده سینمای رسانه رفت. در میان این آثار، «غریب» به گوشه‌های از زندگی شهید بروجردی می‌پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در نهمین روز از چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر؛ فیلم‌های «در آغوش درخت» بابک خواجه پاشا، «قریب» محمد حسین لطیفی، «وابل» تورج اصلانی و «گلهای باآورده» مهرداد خوشبخت روی پرده سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) ۲۰ بهمن رفت.

«در آغوش درخت»

فیلم بابک خواجه پاشا یک درام خانوادگی است که در آن مشکلات زندگی یک زوج به تصویر کشیده می‌شود. فیلم داستانی جدیدی ندارد اما روایت پرداخت آن نیز تکراری نیست. کارگردان سعی کرده فضاسازی‌های خوبی از قصه داشته باشد و تا حدودی نیز در این رابطه موفق بوده است.

بازی‌ها کیفیت نسبتاً مطلوبی دارد همچنین فیلمنامه دارای اوج و فرودهای خوبی است یعنی نویسنده توانسته لحظات درام را با کار همراه کند برای همین نمی‌توان چندان فیلم را از قبل پیش‌بینی کرد. به هر حال این فیلم در شرایطی که در جشنواره امسال چندان فیلم مناسبی را تماشا نکردیم کاری قابل تأمل است.

«غریب»

فیلم سینمایی غریب روایت‌گر گوشه‌ای از زندگی شهید محمد بروجردی است. این کار محصول موسسه رسانه‌ای اوج بوده و محمدحسین لطیفی کارگردانی آن را بر عهده دارد. قصه فیلم درباره گوشه‌ای از اقدامات شهید بروجردی در کردستان است. شهید بروجردی در مدت حضورش در کردستان توانست بدون استفاده از قوه قهریه مردم آن دیار را همراه خود کند.

فیلم «غریب» یکی از اتفاقات خوب سینمای دفاع مقدس است چون معمولاً کارهایی که موضوعات دفاع مقدسی دارند نگاهی کلیشه‌ای به شخصیت ها دارد، اما در این فیلم شخصیت پردازی خوب است. آدم‌ها هر یک برای خود گذشته و پیشینه دارم به ویژه تصویرسازی که از شهید بروجردی شده به هیچ وجه با کلیشه‌های رایج همخوان نیست. شهید بروجردی در این فیلم انسانی واقعی با تمام نقاط ضعف و قدرتش است.

شخصیت‌پردازی خوب فیلم حتی نسبت به کاراکترهای منفی نیز دیده می‌شود. درضمن از اغراق کردن در این کار پرهیز شده و نسبت شخصیت های مثبت سفید سازی این مسئله را نمی‌بینیم. بازی‌ها بسیار خوب است به ویژه هنرنمایی بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی یکی از اتفاقات خوب «غریب» محسوب می‌شود.

درباره ساخته جدید محمد حسین لطیفی یک کلام دیگر می‌توان گفت تا به امروز همیشه از فیلم «روز سوم» به عنوان بهترین کار لطیفی نام برده می‌شد اما باید «غریب» را از این به بعد یکی دیگر از آثار خوب این فیلمساز محسوب کرد. درباره بازی‌های فیلم هم باید به تمام نقش‌ها نمره خوبی داد.

«وابل»

«وابل» یک درام اجتماعی است که داستانی بسیار تلخ داشته و بیننده از دیدن آن احساس خوشایندی پیدا نمی‌کند حتی تحمل برخی از صحنه‌ها به لحاظ روحی برای مخاطب دشوار است. این فیلم سینمایی که کارگردانی آن را تورج اصلانی برعهده دارد به لحاظ فنی کار ضعیفی نیست. بازی‌ها خوب است ولی این همه تلخی در قصه برای یک اثر سینمایی در شرایط فعلی جامعه اتفاق خوبی نیست.

فیلمنامه به لحاظ فنی خوب بوده و دارای نقاط اوج و فرود درستی است و اصطلاحاً در بخشی از فیلم شوک خوبی به تماشاگر وارد می‌شود. همچنین میزانسن و دکوپاژ کارگردان قابل قبول است اما در نهایت یک حرف را می‌توان زد آن هم اینکه بسیاری از داشته‌های فنی وقتی داستان تلخ باشد دوست داشتنی نیست.

«گل‌های باوارده»

ساخته جدید مهرداد خوشبخت بعد از دو روز تاخیر در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم سینمایی روایتگر بخش از مقاومت پرسنل پالایشگاه آبادان در زمان جنگ است. این فیلم همانند «آبادان یازده ۶۰» ساخته پیش کارگردان فیلمی قابل احترام است که تصویرسازی درستی از موضوع دارد. کارگردان خوشبخت در فیلم درست است همچنین بازیهای کیفیت قابل قبولی دارد.

فیلمنامه «گل‌های باوراده» از اوج و فرود خوبی بهره می‌برد و شخصیت‌ها تیپ نیستند، همچنین میزانسن و دکوپاژی که کارگردانی چیده مناسب است. این فیلم در ادامه فیلمسازی خوشبخت اتفاق خوبی محسوب می‌شود البته به کارگردان توصیه می‌شود برای اکران عمومی «گل‌های باوراده» روی مسائل فنی فیلم کار کند تا معدود عیب‌های فیلم هم برطرف شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha