جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سومین نشست از سلسله نشست های تخصصی «بررسی اندیشه های تکفیری وهابیت» برگزار شد

حوزه/ سومین نشست از سلسله نشست های تخصصی «بررسی اندیشه های تکفیری وهابیت» به همت موسسه تخصصی دارالاعلام با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «بررسی اندیشه‌های تکفیری وهابیت»، با موضوع «نسبت وهابیت با اصحاب حدیث در توحید و شرک»، به همت موسسه تخصصی دارالاعلام خوزستان و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان، امروز برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام محسن عبدالملکی استاد و پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام قم، بیان کرد: درباره تبار وهابیت نظریه های مختلفی از سوی مخالفین آنها مطرح شده است؛ برخی گفته اند وهابیت ریشه در اصحاب حدیث دارد، برخی هم ابن تیمیه را مبدع و پایه گذار وهابیت خوانده اند. البته باید بدانیم که وهابیت از انتسابشان به اصحاب حدیث و ابن تیمیه بسیار خرسند خواهند شد و در تمام سه قرن گذشته این پروژه را دنبال کرده اند.

وی ادامه داد: ما براین باوریم که نسبت وهابیت با اصحاب حدیث در مباحث توحید و شرک ربوبی و الوهی تساوی نیست، بلکه رابطه بین آن دو تباین است.

حجت الاسلام عبدالملکی ادامه داد: آنچه وهابیت درباره توحید و شرک ربوبی و الوهی گفته است نه تنها قابل تطبیق بر سخنان عالمان حدیث در این باره نیست، بلکه بسیاری از آنچه اصحاب حدیث در تفسیر آیات توحید و شرک و کیفیت شرک مشرکین و کرامات اولیاء و معجزات گفته اند کاملا با سخنان وهابیان در تناقض است؛ به عنوان مثال وهابیت بر این باور است که ربوبیت به معنای مجرد تدبیر و نفع و ضرر رسانی کلان است، در حالی که اصحاب حدیث نه تنها انسان، بلکه ملائکه، ابلیس، جن و دجال را در امور خارق العاده، قادر و نافع و ضار دانسته اند. این بدان معناست که آنچه از سوی وهابیان مخصوص خداوند پنداشته می شده از سوی اصحاب حدیث به اذن خداوند در حیطه قدرت مخلوق قرار می گیرد.

پژوهشگر موسسه دارالاعلام قم اظهار کرد: مسأله دوم آن است که وهابیان می گویند ابوجهل و ابولهب و دیگر مشرکین عرب و اقوام دیگر همگی ایمان به یکتایی در ربوبیت داشته اند و اصلا معبودهای خودشان را نافع و ضار نمی دانسته اند در حالی که اصحاب حدیث هم روایات مختلفی ذکر کرده اند که مشرکین معبودهای خودشان را نافع و ضار می دانسته اند و هم در شرح و تفسیر بسیاری از آیات گفته اند که مشرکین آلهه شان را ارباب من دون الله می دانسته اند. بنابراین اصحاب حدیث بارها به شرک ربوبی مشرکین تصریح کرده اند. تفسیر طبری پر است از مواردی که شرک ربوبی مشرکین را بیان کرده است.

در پایان این نشست حاضرین به بیان سؤالات خود پرداخته و حجت الاسلام عبدالملکی به آنها پاسخ داد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha