جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
جشنواره

19بهمن دو فیلم «های پاور» و «اتاقک گلی» رفت؛ دو اثری که یکی نگاهی سطحی به موضوع داشته و دومی توانسته در جذب مخاطب موفق باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه در هشتمین روز از جشنواره فیلم فجر دو فیلم سینمایی «های پاور» به کارگردانی هادی محمد پور و «اتاقک گلی» ساخته محمد عسگری در سینمای رسانه (پردیس سینمایی ملت) ۱۹ بهمن به نمایش درآمد.

«های پاور»

اولین ساخته محمدپور فیلمی دفاع مقدسی با محوریت شهید ستاری است. «های پاور» مضمونی ارزشمند دارد که همانند چند کار دیگر جشنواره امسال، قربانی کیفیت پایین شده است. کارگردان در بحث ساختار و فرم هیچ نشانه مثبتی را در کارش جا نداده است. فیلمنامه به شدت ابتدایی بوده و هیچ جذابیتی برای مخاطب به همراه ندارد.

داستان تلاش های شهید ستاری برای بهتر شدن پدافند ایران در زمان جنگ است. کارهای شهید ستاری باعث شد در عملیات والفجر ۸ ایران به پیروزی رسد. در این میان نکته مهم اینجاست مسئولان سینمایی باید توجه داشته باشند که وقتی قرار است به کاری با چنین موضوعاتی اجازه ساخت داده می شود باید تخصص فیلمساز را هم مد نظر قرار داد والا فیلم قربانی ضعف کارگردانش خواهد شد.

درباره بازی های «های پاور» باید گفت که بسیار اتفاق بدی را در فیلم شاهد هستیم. بازی‌های ضعیف و انتخاب های نادرست این تصور را به وجود آورده که تهیه کننده به واسطه کمبود بودجه از بازیگران ارزان استفاده کرده است. بازی ها در این کار به اندازه‌ای خام و نپخته است که این تصور به وجود می‌آید کارگردان زحمتی برای بازی گرفتن به خود نداده است.

جدا از تمام نقاط ضعف ها این فیلم، باید از برخی صحنه‌های هوایی «های پاور» به نیکی یاد کرد البته معمولا آثاری که از چنین تصاویری سود می‌برند زیبا هستند ولی دیگر بخش‌های فیلم هیچ حرفی برای گفتن ندارند.

«اتاقک گلی»

«اتاقک گلی» به عملیات مرصاد می‌پردازد. محمد عسگری کارگردان فیلم با نگاهی درست به اتفاقی نظر داشته که تا به امروز به ندرت به آن در سینما پرداخته شده است. فیلم از بسیاری از کارهای دفاع مقدسی جشنواره بهتر بوده و توانست تا حدودی رضایت مخاطب را جذب کند داستان درباره جوانی است که تلاش می‌کند اهالی روستا را از دست منافقین در عملیات مرصاد نجات دهد. این کار در کنار پرداختن به این موضوع، روابطی عاشقانه را هم مورد نظر داشته است بازی بسیار زیبا تورج الوند که پیش‌تر با فیلم «نگهبان شب» درخشیده بود نشان می‌دهد تا چه حد در بازی مسلط است. دیگر بازیگران فیلم اتفاقی خوب را رقم زدند.

کارگردانی فیلم مطلوب بوده و فیلمساز توانسته به شکلی درست میزانسن بچیند. همچنین جلوه های ویژه و صحنه های انفجاری یکی از اتفاقات خوب در فیلم است. «اتاقک گلی» در بحث فیلمنامه دارای گیرایی بصری خوبی است امری که باعث می‌شود تماشاگر تا انتها با فیلم همراه باشد.

در نهایت باید گفت تیم هایی نظیر «اتاقک گلی» می تواند الگویی باشد برای اینکه فیلمسازان بدانند برای ورود به موضوعات اینچنینی حتماً می بایست تحقیقات کافی پیرامون موضوع داشته باشد. درضمن بهترین راهکار برای بهتر شدن یک اثر دفاع مقدس ای دوری از کلیشه و شعار است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha