دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: امثال آیت‌الله ضیاءآبادی نمونه تقوای قرآنی بودند؛ ایشان از شاگردان برجستۀ مکتب امام خمینی (ره) بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی (ره) که در مسجد جامع شهر ضیاءآباد برگزار شد، گفت: برای صحبت درباره مرحوم آیت‌الله ضیاءآبادی و علمایی مانند ایشان باید به قرآن و روایات متوسل شویم تا ببینیم در قرآن و روایات این شخصیت‌ها چگونه معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۳۵ سوره مبارکه نور می‌فرماید همه عالم هستی، نور و حقیقت عالم هستی و موجودیت موجودات تجلی نور خدای متعال است، سپس خداوند پای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را به میان می‌آورد، در آیه ۴۰ سوره نور نیز می‌فرماید هر کس را خدا نورانی نکند، هیچ نوری ندارد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: چنین کسی ممکن است علم داشته باشد اما نور ندارد، ممکن است شهرت و آوازه داشته باشد، ولی تاریک است، ممکن است ثروت و مکنت داشته باشد ولی ارزشی ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: این نور دو جلوه دارد، یکی از جلوه‌های آن قرآن است، خداوند فرموده این قرآن نوری است که همراه پیغمبر (ص) نازل شده است، همچنین در روایات آمده که ائمه اطهار (ع) نور هستند، این دو نور که تجلی نور خدا هستند.

وی خاطرنشان کرد: رسول گرامی اسلام (ص) فرموده‌اند هر کس از قرآن و اهل بیت نور و فهم نگیرد، دانش کسب نکند و تقرب به خدا پیدا نکند، هیچ نوری در زندگی او مشاهده نخواهد شد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: کلماتی که در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی راجع به آیت‌الله ضیاءآبادی به کار برده شده نشان می‌دهند این مرد یکپارچه نور بوده است، برای اینکه در پیشگاه اهل بیت (ع) و قرآن کریم ارادتمندی داشت.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: همه ما آدم‌ها وظیفه داریم در حد توان خود مروّج و مبلّغ دین باشیم؛ اگر کشاورز هستیم، اگر راننده، مغازه دار و معلم هستیم، یا هر شغلی داریم، رسالت تبلیغ دین وظیفه دینی و اسلامی ماست.

وی یادآور شد: خدا فرموده آن‌هایی که رسالت‌های الهی را تبلیغ می‌کنند خوف و واهمه آن‌ها فقط در پیشگاه خداوند است، از هیچ کس دیگری واهمه ندارند، شخصیت برجسته در عصر غیبت و اعصار و قرون پس از ائمه اطهار (ع)، امام خمینی (ره) است، آن کسی که در مقابل جلادان رژیم وابسته به قدرت‌های استکباری فریاد دین‌داری بلند کرد، آن کسی که وقتی دید آمریکایی‌ها با قانون کاپیتولاسیون به کرامت و شخصیت ملت ایران اهانت کردند، فریادش را بلند کرد و سینه سپر کرد، در حالی که آن زمان این اقدام بسیار خطرناک بود و خطر اعدام شدن داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: به همین دلیل رژیم طاغوت امام را زندانی کرد، ایشان را تبعید کردند، امام در راه تبلیغ رسالت‌های الهی سختی‌های فراوانی کشید اما از هیچ قدرتی جز خدا واهمه نداشت.

وی ادامه داد: وقتی که امام خمینی (ره) قیام کرد، بسیاری از علما، حوزویان، بازاریان، دانشگاهیان و انسان‌های شاخص ایشان را همراهی کردند و در پی ایشان برخاستند، زندان‌ها پر از شاگردان مکتب امام (ره) شد، کسانی که در زندان‌ها شکنجه‌های طاقت‌فرسا شدند و به شهادت رسیدند، این‌ها مبلغان رسالت‌های دینی بودند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: زندانیان پیش از انقلاب رسالت‌های الهی را تبلیغ کردند و پای آن ایستادند؛ این از ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله ضیاءآبادی هم بود که همواره پای تبلیغ رسالت‌های الهی ایستاد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در اوایل دهه ۵۰ آیت‌الله ضیاءآبادی به عنوان یک سخنران شاخص اثرگذار پای کار معروفی بودند، البته در طول تمام این سالیان مجالس قرآنی هم داشتند، مجالس بابرکتی داشتند و مؤمنین زیادی مانند پروانه دور شمع این شخصیت قرآنی می‌چرخیدند و به ایشان احترام می‌گذاشتند و اثر می‌پذیرفتند.

وی تاکید کرد: از کمیل نقل شده که امیرالمؤمنین (ع) دست من را گرفت و با یکدیگر حرکت کرده و به صحرا رفتیم، حضرت‌ آهی از عمق جان برکشید، سپس شروع به صحبت کرد و فرمود ای کمیل، این دل‌ها ظرف‌ها هستند، هر کسی دلش مانند ظرفیت شخصیت اوست، اگر دل او بزرگ باشد شخصیتش بزرگ است، اگر دل او کوچک باشد شخصیتش کوچک است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: آن کسی که برای کوچک‌ترین مسئله‌ای در خانه عصبانی می‌شود، خیلی دلش کوچک است، آن کسی که از مالش نمی‌گذرد، آن کسی که طمع دارد، آن کسی که کینه به دلش راه می‌دهد، همه این‌ها کوچکی دل انسان و در نتیجه کوچکی شخصیت انسان هستند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) در ادامه فرمودند هر چه دل‌ها گنجایش بیشتری داشته باشند، ارزش بیشتری دارند، مردم سه دسته هستند، یک دسته آن‌هایی که دل‌هایشان بیشترین ظرفیت را دارد، این‌ها عالمان ربانی هستند که دست از راه خدا بر نمی‌دارند و هر اتفاقی بیفتد پای عهد و پیمان خود با خدا می‌مانند.

وی اظهار کرد: ۴۴ سال است که مردم ما پای انقلاب و نظام‌شان ایستاده‌اند، اگر می‌خواهیم ربانی شویم باید شاگرد امیرالمؤمنین (ع) شویم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: حضرت در ادامه فرمودند دسته دوم عالم ربانی نیستند اما علاقمند به علوم ربانی هستند، یعنی کسانی که مطالعه می‌کنند تا عالم ربانی شوند، پای منبر علما می‌نشینند، دعای ندبه و کمیل می‌خوانند تا عالم ربانی شوند، به معدن اصلی پرورشگاه عالمان ربانی یعنی قرآن نزدیک می‌شوند تا آیه‌های قرآنی و صفات عالمان ربانی را به خود بگیرند.

وی اظهار کرد: حضرت در ادامه فرمودند سومین دسته نیز نه عالم ربانی هستند، نه تمایل دارند به دنبال علوم ربانی باشند، یعنی این فهم و عطش را برای دریافت علوم ربانی ندارند، امیرالمؤمنین (ع) در مورد این دسته می‌فرمایند این‌ها چهار ویژگی دارند، نخست اینکه به دنبال هر صدایی راه می‌افتند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: حضرت در ادامه فرمودند دومین ویژگی این افراد این است که هر باد و نسیمی بوزد، آن‌ها به همراه این باد حرکت می‌کنند، به قول امروزی‌ها حزب باد هستند اما درختانی که ریشه دارند هم در بادها تکان نمی‌خورند، هم دیگران به او تکیه می‌کنند که بتوانند داوم بیاورند، مؤمن مانند کوه استواری است که طوفان‌ها او را تکان نمی‌دهند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند سومین ویژگی این افرادی که حزب باد هستند این است که ممکن است علم هم فرا گرفته باشند، اما علمشان در زندگی‌شان به درد نمی‌خورد، مثل کسی که چشم‌هایش را بسته‌اند، هر چقدر هم چراغ روشن به دستش بدهند، این چراغ به کارش نمی‌آید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: حضرت ادامه دادند چهارمین ویژگی این افراد این است که به یک جای محکمی متصل نیستند، آیات قرآن جهت آن‌ها را مشخص نمی‌کند، عالمی در زندگی آن‌ها تأثیرگذاری ندارد، قرآن و ائمه (ع) ملجأ وثیق هستند، اگر ما این اتصالات را داشتیم موفق هستیم، اما اگر این اتصالات و ارتباطات را نداشته باشیم، راهمان را گم می‌کنیم.

وی عنوان کرد: خدای متعال فرمود بدانید که اولیاء خدا نه ترس دارند، نه حزن و اندوهی در دل آن‌هاست، این انقلاب و حماسه بزرگ آخرالزمانی که توسط امام خمینی (ره) پیش آمد، هر کجا زندگی امام(ره) را ببینید، آن موقعی که تبعید شد، آن موقعی که زندان بود، آن موقعی که معلوم نبود چه سرنوشتی برای ایشان پیش می‌آید، هر زمان در چهره و رفتار ایشان آرامش، طمأنینه و راحتی دیده شد، هیچ وقت کسی ایشان را مأیوس، دلواپس و بدبین ندید.

امام جمعه قزوین ادامه داد: امثال آیت‌الله ضیاءآبادی نمونه تقوای قرآنی بودند. ایشان از شاگردان برجستۀ مکتب امام خمینی (ره) بود، خداوند در قرآن می‌فرماید آن‌هایی که اهل تقوا می‌شوند اگر شیطانی بخواهد بیاید در این‌ها رخنه کند، متوجه می‌شوند، چرا که یک بصیرتی در وجود این‌هاست، چراغی به نام تقوا درون این‌ها را نورانی کرده است، این دشمن‌شناسی در آن‌ها وجود دارد و استقامت هم دارند.

وی اظهار کرد: خداوند می‌فرماید آن‌هایی که گفتند پروردگار ما فقط خداست و در راه خدا ایستادگی کردند و استقامت ورزیدند، خدا ملائکه را بر دل‌های آن‌ها نازل می‌کند و به آن‌ها می‌گوید اندوهگین و نگران نباشید، بهشت خدا بر شما بشارت باد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: اما کسانی که عالم‌نما و مسلمان‌نما هستند، ظاهرشان یک جور و باطنشان یک جور دیگر است، بر دل این‌ها شیاطین نازل می‌شود، خداوند فرمود شیاطین بر دل هر گناهکار دروغگویی نازل می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله ضیاءآبادی عمری تلاش کرد که مردم را قرآنی پرورش دهند و دل‌های مردم را برای نزول فرشتگان الهی، آیات قرآنی و محبت ائمه (ع) بر دل‌ها آماده کند، بنده محافل قرآنی ایشان را مشاهده کرده بودم، ایشان در این راه زحمات بسیاری کشیدند، شاگردان زیادی را تربیت کردند و کتب زیادی را نوشتند.

آیت‌الله ضیاءآبادی(ره) شاگرد برجسته مکتب امام خمینی(ره) بود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha